A monacói székhelyű Venturi profilját nem könnyű meghatározni. 1984-ben alapította két francia mérnök – Claude Poiraud és Gérard Godfroy –, hivatalosan autóipari kutató-fejlesztő cég, labor. Építettek már kisszériás luxussportautókat, kis csapatukkal részt vettek már az űrkutatáshoz kapcsolódó felszíni kerekes kutató-felderítő robotok kifejlesztésében, de elkészítették az első tisztán elektromos üzemű, sarkkutatók számára készült hómobiljukat is, amely azóta is sikeresen üzemel.

Venturi

Tisztán elektromos üzemű, sarkkutatók számára készült hómobil – fotó: www.venturi.com

Úttörő lépés

A Venturi elkészítette a Citroën történelmi Croisière Blanche-expedíciójának (más néven Bedeaux-expedíció) saját, nulla károsanyag-kibocsátású változatát, amely a 20. századi első sarkkörközeli extrém autós kaland volt, mely a Kanada északnyugati részén történő átkelésre tett kísérletet, felbuzdulva a sikeres afrikai és távol-keleti expedíciókon. Azonban az 1934-es sarkvidéki expedíció a terep jellege és a katasztrofális éghajlati viszonyok miatt kudarccal végződött.

2019. március 6-án a kanadai Brit Columbiában a Venturi Antarctica első változata 42 kilométert tett meg extrém, -30 °C-os hőmérsékleten. Az expedíció célja az volt, hogy a gépet a Déli-sarkhoz hasonló éghajlati körülmények között tesztsorozatnak vessék alá.
A tapasztalatokat felhasználva 2021 júniusában a Venturi bemutatta a következő generációs Antarcticát, amelyet még decemberben a Princess Elisabeth antarktiszi kutatóállomáson üzembe állítottak.

A jármű 3,4 méter hosszú, 2,18 méter magas és 2,5 tonna súlyú. Az akkumulátor kapacitása 52,6 kWh, ami 50 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, míg a speciális gumihevedereket meghajtó villanymotorok egyenként 60 kW teljesítmény leadására képes. A feltöltés 2-18 órát vesz igénybe, a körülményektől és az időjárástól függően. A lehajtható üléspaddal szerelt jármű akár hat személyt is képes szállítani (elöl 2 fő, hátul 2+2), valamint felszereléseket és egy második akkumulátort, amely meghosszabbítja a kezdeti 50 km-es hatótávolságot.

Az alváz természetesen acélból készült, a felépítmény szálerősítéses műanyagból. A be- és kiszállás az első és hátsó, nagy méretű felfelé nyíló ajtókon át lehetséges. A járművet egy központi joystickkal lehet irányítani, kormányozni. Maximális sebessége 25 km/óra.


A hatótávot nem érdemes összehasonlítani egy nálunk is kapható elektromos személyautóéval vagy furgonéval, hiszen merőben mások nemcsak az üzemeltetési körülmények, hanem a sebesség, a mély, jeges, havas és akár sziklás domborzat jelentette menetellenállás és a gumihevederes járóművek mechanikai ellenállása is.

A videón még az első modell kanadai tesztje látható:

Folytatás a Déli-sarkon

A Venturi Antarctica, a világ első elektromos sarkkutató járműve már 2021. december 10. óta üzemel a Princess Elisabeth Antarctica állomáson, ami azt jelenti, hogy a belga nulla károsanyag-kibocsátású bázis csapatai környezetbarát közlekedési eszközzel rendelkeznek tudományos küldetéseikhez. Ez világújdonság: soha korábban nem közlekedett még lánctalpas elektromos jármű a Déli-sarkon.

A járművet 2021. június 5-én, a környezetvédelmi világnapon mutatta be a Venturi, a nagy teljesítményű elektromos járművek monacói gyártója. Ez az új Antarctica II. Az eseményt követően máris munkába állították a Princess Elisabeth Antarctica sarki állomáson dolgozó tudósok, hogy a Kelet-Antarktisz ezen régiójában mozoghassanak felszereléseikkel, miközben a lehető legkevésbé zavarják az ökoszisztémát.

Venturi

Venturi

Venturi Antarctica I. – fotók: www.venturi.com

Működése első hete alatt az Antarctica számos tudományos küldetés végrehajtását tette lehetővé, beleértve több automatizált időjárás-megfigyelő állomás és az új belga légköri megfigyelőállomás karbantartási munkálatait, amely az Antarktiszi-fennsíkon 2300 méteres magasságban található. Az új típusú járműnek köszönhetően a környezet megzavarása nélkül lehetett elérni az állomást. A küldetések lehetőséget nyújtottak a hófelszíni hőmérséklet mérésére is, amelyet a műholdas mérések hitelesítésére használnak.

Ezenkívül a Venturi Antarctica új, immáron harmadik változata lehetővé tette egy szimulált vészhelyzeti mentés végrehajtását, amely egy hasadékból történő mentés forgatókönyvén alapult.

Az Antarctica képességei összhangban vannak a Princess Elisabeth Antarctica állomás – a kontinens első és mindmáig egyetlen nulla károsanyag-kibocsátású állomása – környezetvédelmi elképzeléseivel és megközelítésével. Az állomás üzemeltetőjének, a Nemzetközi Sarki Alapítványnak (IPF) és a Belga Sarki Titkárság partnerének csapatai fáradhatatlanul dolgoznak a kutatás előmozdításán, valamint a hidrogénnel és egy új, nagy teljesítményű vízkezelő rendszerrel kapcsolatos új projektek megvalósításának előkészítésén.

Venturi

Venturi

Venturi

A Venturi Antarctica immáron harmadik változatának mindennapos küldetései – fotók: www.venturi.com

Ebben a szezonban több mint 50 tudósnak és csapattagnak adott otthont az állomás, amely egyben a Venturi Antarctica tesztelésének központja is. A jármű a Princess Elisabeth antarktiszi állomás számára további segítséget jelent majd a számos tudományos csapat által végzett klímakutatás támogatásában.

Az Antarctica a Venturi teljes technológiai szakértelmét egyesíti. A Voxan és a Venturi számára már sebességi világrekordokon dolgozó kutatási és fejlesztési csapatok egy olyan járművel rukkoltak elő, amely semmi máshoz nem hasonlítható. A hosszában elhelyezett, lehajtható ülésekkel 1-6 személyt, felszerelést és még egy második akkumulátort is képes szállítani, és akár -50 °C-os hőmérsékleten is 50 kilométeres hatótávolságot tud biztosítani.

Majdnem napra pontosan 12 évvel ezelőtt II. Albert monacói herceg visszatért egy antarktiszi útról, és elmondta, hogy a tudományos kutatóállomásokon nincsenek „tiszta", környezetbarát járművek. A II. Albert Herceg Alapítványon keresztül akkor a Venturit bízták meg azzal a feladattal, hogy olyan nulla károsanyag-kibocsátású megoldást kínáljon, amely lehetővé teszi a tudományos kutatási területek megközelítését. Akkoriban, 2009-ben még nem létezett olyan technológia, amely lehetővé tette volna, hogy egy ilyen jármű -50°C-on, zord terepen is működjön. Az Antarctica e harmadik változata most optimális. A Venturi minden munkatársa büszke arra, hogy ezt a járművet leszállíthatták a Nemzetközi Sarki Alapítványnak.

A Venturival végzett munka azt mutatja, hogy bármely szervezet képes számos megoldást azonosítani az éghajlati problémákra. Az alapítvány és a belga Princess Elisabeth állomás feladata világos: lehetőséget kell biztosítani a tudósoknak, hogy az Antarktiszon egy első osztályú bázisról végezhessék kutatásaikat, amely ráadásul nulla kibocsátással működik, beleértve a Venturi Antarctica szállító járművet is, teljes mértékben megfelelve ennek az elképzelésnek.

Az 1992-ben aláírt Madridi Jegyzőkönyv új korszakot nyit az antarktiszi operatív logisztika számára. Ez a környezetvédelmi jegyzőkönyv az Antarktiszi Szerződés feleit arra kérte, hogy folyamatosan javítsák a tevékenységeik környezetbarát mivoltát. Az eddig elvégzett tesztek nagyon meggyőzőek, és a Venturi-csapat nagyon örül, hogy továbbra is részt vehet a tudomány szolgálatában álló jármű energiahatékonyságának javításában.

Forrás: www.venturi.com