A H2 Trac és a holland GOcontroll közös fejlesztése, Ulft városából.

traktor

traktor

traktor

traktor

Egy alapgép, számtalan feladat – fotók: www.syn-trac.at

SYN TRAC-gépészet

Első ránézésre kissé hasonló a szintén osztrák FußTrac vagy a JCB Fastrac gépeihez, azonban több jelentős konstrukcióbeli különbséget is felfedezhetünk. A gép alapkivitelben 11,5 tonna, erőforrása C9.3B típusú, 9,3 literes Caterpillar, 420 lóerős teljesítményét 1800-2200 fordulat/perc tartományban adja le, míg 1900 newtonméteres nyomatékát 1400-as fordulaton. Az EU Stufe 5-ös normát SCR, DOC, DPF kombinációjával teljesíti.

Az erőátvitel hidromechanikus teljesítménymegosztóval rendelkezik, fokozatmentes, változó áttételű és szárazkarteres olajozású. A két fő fokozat: 0-60 km/ó tartományban, 1200-as motorfordulaton 136 kN a maximális vonóerő, míg a másik fokozatban 80 km/ó a maximum, 1600 n/min. fordulatszámon és 120 kN a maximum vonóerő. Az alváz egy úgynevezett zárt boxváz kialakítású. A lengőtengelyek Tatra-gyártmányok, független felfüggesztéssel, hidropneumatikus kombinált rugózással, egyenként 10 tonna teherbírással.

A meghajtás állandó 4x4-es, kereszt- és hosszanti differencálzárak szintén rendelkezésre állnak, míg opcióban 6x6-os és 6x4-es kivitel szintén rendelhető. Utóbbi a kéttengelyeshez kapcsolható, nem hajtott tengelyes, akár fel-le kapcsolható modulból áll.

A kormányzás igény szerint kapcsolható: csak elöl, elöl-hátul, valamint oldalazó mozgás egyaránt lehetséges. A fékrendszer sűrített levegős, kétkörös, Wabco-gyártmány, ABS-szel, valamint a rugóerő-tárolós rögzítőfék mind a négy kerékre hat.

A munkahidraulika terhelésfüggő, axiáldugattyús szivattyúval szerelt, 180 l/min. kapacitással (opcióban 360 liter/perc) és 250 bar nyomással. Összesen 6-6 darab, kettős működtetésű csatlakozószelep van elöl és hátul, 100 liter/perc kapacitással, valamint egy-egy 180 l/min. kapacitású csatlakozóval (Power Beyond) vontatott, kapcsolt vagy függesztett eszközhöz. A hidraulikatartály 140 literes. A kardános kihajtás elöl-hátul megtalálható szériában, 1000 fordulat/perc és 3000 Nm nyomaték paraméterekkel.

Egyedülálló konstrukció a többfunkciós kapcsolóegység elöl és hátul, amely nemcsak a 6-6 kettős működtetésű hidraulikaszelepeket foglalja magában, hanem a terhelésfüggő eszközműködtető hidraulikát, egy 24 voltos, 125 amperes elektromos csatlakozót, 8,3 bar üzemi nyomású féklevegő-csatlakozót, a kardános meghajtás meghosszabbítását maximális motorteljesítménnyel, valamint CAN Bus és Ethernet adatcsatlakozót egyaránt. Opcióként ISO Bus csatlakozó kérhető hozzá. Az abroncsozás elöl-hátul szóló kivitelű és maximum 500/80 R 30 méretű lehet.

traktor

traktor

traktor

traktor

Erdészeti, hómaró és szállítási feladatok – fotók: www.syn-trac.at

Munkakomfort és biztonság

A vezetőülés szellőztetett, fűtött, légrugós kivitelű, a kormányoszlop 3 irányban állítható. Az első-hátsó ablaktörlő és szélvédőmosó széria, a fülkeajtóra opcióban kérhető, fűtéssel együtt. A tükrök motoros állításúak, fűtött kivitelben. A traktorokéhoz hasonló, kezelőszervekkel kombinált kartámasz széria, a 7 és 12 colos érintőképernyős kezelőpanellal együtt, továbbá egy rögzítősín is rendelkezésre áll utólag telepített kijelzők, készülékek felrögzítésére.

A különféle munka- és tolató-, valamint holttérkamerák külön rendelhetők. A főfényszórók halogén izzósak, a hátsó lámpák és a fülke tetején lévő 8 széria-munkalámpa LED-es kivitelű, a figyelmeztető sárga villogókkal együtt.

Főbb paraméterek:
- hossz x szélesség x magasság (alapgép eszközök nélkül): 4779 x 2550 x 3421 mm. A 6x6-os kivitel 7100 mm hosszú, aláfutásgátlóval.
- tengelytáv: 3300 mm / 3300+1725 mm (6x6)
- szabad magasság: 450 mm
- maximális teherbírás homlokrakodó szerelékkel: 3,5 t.

traktor

A multi-csatlakozómodul mezőgazdasági munkákhoz – fotó: www.syn-trac.at

traktor

A 6x6-os változat – fotó: www.syn-trac.at

EOX – úton a hidrogén felé és traktorrevolúció

A H2 Trac vállalat nemcsak egy merőben új felépítésű hibrid traktort, hanem ezzel párhuzamosan hidrogénüzemű traktort is fejleszt, bár a részletek még nem ismertek.

Az egyik fő szempont a talajminőség javítása az ellenőrzött forgalmú gazdálkodás (CTF - Controlled Traffic Farming) elvének köszönhetően. A rejtélyes kifejezés valójában a költséghatékony, környezetbarát és minimális energia- és üzemóra-ráfordítással történő gépesített munkákat jelenti, a talaj kondíciójának, szerkezetének lehető legnagyobb mértékben történő megóvásával, köztük a talajtaposás minimalizálásával. Ennek egyik része a tervezett hidrogénüzemmód, valamint az extra széles, maximum 3,2 méteres, állítható nyomtáv és keskeny abroncsozás a sorműveléshez.

Más cikkeink kapcsán is már említettük, hogy a minimális talajtaposás, tömörödés nagyobb terméshozamot eredményez.

A H2 Trac részére a holland GOcontroll szállítja a Moduline II és IV egységeket, amelyek a traktor központi vezérléséért és az ember-gép interfészért felelősek. A Moduline vezérlők több más egységgel kapcsolódhatnak, közvetlenül vezérelve a vonószerkezetet, a nyomtávszélességet vagy a kormányzást.

traktor

Az EOX traktor, hamarosan nullemisszióval – fotó: www.gocontroll.com

H2 Trac-ból EOX – Az elektromos meghajtású traktor

A projekt először 2015-ben jelent meg, majd 2017-ben jelentős átalakításon ment keresztül, mielőtt az MTT néven ismert fejlesztő céget 2020-ban önként felszámolták. Ezt követően az új cég H2 Trac néven, míg a koncepciótraktor EOX néven vált ismertté. Bár az alapvető tervezési elv, az elektromos meghajtású alapgép megmaradt, sok minden más megváltozott. A legszembetűnőbbek a méret és a forma.

Az eredeti gép több csatlakozási ponttal volt felszerelve, nemcsak mindkét végén, de a különféle sorművelő eszközök a két tengely közé is felfüggeszthetők voltak. Ez utóbbi lehetőséget elvetették, és a traktort immáron egy-egy hagyományos hárompontos csatlakozószerkezettel látták el elöl és hátul, egy sokkal rövidebb és masszív alvázon. Megmaradt az összkerékmeghajtás és -kormányzás és a menet közben állítható nyomtáv.

A másik jelentős változás, hogy a dízelmotoros úgynevezett hatótávnövelő egységet hamarosan hidrogén-üzemanyagcellás egységre cserélik le, ami lehetővé teszi, hogy a gép teljes mértékben nullemissziósan működjön. Az, hogy a hidrogén menynyire zöld energia, a hidrogéngáz előállítási módjától függ, mivel a jelenleg kereskedelmi forgalomban kapható hidrogén nagy része fosszilis tüzelőanyagok krakkolásából származik.

A traktor teljesítménye 4 x 55 kW (300 LE összesen), minden kereket egy-egy villanymotor hajt közvetlenül, a kormányzás független, elektromechanikus. A maximális sebesség közúton 30 km/óra.

Források: www.gocontroll.comwww.syn-trac.at