A helyi élelmiszerek megvásárlásával segítjük a hazai gazdaságok gyors piacra jutását, a vidéki lakosság megélhetését és a vidék megtartóerejének biztosítását. A helyi ellátás tekintetében elengedhetetlen a tradicionális kistermelői tevékenység. Az utóbbi években ugyanis szervesen átalakult a fogyasztói szerkezet, és azon belül felértékelődött az önellátás jelentősége – írja a nak.hu

helyi termék

A magyar gazdálkodóknak országszerte minőségi, hagyományos ízvilágú, innovatív élelmiszereket, vagyis olyan hazai terméket kell kínálniuk, amely megfelel a jelenlegi fogyasztói elvárásoknak – fotó: freepik.com

Növelni kell a helyben termelt innovatív termékek előállítását

A hazai termékeknek kiemelt szerepük van, ezért fontos megtalálni a kapcsolatot a termelő és a fogyasztó között. A magyar termékek helyben történő értékesítésével csökkenthető az árualapok szállítási útja, továbbá a termelő, a feldolgozó és a fogyasztó nemcsak fizikailag van „közel” egymáshoz, hanem bizalmi viszony is kialakul köztük. Így a helyben előállított- és feldolgozott termékek vásárlásával a helyi termelőket, élelmiszer-feldolgozókat is segítjük.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH) nyolc városban tartott „Helyi termék” rendezvényt: a tavaszi négy után októberben újabb négy helyszínen, az Agrárminisztérium, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal és a Kislépték Egyesület közreműködésével.

rendezvénysorozat előadásai rámutattak arra, hogy növelni kell a helyben termelt innovatív termékek előállítását és a termelők termékeinek a rövid ellátási láncokon keresztüli eladását, legyen az akár regionális, közösségi értékesítés, vagy jól működő térségi piacok útján. A magyar gazdálkodóknak országszerte minőségi, hagyományos ízvilágú, innovatív élelmiszereket, vagyis olyan hazai terméket kell kínálniuk, amely megfelel a jelenlegi fogyasztói elvárásoknak. A helyi termelők hozzájárulnak a kulturális örökség megőrzéséhez, népszerűsítik a magyar ízeket, a magyar gasztronómiához biztosítják az alapanyagokat, és a fogyasztóknak módjuk van személyes kapcsolatot építeni velük.


Helyi "termék" rendezvények

A nyolc helyszínen (Budapest, Pannonhalma, Paks, Hajdúböszörmény, Pécs, Zalaegerszeg, Nyíregyháza, Szolnok) megtartott rendezvényen 20 jó gyakorlatot, 80 kiállító termelőt és közel 1 000 érdeklődőt, köztük gazdálkodókat, kosárközösségeket, piacüzemeltetőket, védjegy használókat, élelmiszer-előállítókat, vidékfejlesztőket szólítottunk meg. A NAK a tavaszi rendezvényekhez kapcsolódóan a Jó gyakorlatok és termelői bemutatkozók című kiadványba összegyűjtött több, példaértékűen működő gazdaságot, helyi termék előállítót, valamint az aktuálisan felmerült kérdésekre adott válaszokat. A kiadvány a kamara portáljának szakmai kiadványok aloldaláról letölthető.

A tavaszi rendezvényt bemutató kisfilm ITT, az őszi rendezvényt összefoglaló kisfilm ITT tekinthető meg.

A „Helyi termék” rendezvény záró eseménye keretében novemberben megtartott REL Szervezők Napjának Békéscsaba adott otthon. A REL Szervezők Napja azon szaktanácsadóknak és vidékfejlesztési tanácsadóknak szólt, akik a termelőkkel dolgoznak együtt, vagyis támogatják és segítik őket a mindennapokban. Tanácsokkal látják el a kistermelőket többek között jogszabályi, vagy piacra jutási kérdésekben, illetve a feldolgozásban és az üzleti modellek kitalálásában is. Számtalan pozitív jogi változás történik jelenleg Magyarországon, melyek a helyi termelőket érintik, ezekről tájékoztatták a tanácsadókat, akik továbbítják a megszerzett ismereteket.

helyi termék

Fontos megtalálni a kapcsolatot a termelő és a fogyasztó között – fotó: freepik.com

Tudásátadás és iránymutatás

A vidéki gazdálkodás megmaradásához és fenntartásához olyan jogszabályi környezet alakult – 60/2023. (XI. 15.) AM rendelet –, amely lehetőség teremt a kis mennyiségű, helyi és hagyományos élelmiszer értékesítésre.

A gazdaságok többlábon állásának elősegítésével, az agroturisztika, egyéb termékek és szolgáltatások diverzifikálásával, a védjegyek használatával elősegíthető a helyi termék értékesítése és piacra jutása. Tudásátadással és iránymutatással pedig olyan innovatív megoldási lehetőségeket, trendeket és eszközöket érhetnek el a helyi gazdaságok, amelyek a helyi termék előállítást segítik és ezáltal azok értékesítési lehetőségei bővülnek – írja a nak.hu