Az összefoglaló az Agrárközgazdasági Intézet jelentése alapján készült.

Világpiac: 30 százalékkal drágult az ömlesztett vaj

A nyerstej termelői ára nemzeti valutában kifejezve az USA-ban 43 százalékkal, az Európai Unióban 33 százalékkal, Új-Zélandon 23 százalékkal emelkedett 2022 májusában az egy évvel korábbihoz képest.

A világpiacon az ömlesztett vaj értékesítési ára (FOB Óceánia) a 2022. 27. héten 30 százalékkal, a sovány tejporé 26 százalékkal, a cheddar sajté 25 százalékkal, a teljes tejporé 1 százalékkal nőtt 2021 azonos időszakához mérten.


Magyarország

Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 160,54 forint/ kilogramm volt 2022 júniusában. A fehérjetartalom 0,03 százalékpontos és a zsírtartalom 0,06 százalékpontos romlása, valamint az alapár 6 százalékos emelkedése mellett a nyerstej átlagára 6 százalékkal nőtt 2022 júniusában a 2022. májusihoz képest, és 47 százalékkal meghaladta az előző év azonos hónapjának átlagárát.

sajt

Minden tejtermék ára emelkedett – fotó: pixabay.com

A nyerstej felvásárlása 2022 júniusában az előző havi mennyiségnél 6 százalékkal, a 2021. júniusinál 4 százalékkal kevesebb volt. A nyerstej kiviteli ára 184,01 forint/kilogramm volt 2022 júniusában, az előző havihoz képest 8 százalékkal, az előző év azonos hónapjához viszonyítva 84 százalékkal emelkedett. A kiviteli ár 15 százalékkal meghaladta a termelői átlagárat.

Az AKI PÁIR adatai szerint a nyerstej kiszállítása 30 százalékkal csökkent 2022 júniusában az előző év azonos hónapjához viszonyítva.

Az AKI PÁIR adatai szerint 2022 júniusában az előző év azonos hónapjához képest a hazai előállítású tejtermékek közül emelkedett:

  • a trappista sajt (+58 százalék),
  • a tehéntúró (+45 százalék),
  • a natúr joghurt és a tejföl (egyaránt +43 százalék),
  • az adagolt vaj és az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej (egyaránt +42 százalék),
  • a kefir (+41 százalék),
  • a gyümölcsös joghurt (+40 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tej (+39 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú zacskós friss tej (+35 százalék),
  • az ömlesztett sajt (+32 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej (+30 százalék),
  • a natúr vajkrém (+16 százalék) feldolgozói értékesítési ára.

A KSH adatai szerint ugyanebben az összehasonlításban emelkedett:

  • a trappista sajt (+58 százalék),
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej (+38 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej (+36 százalék)
  • és a 2,8 százalék zsírtartalmú UHT (tartós) dobozos tej (+6 százalék) fogyasztói ára.