A földforgalmat tekintve ez az intézkedés a mezőgazdasági igazgatási szerveket - másnéven a földhivatalokat - is érinti - írja a nak.hu a tájékoztatójában.

szerződés

Az adásvételi, illetve a haszonbérleti szerződést a felek aláírásától számított 8 napon belül kell megküldeni jóváhagyás céljából – fotó: pixabay.com

A szerződéseket postai úton kell megküldeni a mezőgazdasági igazgatási szerv részére

Az igazgatási szünet időszakában a hatósági munka szünetel, néhány kivételtől eltekintve szünetel az ügyfélfogadás és az igazgatási szünet nem számít bele az ügyintézési időbe, vagyis az eljárási határidők kitolódnak.

A mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény előírja, hogy föld eladása vagy haszonbérbeadása esetén az adásvételi, illetve a haszonbérleti szerződést a felek aláírásától számított 8 napon belül a mezőgazdasági igazgatási szerv részére meg kell küldeni jóváhagyás céljából.

Az igazgatási szünetre tekintettel földhivatalokhoz történő személyes benyújtásra 2022. december 22.-től - az igazgatási szünet ideje alatt - nem lesz lehetőség, ez idő alatt postai úton kell azokat megküldeni és kérni a hatósági jóváhagyást.

Annak azonban, hogy a felek akár föld tulajdonjogának átruházására, akár használat átengedésére vonatkozó - pl. adásvételi vagy haszonbérleti - szerződést kössenek az igazgatási szünet ideje alatt, semmi akadálya nincs, de továbbra is figyelniük kell arra, hogy ne késlekedjenek a földhivatalnak megküldeni a szerződéseket - írja a nak.hu

iroda

A földforgalomban a polgármesteri hivatalok jegyzőinek a feladata az adásvételi és haszonbérleti szerződéseknek hirdetményi úton való közlése – fotó: pixabay.com


A polgármesteri hivatalok is elrendelhetnek igazgatási szünetet

A kormányhivatalokon kívül lehetőségük van a helyi önkormányzatok képviselő-testületeinek is, hogy a polgármesteri hivatalokban is elrendelhetnek igazgatási szünetet, azzal, hogy figyelembe kell venni az ellátott feladatok és munkakörök sajátosságait, és halaszthatatlan közfeladataik folyamatos és zavartalan ellátását biztosítaniuk kell.

A földforgalomban a polgármesteri hivatalok jegyzőinek a feladata az adásvételi és haszonbérleti szerződéseknek hirdetményi úton való közlése az elővásárlási/előhaszonbérleti jog jogosultjaival, ennek érdekében gondoskodnak a hozzájuk beérkezett szerződések 15 napon belül való kormányzati portálon történő közzétételéről és a hivatal hirdetőtábláján is kifüggesztik.

termőföld

Annak, hogy a gazdálkodók szerződést kössenek az igazgatási szünet ideje alatt, semmi akadálya nincs, de továbbra is figyelniük kell arra, hogy ne késlekedjenek a földhivatalnak megküldeni a szerződéseket – fotó: pixabay.com

A települési önkormányzatoknál kell érdeklődni az igazgatási szünet tartamáról

Az adásvételi és a haszonbérleti szerződésre elfogadó jognyilatkozatot, az arra nyitva álló 60, illetve 15 napos nyilatkozattételi határidő alatt tehet a jogosult, mégpedig úgy, hogy a jognyilatkozatát a jegyző részére személyesen átadja, vagyis a polgármesteri hivatalba be kell vinni, ezért az a jegyzők hatáskörébe tartozó munkaszervezési intézkedés, hogy miként biztosítja ezen feladatellátást.

Fentiekre tekintettel a NAK mindenképpen azt javasolja, hogy az érintettek az egyes települési önkormányzatoknál érdeklődjenek az igazgatási szünet tartamáról, továbbá arról, hogy az adott településen tartanak-e ügyfélfogadást – ha igen, mikor – és az milyen ügycsoportokra terjed ki.