A legnagyobb problémát az jelenti, hogy a terv nincs összehangolva az abban részt vevő hatóságokkal, nem számol az esetleges vis maior helyzetekkel (pl. egy egyszerű terméscsökkenéssel), egyáltalán nem veszi figyelembe a realitásokat, sem az ONF korábbi ajánlásait.
A Vlagyimir Putyin vezette ONF szokatlan őszinteséggel írt a hibákról – fotó: Agroinform.hu
A tervből egyszerűen kifelejtették a logisztikát, többek között a kikötőkbe való szállítást vasúton erőltetik, ahol nincs elegendő szállítási és átrakodási kapacitás, illetve azok berendezése sürgős korszerűsítésre szorul, ugyanakkor a vízi (főleg volgai és doni) szállítás lehetőségei nincsenek kihasználva, holott köztudomású, hogy a szárazföldi fuvarozás költségei jóval magasabbak.
Ezen túlmenően mérsékelni szükséges a jelenlegi – nemzetközi összehasonlításban túl magas – raktározási és fuvarozási tarifákat, mivel azok az orosz gabona versenyképességét aláássák. A balti országok kikötői 50 százalékkal alacsonyabb tarifákkal működnek.
Nincs megfelelően rendezve az exportszállítások után járó állami támogatások kérdése sem, előfordul, hogy a gabona országon belüli szállítását szervező vállalatok magasabb támogatást kapnak mint az exportőrök.
Súlyos hiányosságok vannak az exportszállítmányok árubiztosításában is. Felvetődik egy olyan egyszerű kérdés is, hogy ha a faárut első osztályú vasúti kocsikban fuvarozzák, akkor a gabonának miért csak másodosztályú vagonok jutnak. Ezeket a kérdéseket az orosz gabonaexport gazdaságossága érdekében, országon belül sürgősen rendezni kell az ONF szerint.