Az amerikai kereskedelmi képviselet (USTR) közleményéből nem derül ki, hogy mikortól emelkednek a szóban forgó termékek vámtarifái, de a hivatal további tájékoztatást ígért a részletekről.
Az előzményekhez tartozik, hogy az Európai Unió november közepén új, 15 százalékos büntetővámokat vezetett be amerikai repülőgépekre és alkatrészekre, míg egy sor más termék importját, a dohánytól kezdve, a mogyorón, a gyümölcsleveken, halakon, szeszes italokon, táskákon és traktorokon át az edzőtermi és kaszinós gépekig, 25 százalékos vámmal terhelte meg.
A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) egy hónappal korábban engedélyezte Brüsszelnek, hogy négymilliárd dollár értékű amerikai terméket sújthasson büntetővámmal a Boeing amerikai repülőgépgyártónak nyújtott tiltott állami támogatások miatt.
Az Egyesült Államok, valamint a Németországot, Franciaországot, Spanyolországot – illetve az unióból való távozásig Nagy-Britanniát is – képviselő Európai Bizottság között 2004 óta húzódik vita a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, az amerikai Boeing és az európai Airbus szubvencionálásáról. A WTO vitarendezési testülete 2018 májusában az Európai Uniót, 2019 áprilisában viszont az Egyesült Államokat marasztalta el.
A WTO háromtagú választottbírósága tavaly októberben mondta ki, hogy évi 7,5 milliárd dollár kárt okoztak az Egyesült Államoknak az Airbusnak kölcsönök formájában nyújtott, tiltott uniós támogatások. Ezért engedélyezte, hogy az Egyesült Államok 10, illetve 25 százalékos büntetővámot vessen ki 7,5 milliárd dollár értékű európai termékre. Az unió több mint 10 milliárd dolláros kártérítési igényéről tavasszal kellett volna meghozni a döntést, ám a koronavírus-járvány ezt is késleltette.
Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság kereskedelemért felelős alelnöke korábban úgy nyilatkozott, hogy az EU nyitott a tárgyalásos megoldásra a vámtarifák ügyében. Dombrovskis reményét fejezte ki, hogy javulni fognak az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti kereskedelmi kapcsolatok az új amerikai adminisztráció hivatalba lépését követően.