A benzin esetében ez bruttó 11 forintos változást jelent, a gázolajnál pedig bruttó 9 forinttal emelkedik a nagykereskedelmi ár, írja a Holtankoljak.hu. Ennek hatására a piaci árú gázolaj ára illetve a prémium üzemanyagárak fognak újra emelkedni.

A 480 forintos hatósági árak miatt a lakosság az emelést nem érzékeli, de ársapka nélkül az alábbi átlagárakon tankolnánk:

95-ös benzin: 622 Ft/liter

Gázolaj: 708 Ft/liter

Mindeközben: átrendeződik a kőolajpiac, Európa inkább lemond az orosz kőolajról, Kína pedig vásárol

Az Európai Bizottság szerdán bemutatja a Oroszország elleni hatodik szankciócsomagot, amelyben az Oroszországból származó kőolaj importjának fokozatos tilalmára tesz javaslatot – közölte Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke Strasbourgban szerdán.

Az MTI-n megjelent tájékoztatás szerint a kínai olajfinomító magáncégek pedig nagy árengedménnyel vásárolnak orosz kőolajat a "színfalak mögött", miközben egyes nyugati államok az embargóra készülve már felfüggesztették saját beszerzéseiket. A tételek nagyságrendje azonban arra utal, hogy Moszkvának nem lesz könnyű dolga piacot találni a Nyugaton el nem adott olajnak.

Az állami tulajdonban lévő kínai finomítók ódzkodnak számottevő tételekben orosz kőolajat beszerezni, részben az Oroszország elleni szankciókkal járó pénzügyi és logisztikai nehézségek, illetve esetleges amerikai szankciók kiprovokálásának az elkerülése miatt.

kőolajkút

30-35 dollár körül van az orosz és a Brent olaj ára közötti különbség – Fotó: Shutterstock

Hol tart a Brent olaj ára?

Az északi-tengeri Brent nyersolaj ára hordónként jelenleg 107,15 dollár körül mozog.

Brian Gallagher, az Euronav belga tankercsoport befektetői kapcsolatokért felelős vezetője "szokatlan" jelenségnek tartja, hogy orosz olajat "konszolidáljanak" az Ázsiába tartó szállítmányokba, de mivel az Urals olajtípus a Brent olajhoz képest már 35 dolláros kedvezménnyel kapható, valamelyest megnövekedett a kínai finomítók étvágya az orosz olaj iránt (MTI).

A háború előtt 2-3 dolláros különbség volt csak a két kőolajtípus között. Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője korábban úgy kalkulált, hogy a 30 dollárral olcsóbb Uralon naponta 2,5 milliárd forintot nyer a magyar olajtársaság. A szakértő szerint az árak különbségének növekedésével további nyereség könyvelhető el, miközben a magyarországi kis- és nagykereskedelmi üzemanyagár-sapka negatív hatását legfeljebb napi egymilliárd forint körülire lehet becsülni, írta meg az Infostart.