2021 októberében adtunk hírt az AUGA hibrid traktor prototípusának bemutatójáról. A mostani esemény mérföldkőnek számít az Agtech vállalat és bioélelmiszer-gyártó AUGA Csoport életében, mert hivatalosan is bemutatták az első, már sorozatgyártású, professzionális használatra szánt hibridtraktort, az AUGA M1-et.

traktor

Az első, már sorozatgyártású traktor bemutatója – fotó: www.auga.lt

Biogáz-elektromos hibrid meghajtás

A Litvániában kifejlesztett és összeszerelt traktor biogáz-elektromos hibrid hajtáslánccal rendelkezik, és akár 12 órán keresztül képes folyamatosan üzemelni. A megszokott dízelüzemű, ugyanilyen teljesítményű traktorhoz képest egyetlen ilyen gép évente akár 100 tonnával csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást, derül ki az AUGA Csoport adataiból.

A mezőgazdaság felelős a globális kibocsátás 20%-áért, és eddig nem voltak valódi megoldások a környezetszennyezés csökkentése érdekében ebben az ágazatban. Az AUGA Csoport néhány évvel ezelőtt kezdeményezte olyan technológiák kifejlesztését, amelyek áttörést hozhatnak és lehetővé teszik, hogy a gazdák fenntarthatóbb módon dolgozzanak, a fogyasztók pedig a természetet nem vagy alig terhelő élelmiszereket válasszanak.

2021 őszén bemutattak egy hibridtraktor-prototípust, azóta egy sor technológiai tesztet végeztek, és továbbfejlesztették a kiindulási modellt. Az AUGA M1 legújabb változata már sorozatgyártású modell, és még az idén megkezdik munkájukat a gazdaságokban.

Az AUGA Csoport nemcsak Litvániából, hanem külföldi gyártóktól is kapott ajánlatokat a traktorok első darabjainak legyártására. Az AUGA Csoport azonban arra törekedett, hogy ezeket a Litvániában kifejlesztett technológiákat odahaza gyártsák le, szereljék össze. Ezért partnerként a Rokiškis gépgyárat választották, amely sokéves tapasztalattal rendelkezik a mezőgazdaságigép-gyártás terén.


A tesztek során az AUGA Csoport mérnökei megtalálták a módját annak, hogy csökkentsék az energiaveszteségeket és növeljék az elektromos hajtáslánc általános hatékonyságát. Sikerült a traktor szerkezetét is könnyebbé tenni, ami alacsonyabb energiafogyasztást és kisebb talajnyomást eredményez.

Az első gyártási tétel három traktorból áll, mindegyik különböző alkatrészeket tartalmaz. A nagy sorozatú gyártásban a legjobb eredményeket felmutató technológiai megoldások kombinációját fogják használni, véglegesíteni. Az AUGA M1 hibridtraktor szériaváltozata olyan neves gyártók fődarabjait, alkatrészeit tartalmazza, mint például a Ford Ottó-rendszerű motorja és a CLAAS vezetőfülkéje.

A műszaki tartalom mellett a traktor formatervét is némileg átdolgozták, és valószínűleg ez marad az első sorozatgyártásban. A prototípus megalkotásakor a technológiai fejlesztésekre összpontosítottak anélkül, hogy nagy figyelmet fordítottak volna a formatervezésre. Most a leendő sorozatgyártású modell megjelenése is látható.

Az új traktor színe antracitbarna. Az antracit a világ legrégebbi szénfajtája, a barna pedig természetesen a termékeny föld színe. Minden, az AUGA Csoport által kifejlesztett technológia segítségével a talajban kívánják tárolni a szenet, hogy csökkentsék a légkörbe jutó szén mennyiségét és a földeket egyre termékenyebbé tegyék.

traktor

traktor

traktor

AUGA M1 hibridtraktor-premier. Ez már a szériagyártás első darabja – fotók: www.auga.lt

Egyedi megoldások

A litván mérnökök által kifejlesztett AUGA M1 hibridtraktor jelenleg egyedülállóan olyan problémákra kínál megoldásokat, amelyeket eddig más, neves mezőgazdaságigép-gyártóknak nem sikerült megoldaniuk, ezek: a hosszú üzemidő és a kényelmes, gyors üzemanyag-utántöltés.

Az eddig világszerte kifejlesztett, Ottó motoros gázüzemű traktorok legfeljebb 4 órát tudtak egyhuzamban dolgozni a földeken, mert több gázpalack fizikailag nem fért bele a traktor szerkezetébe. A mérnökök most azon is dolgoznak, hogy több és nagyobb térfogatú gázpalackok is elférjenek.

A biogázzal működő traktorok elterjedésének másik akadálya a biogáztöltő állomások infrastruktúrájának fejletlensége. Ezt a problémát úgy kívánják megoldani, hogy most a cserélhető palackos rendszeren dolgoznak, bár ezzel kapcsolatban részleteket nem árultak el.

Az AUGA M1 traktor soros hibrid hajtásláncú, vagyis a biogázüzemű motor csak egy generátort hajt és csak akkor, amikor az áramfelvétel (teljesítményigény), illetve az akkuk töltöttségi szintje ezt indokolja.

A jövő tervei

Az AUGA Csoport célja természetesen az, hogy az új traktorokat ne csak a litván gazdák használják, hanem globálisan értékesített gyártmány legyen, továbbá az üzemeltetési költsége legfeljebb annyi legyen, mint egy ugyanilyen kategóriájú dízelüzemű traktornak.

Az AUGA M1 traktor prototípusának kifejlesztésére és az első sorozat gyártására eddig több mint 3 millió eurót fordítottak. A prototípus bemutatása óta a vállalat megduplázta mérnöki csapatának létszámát, és további mérnöki személyzet felvételét tervezi.

A gyakorlati szántóföldi tesztek után az AUGA Csoport célja, hogy a sorozatgyártás minél hamarabb, még az idén megkezdődjön.

Forrás: www.auga.lt