A július 1. és július 19. közötti időszakban a 62 termékkategóriából 53 termékkategóriában csökkentek a termékek átlagárai. A 62 termékcsoportban az árak átlagosan 6,7 százalékkal mérséklődtek. Ennek mintegy 0,6 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 1,8 százalékpontos élelmiszerinflációt csökkentő hatása lehet a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve – állapította meg közleményében a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM).
Hozzátették, hogy az elmúlt egy hétben az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategóriából 38 termékkategóriában tovább mérséklődtek az átlagárak: leginkább a kefir, a margarin, a spagetti és a zöldpaprika ára csökkent. Az élelmiszerárak alakulását tekintve egyre nagyobb esély mutatkozik arra, hogy a kormány határozott szándékának megfelelően, az infláció már az év vége előtt egy számjegyűre csökkenhet – hangsúlyozta a GFM.
Infláció az EU-tagállamokban (2022. június) – Fotó: MTI
A GFM szakmai támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2023. július 1-jén sikeresen elindította az online árfigyelő rendszert – emlékeztetett a GFM.
Július eleje óta jelentős,
- több mint 20 százalékos árcsökkenés volt tapasztalható a zöldpaprika, a fokhagyma és az újburgonya esetében,
- több mint 15 százalékkal csökkent az alma, a kelkáposzta, a spagetti és a teljes kiőrlésű kenyér ára,
- valamint 10 százalékot meghaladó mértékben ment lejjebb a fehér kenyér, a fejes káposzta, a kefir, a margarin, a natúr joghurt, a sertészsír és a vöröshagyma ára is.
- A húsok közül a baromfihúsok árai csökkentek a leginkább, jellemzően 5-10 százalék közötti mértékben – közölte a GFM.
Az árak csökkenését az árfigyelő rendszer mellett a kormányzat által június 1-jétől elindított kötelező akciózás is támogatta – hangsúlyozta a GFM.
Az online platformon három hét alatt 615 ezer látogató járt és a leggyakrabban a tej, a csirkemell, a sajt és a vaj szavakra kerestek – emelte ki a minisztériumi közlemény.
Indexkép: Pixabay