A Budapesti Értéktőzsdén jegyzett vállalatcsoport teljes éves árbevétele 200 milliárd forint volt, amely 45 százalékkal növekedett 2020-hoz képest. A hazánkban piacvezető takarmánygyártó EBITDA-ja ugyanebben az időszakban megközelítette a 6 milliárd forintot, amely szintén jelentős emelkedés az egy évvel korábbi 2,1 milliárdhoz képest.

ubm csoport

Az UBM Csoport stratégiai céljai között szerepel a jelenlegi 575 ezer tonna takarmánygyártás és kereskedelem 1 millióra növelése – fotó: UBM Csoport/Facebook

Néhány éven belül nyilvános hazai részvénykibocsátást is terveznek

A kiugró árbevétel-növekedés az organikus bővülés mellett a jelentősen megemelkedett alapanyagáraknak köszönhető, amelyet a Csoport a saját árképzésében is érvényesített. Az UBM Csoport stratégiai céljai között szerepel a jelenlegi 575 ezer tonna takarmánygyártás és kereskedelem 1 millióra növelése elsősorban régiós akvizíciók, bővülés segítségével. A tőzsde egyetlen mezőgazdasági vállalata néhány éven belül nyilvános hazai részvénykibocsátást is tervez.

Az UBM Holding Nyrt. pénteki közgyűlésen a részvényesek elfogadták a társaság éves beszámolóját, mely szerint a Csoport rekordárbevétellel és rekordnyereséggel zárta a 2021-22-es üzleti évet: teljes konszolidált árbevétele 200 milliárd forint, amely 45 százalékos növekedés a korábbi, 2020-as 138 milliárdhoz képest 1.

A magyar tulajdonban lévő vállalatcsoport nyereségessége is kiugró növekedést mutat, a 2020-as 2,1 milliárdhoz képest a 2021-22-es üzleti évből 9 hónapot reprezentáló EBITDA közel 6 milliárd forintra emelkedett.


A szemes termények és fehérjehordozók átlagosan 52 százalékos áremelkedést mutattak

Az árbevétel-növekedés az organikus bővülés mellett nagyrészt az alapanyagárak jelentős drágulásának köszönhető. A szemes termények és fehérjehordozók átlagosan 52 százalékos áremelkedést mutattak 2022-re az egy évvel korábbihoz képest, amely emelkedést a vállalat saját árképzésében is érvényesítette.

Emellett kisebb mértékben, a korábbi 47-ről 48,5 százalékra emelkedett az exportértékesítések aránya. Az orosz-ukrán háború sajátos következménye, hogy a helyi termelők és kereskedők piacszűkülés miatt árat csökkentettek, ami magasabb profitot biztosított az UBM csoport gabona- és szójakereskedelmi üzletágának.

Folyamatosan keresik a további régiós bővülés lehetőségét

Horváth Péter, az UBM Holding vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalat stratégiai célja a hazai piacvezető pozíció további megerősítése mellett a regionális növekedés elsősorban a román, szlovák beruházásokon és a szerb piacépítésen keresztül. Folytatják annak a trendnek a kiaknázását, melynek során az állattenyésztés termelési kapacitása Nyugat-Európából fokozatosan a kelet-közép-európai régióba helyeződik át.

Az UBM Csoport folyamatosan keresi a további régiós bővülés lehetőségét, elsősorban akvizíciós vagy vegyesvállalat-alapítási formában. A tervekhez kapcsolódóan a vállalat középtávú célja a jelenlegi éves 575 ezerről az 1 millió tonna takarmánykibocsátás elérése. Az UBM Holding a tavalyi, 5 milliárd forint összegű tőkeemelése kellően erős pénzügyi hátteret biztosít a további növekedéshez, ugyanakkor a Budapesti Értéktőzsde egyetlen mezőgazdasági vállalataként néhány éven belül nyilvános hazai részvénykibocsátást is tervez.

1A Budapesti Értéktőzsdén jegyzett UBM Holding Nyrt. tavaly ősszel szerezte meg Magyarország piacvezető takarmánygyártó vállalatcsoportjának, az UBM Trade Zrt-nek közel 100 százalékát, így pénzügyi kimutatásaiban 2021. október 1-től kerültek konszolidálásra az UBM Trade Zrt. adatai, miközben a vállalat sok más magyar céghez hasonlóan áttért a júliustól júniusig tartó éves beszámoló készítésére. A 2021. július 1. – 2022. június 30. üzleti év adatai a vállalat éves jelentésében a korábbi 2020. január 1. – december 31. közötti éves adatokkal kerülnek összehasonlításra.