Az Európai Bizottság új javaslatcsomagot fogadott el az uniós szabályok egyszerűsítésére, a versenyképesség fokozására és a további beruházási kapacitások felszabadítására. Ez jelentős előrelépés egy olyan kedvezőbb üzleti környezet megteremtésében, amely segíti az uniós vállalatok növekedését, innovációját és minőségi munkahelyek teremtését – írja a nak.hu.
Versenyképességi és éghajlatváltozási céljaink összekapcsolásával megteremtjük a feltételeket ahhoz, hogy az uniós vállalkozások boldoguljanak, vonzzák a befektetéseket, elérjék közös céljainkat – például az európai zöld megállapodás célkitűzéseit –, és teljes gazdasági potenciálunkat kibontakoztathassák.
A Bizottság egyértelmű célja, hogy példátlan egyszerűsítési erőfeszítést tegyen az adminisztratív terhek legalább 25%-os, a kkv-k esetében pedig legalább 35%-os csökkentésével.
Ezek az első „Omnibusz” csomagok, amelyek számos kapcsolódó jogalkotási területre vonatkozó javaslatokat foglalnak össze, nagy horderejű egyszerűsítést tartalmaznak a fenntartható pénzügyi jelentéstétel, a fenntarthatósági átvilágítás, az EU-taxonómia, a szén-dioxid-kibocsátási határok kiigazítási mechanizmusa és az európai beruházási programok területén – olvasható a nak.hu cikkében.
Az Európai Bizottság új javaslatcsomagot fogadott el az uniós szabályok egyszerűsítésére, a versenyképesség fokozására és a további beruházási kapacitások felszabadítására – fotó: pixabay.com
Ezek a javaslatok csökkentik az uniós követelmények összetettségét minden vállalkozásra vonatkozóan, de különösen a KKV-k tekintetében. A szabályozási kereteket inkább majd a legnagyobb vállalatokra összpontosítják, amelyek valószínűleg nagyobb hatást gyakorolnak az éghajlatra és a környezetre, miközben továbbra is lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy fenntartható finanszírozáshoz jussanak tiszta átmenet megtételéhez kapcsolódóan.
Ha a javaslatokat a megfogalmazott módon elfogadják és végrehajtják, az óvatos becslések szerint az éves adminisztratív költségek összességében mintegy 6,3 milliárd eurós megtakarítást eredményeznek és további 50 milliárd eurós állami és magánbefektetési kapacitást mozgósítanak a szakpolitikai prioritások támogatására – írja a Bizottság.
A teljesség igénye nélkül az alábbi jelentősebb változások történhetnek egyetértés esetén.
A fenntarthatósági jelentéstétel (CSRD és EU-taxonómia) területén a főbb változások
- A vállalatok mintegy 80%-ának eltávolítása a CSRD hatálya alól, a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségeket a legnagyobb vállalatokra összpontosítva, amelyek valószínűleg a legnagyobb hatással vannak az emberekre és a környezetre;
- Biztosítani kell, hogy a nagyvállalatokra vonatkozó fenntarthatósági jelentési kötelezettségek ne terheljék a kisebb vállalatokat értékláncaikban;
- Két évvel (2028-ig) halasszák el a jelenleg a CSRD hatálya alá tartozó és 2026-tól vagy 2027-től jelentési kötelezettséget vállaló társaságok beszámolási kötelezettségét.
A fenntarthatósági átvilágítás területén a főbb változások
- Csökkenteni kívánják a kkv-k terheit azáltal, hogy korlátozzák a nagyvállalatok által az értéklánc-feltérképezés részeként kérhető információk mennyiségét;
- A kellő gondosságra vonatkozó követelményeket tovább harmonizálják az EU-szerte egyenlő versenyfeltételek biztosítása érdekében;
- A legnagyobb cégekre vonatkozó fenntarthatósági átvilágítási követelmények alkalmazási határidejének egy évvel (2028. július 26-ig), míg az irányelvek elfogadásának határidejének szintén egy évvel (2026. júliusra) történő elhalasztásával több időt biztosítsanak a vállalatoknak az új követelmények teljesítésére való felkészülésre.
A szén-dioxid határkiigazítási mechanizmus (CBAM) főbb változásai
- A kis importőrök mentesítése a CBAM-kötelezettségek alól (különösen kkv-k és magánszemélyek). A „kis mennyiség” a tervek szerint importőrönként 50 tonnás kumulatív éves CBAM-küszöb bevezetését jelentené, így az importőrök körülbelül 90%-a (nagyjából 182.000 vállalkozás), főként kkv-k esetében megszünteti a CBAM-kötelezettségeket, miközben a vélelmezett kibocsátás több mint 99%-ára továbbra is kiterjedne a szabályozó hatálya.
- Egyszerűsítené a CBAM hatálya alá tartozó vállalatokra vonatkozó szabályokat: a CBAM-bejelentők engedélyezésére vonatkozó szabályokat, a CBAM-kötelezettségekkel kapcsolatos szabályokat, beleértve a beágyazott kibocsátások kiszámítását és a jelentési követelményeket.
- Az egyszerűsítés megelőzi a CBAM jövőbeli kiterjesztését más ETS-ágazatokra, a downstream árukra. A CBAM hatályának kiterjesztésére vonatkozó jogalkotási javaslat 2026. elejére várható.
Következő lépések
A jogalkotási javaslatokat most az Európai Parlament és a Tanács elé terjesztik megfontolásra és elfogadásra. A CSRD, a CSDDD és a CBAM módosításai akkor lépnek hatályba, ha a társjogalkotók megállapodásra jutottak a javaslatokról és az megjelenik az EU Hivatalos Lapjában – írja a nak.hu.
A Bizottság sajtóközleménye itt olvasható.
A Bizottság teljes javaslatcsomagja az alábbi linkeken érhető el:
Indexkép: pixabay.com