Gengszter romantika
A Cosa Nostra whiskytől a spanyolországi El Padrino étteremig és az indonéziai Nasi Goreng Mafia étteremig sok mindenre kiterjed a márkanevekben és termékekben manifesztálódó maffia-nosztalgia.
Olaszország legnagyobb gazdálkodói egyesülete kifejezetten harcot vív a maffiakifejezések „botrányos” használata ellen, amellyel különféle élelmiszer- és italtermékeket árulnak világszerte, a Cosa Nostra whiskytől a Chilli Mafia paradicsomszószig.
„Botrányos belegondolni, hogy valaki maffia témájú élelmiszereket vásárolhat, még ha csak viccből is” – mondta a Coldiretti egyik fiókvezetője. A Coldiretti (Magángazdálkodók Országos Szövetsége) az olasz mezőgazdaságot képviselő és segítő legnagyobb egyesület .
A Cosa Nostra whiskytől a spanyolországi El Padrino étteremig és az indonéziai Nasi Goreng Mafia étteremig sok mindenre kiterjed a márkanevekben és termékekben manifesztálódó maffia-nosztalgia. Kép:
Maffia ameddig a szem ellát
A Coldiretti kiterjedt vizsgálatot végzett, és azt is felfedezte, hogy Olaszországon kívül csaknem 300 étteremnek van maffiával kapcsolatos neve, köztük az El Padrino Spanyolországban, a Don Corleone Finnországban, a Burger Mafia Németországban, a Falafel Mafia az Egyesült Államokban a Nasi Goreng Mafia Indonéziában és így tovább.
Alessandro Apolito, a Coldiretti egyik regionális fiókigazgatója szerint a legmegdöbbentőbb felfedezés egy Skóciában gyártott, géppuska alakú whiskys üveg volt, amelyet Cosa Nostra Shotnak hívtak.
„Botrányos belegondolni, hogy valaki vásárolhat ilyesmit, még ha csak viccből is” – erősítette meg Apolito. „Számunkra elfogadhatatlan, hogy olyan komoly dolgokon viccelődjünk, mint a maffia.” Hozzátette azt is, hogy a maffia-témájú marketing nemcsak hihetetlen károkat okoz Olaszország imázsában és a valódi termékekben, hanem rendkívül sértő az ártatlan olaszokkal szemben, akik az ország hírhedt bűnszervezeteinek merényleteiben haltak meg vagy szenvedtek azok tevékenysége miatt.
A Coldiretti kiterjedt vizsgálatot végzett, és azt is felfedezte, hogy Olaszországon kívül csaknem 300 étteremnek van maffiával kapcsolatos neve. Kép: Pexels
Kiállítással a maffia ellen
A Coldiretti decemberben kiállítást rendezett a szicíliai Palermo városában, ahol anno a Cosa Nostra maffiaszervezet létrejött. A világ minden tájáról gyűjtött étel- és italtermékeiből válogattak: volt ott Chilli Mafia, ami az Egyesült Királyságban készült szósz, Mafia Coffee, ami értelemszerűen egy kávékészítmény és Il Padrino márkájú bor.
„Az, hogy Olaszországot továbbra is ezekkel a maffia-sztereotípiákkal és bűnözéssel társítjuk, rendkívül káros az ország imázsára”
– mondta. „A legjelentősebb probléma azonban az, hogy mindez sérti a maffia áldozatait, mivel a szervezet több száz ártatlan embert ölt meg, és sokan szenvednek a bűncselekményeik miatt. Különösen Palermóban volt erős a felháborodás az abszurd marketing miatt. Szicíliaiak milliói becsületesek és tiszteletben tartják a törvényeket, és gyakran mégis ennek a bűnözőkből álló társaságnak az áldozataivá válnak” - vélekedett a szakember.
„Az, hogy Olaszországot továbbra is ezekkel a maffia-sztereotípiákkal és bűnözéssel társítjuk, rendkívül káros az ország imázsára". Kép: Pexels
Elavult bóvli
A Coldiretti vizsgálata azt is megállapította, hogy a világ szupermarketeinek és kis üzleteinek polcain található vagy online árusított termékek közül jellemzően rengeteg termék szavatossága lejárt. „Nagyon gyakran használnak olasz zászlót lejárt szavatosságú terméken” – mondta el Apolito.
„Ezek a termékek nem csupán elfoglalják a helyet a polcokon az eredeti olasz termékektől, hanem óriási gazdasági veszteséget jelentenek az élelmiszeriparunknak.”
Spanyolországban található a legtöbb, számszerint 63 maffia témájú étterem és őket követi Ukrajna, Brazília, Indonézia, Oroszország, India, Japán, Lengyelország és az Egyesült Államok. Bár léteznek uniós megállapodások a termékek védelmére a DOP (oltalom alatt álló eredetmegjelölés) szabályai szerint – például az ilyen termékek másolatai eltávolíthatóak a szupermarketek polcairól –, nincsenek olyan intézkedések, amelyek megakadályoznák az olyan marketingtrükköket, mint a maffiára asszociáló névvel rendelkező éttermek vagy élelmiszerek jelenléte.
„A szervezett bűnözés nevének marketingcélú felhasználása és felidézése semmiképp sem fogadható el”
– mondta Ettore Prandini, a Coldiretti elnöke. „Gazdasági károk érik agrár-élelmiszeripari ágazatunkat, de károk érik az alvilág áldozatait is. Meg kell állapodnunk európai szinten a védekezésről ez ellen, hogy ez többé ne történhessen meg.”
(Forrás: Guardian)