Most pedig egy példányt árverésre bocsát az amerikai aukciós cég, a Swenson & Sons. A monstrum Észak-Dakotában, Minot városban található, licitálni december 20. és 27. között lehet rá – ha esetleg valakit érdekelne...
A gépet 1978-ban gyártották, 360 lóerős, egy Cummins-motor mozgatja, összkerékhajtású – olvasható a Successful Farming-on. A hirdető ezzel a szöveggel kínálja megvételre a TractorZoom-on.
"Nemrég béreltünk fel egy professzionális restaurátorműhelyt, hogy kiváló minőségű festést (PPG autóipari festék, amelyet az eredeti színhez terveztek) és új matricákat kapjon a gép. Új lámpákat is beépítettünk. A Big Bud nagyszerű darabja lenne bárki gyűjteményének, de ha arra van szükség, akár munkába is állítható. Itt a lehetőség, hogy egy egyedi és kiváló állapotú Big Bud traktor tulajdonosa legyen."
A Big Bud HN-360 – szép külsőt kapott – forrás: TractorZoom
A 4WD traktor ötlete az USA nyugati feléről származik, ahol a hegyes, dimbes-dombos vidék túl meredek volt hátsókerék-hajtású traktorok számára – nem voltak elég stabilak és nehéz munkagépekkel már nem bírtak.
Azonban a nyugati gazdák messze voltak a gépgyártótól és kereskedőktől, akik biztosítani tudták volna az alkatrészellátást és a szervizhátteret. Így jött a gondolat, hogy a traktorokat kézenfekvő módon a rendelkezésre álló alkatrészekből kell összerakni. Ez nem volt más, mint a teherautóipar. A Detroit Diesel, a Cummins és a CAT szállította a motorokat, az Eaton-Fuller és a Spicer a sebességváltókat, több vállalat pedig hajtásláncokat és tengelyeket.
A hangsúly a tartósságon és a könnyű karbantartáson volt, és a koncepció működött. Az olyan cégek, mint a Wagner, a Steiger és a Versatile úttörő szerepet játszottak ezekben az ötletekben – és az 1970-es évek elejétől kezdve a Big Bud is. A 70-es évek közepére a Big Bud meglehetősen népszerűvé vált. Ekkor a vállalat bővítette modellválasztékát annak érdekében, hogy megfeleljen a nagyobb képességek iránti igénynek, és a HN-360 egyike volt azoknak a modelleknek, amelyeket 1977-ben vezettek be.
Hátulról is mutatós – forrás: TractorZoom
A HN-360 még a mai szabványok szerint is nagy gép. Tizennyolc tonnájával 1978-ban nehézsúlyú volt, 2023-ban pedig még mindig középsúlyú. Méreteit tekintve körülbelül akkora, mint egy modern QuadTrac. Lehet, hogy a Big Bud egy régi traktor, de még mindig szörnyeteg!
A műszerfal: ma spártaian egyszerű, de a maga idejében luxus volt – forrás: TractorZoom
A specifikációk lenyűgözőek voltak abban az időben. A HN-360 traktorokat 360 lóerős 855-ös Cummins motor hajtotta, az erőátvitelért 13 sebességes Eaton Roadranger sebességváltó felelt, a hajtásláncot a Spicer, a differenciálművet pedig a CAT szállította. A HN-360 csak körülbelül két évig volt gyártásban – 1977-ben és 1978-ban. Összesen 28 ilyen traktor készült.
Nem szabad elfelejteni, hogy ezek valójában nem "sorozatgyártású" traktorok voltak. Minden traktoron szerepelt egy ügyfél neve a gyártás előtt, és minden traktort kézzel építettek. Így tudták biztosítani a kiváló minőséget – ami még ma is érvényes.