13 700 köbcenti és egy henger – kipróbálták a messze földön híres, magyar tervezésű és gyártású traktort.

HSCS K 50-55. A Gehilio's Garage ismét igazi csemegét hozott legújabb epizódjában, ebben a traktorban ugyanis minden különleges. De leginkább az, hogy még itt van és mozog, ahogy tette ezt számtalan helyen a világban. Ausztráliától kezdve, Új-Zélandon át, Indiáig a mai napig megtalálható. Magyarország egyetlen utolsó üzemképes K 50-55 traktora Lévay Sándor gyűjteményét gazdagítja. Szinte újjá kellett építeni a traktort, azonban a büszke tulajdonos ezt maradéktalanul megtette, az eredmény pedig: tényleg egy csoda.

HSCS, azaz, Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth. A márkanév ugyan németes-angolos hangzású, de azért a mezőgazdasági gépek rajongói tudják, hogy bizony, a HSCS ízig-vérig magyar. A HSCS izzófejes traktor a magyar mezőgazdaságban az 1920-as és 1950-es évek között általánosan használt vontató- és erőgép volt.

Az 1920-as évekre a gőzhajtású mezőgazdasági gépek kora lejárt. A gőzgépek rendkívül rossz hatásfoka arra ösztönözte a gyártókat, hogy a gőzgéphez hasonló igénytelenségű és olcsó, de lényegesen gazdaságosabb üzemű megoldásokat keressenek. A HSCS a megoldást az egyhengeres, izzófejes motorral hajtott traktorban találta meg.


Nevét onnét kapta, hogy a traktor elején a hengerfej öntvényének alsó része izzófejnek volt kiképezve, ezt kellett hevíteni indítás előtt egy benzinlámpával. Az izzítás a külső hőmérséklet függvényében több percig is eltartott. Ha a nyersolajjal működő motor már járt, akkor az abban lezajló égés tartotta izzásban az izzófejet, amely meggyújtotta a ráfecskendezett üzemanyagot.

A videóban látható erőgép szántótraktornak készült, ezért kapott körmös kerekeket. A köznyelv ezért a Hofherreket anno körmös traktorként emlegette.

Indexképünk forrása: Gehilio's Garage