A magyarok többsége nem figyel a táplálkozási ajánlásokra és hetente csak 2-3 alkalommal fogyaszt zöldséget vagy gyümölcsöt, naponta pedig mindössze az emberek 20 %-ánál  kerülnek ezek a tányérra. A megvásárolt zöldségek közül a toplistát még mindig a klasszikusok vezetik: a fürtös paradicsom és a tévépaprika, amiből a fiatalok egyre inkább az édesebb verziókat preferálják.

piac

A járvány ideje alatt több piac is bezárásra kényszerült — fotó: pixabay.com

Keveset járunk piacra és zöldségeshez

Zöldségekért és gyümölcsökért a legtöbben a nagyobb boltláncokba vagy hipermarketekbe mennek, mindössze 42 százalék szerzi be ezeket külön zöldségesnél, és csak 34 százalék látogat ki a friss áruért a piacokra. - olvasható a penzcentrum.hu cikkében az elkeserítő statisztika.

Eltérő vásárlási és fogyasztási szokások

A DélKerTÉSZ által végzett reprezentatív kutatásából érdekes következtetéseket lehet levonni. A reprezentatív online kutatást az NRC végezte 500 fő megkérdezésével. A megkérdezettek a 18-65 éves korosztályból kerültek ki, az adatfelvételt 2021. augusztusában végezték.

Az adatokból kiderült, hogy bár a 18-65 éves magyarok 88 százaléka szokott vásárolni zöldséget és gyümölcsöt, de már lényegesen kevesebben vannak azok, akik ezekből naponta fogyasztanak is. Zöldséget például a megkérdezettek csupán 20 százalék eszik napi rendszerességgel, ez is inkább a nőkre, illetve a 30-39 éves korosztályra jellemző. A vidéken élőknek viszont már a 22 százaléka fogyaszt minden nap zöldséget.

Hetente 2-3 alkalommal eszik valamilyen zöldséget a magyarok közel 34 százaléka, hetente 4-7 alkalommal pedig a 27 százaléka. Többségében vannak a férfiak azok között, akik hetente egyszer sem fogyasztanak zöldséget.

piac

Nagyon kevés zöldséget fogyasztunk — fotó: pixabay.com

A gyümölcsöket jobban szeretjük a zöldségeknél

A gyümölcsök fogyasztásával már jobban állunk: a megkérdezettek 20 százaléka eszik gyümölcsöt minden nap, főként a nők és az 50-65 évesek. Viszont  többen vannak azok, akik a zöldségekhez képest még hetente egyszer sem hajlandóak választani maguknak valamilyen gyümölcsöt.

Kiderült, hogy 31 százalék hetente 2-3 alkalommal, míg 22 százalék hetente 4-6 alkalommal eszik  gyümölcsöt. A  gyümölcsfogyasztási szokásokon alapjaiban nem változtatott a koronavírus-járvány sem - azaz emiatt nem kezdtünk el több gyümölcsöt enni - , sőt közel öt százalék és leginkább a férfiak még kevesebbet is esznek ezekből, mint korábban a járvány előtt.

szupermarket

Az esetek jelentős hányadában a megkérdezettek inkább a nagyobb boltok kínálatából válogattak — fotó: pixabay.com

A boltláncok kínálatából vásárolunk

A felmérésből kiderült az is, hogy  a megkérdezettek a zöldségeket és gyümölcsöket leginkább a boltláncokban vagy hipermarketekben vásárolják meg. A nagy boltláncok aránya 73 százalékos, ami azt jelenti, hogy  külön zöldségeshez vagy a piacokra és vásárcsarnokokba arányait tekintve nagyon kevesen látogatnak ki.

A legkevésbé a termelői piacok népszerűek, ide általában a legfiatalabbak és a legidősebbek, valamint a budapestiek látogatnak ki nagyobb arányban.

termelői piac

A termelői piacok ma már a régi rendben működhetnek — fotó: pixabay.com

A járvány ideje alatt piacok zártak be vagy szűntek meg

Az Agrárkamara adatai szerint a 2020 tavaszán induló leálláskor 101 piac zárt be, és 77 piac esetében következett be valamilyen működési zavar. A nyári hónapoktól a mindenkori járványvédelmi előírásoknak megfelelő módon csak nagyon lassú ütemben nyitottak újra a termelői piacok, de miután eltörölték a vásárlási idősávokat és az időkorlátot megszüntették újra növekedésnek indult a termelői piacok száma és mostanra már a régi rendben működhetnek.

Az Országos Kereskedelmi Nyilvántartás nyilvános adatai szerint a Helyi termelői piacok nyilvántartásában jelenleg 173 üzemeltetési engedéllyel rendelkező helyi termelői piac van  Magyarországon. Ennél azonban ténylegesen több működik, mert a termelői piacok közül sok helyi rendezvény formájában kerül megrendezésre.