Elég csak a naptár szerint lassan mögöttünk hagyott legutóbbi télre visszatekintésünk. Az egész téli időszak az átlagosnál enyhébb, ismétlődő esőtől áztatott volt, a fejtrágyázási munkákat a fagy hiánya miatt zömmel légi úton tudták megkezdeni a gazdaságok, hiszen még függesztett műtrágyaszóróval is nagy kártétel árán lehetett volna ezt földi úton, traktorral megoldani.
A HUBERTRACK HHT-100 típusjelű kompakt, innovatív, gumihevederes eszközhordozó – fotó: Hubertrack
Csak a most, március hajnalán megérkezett téli időben lehet hagyományos gépekkel megvalósítani ezt a munkát. Ha az EU bürokratáin múlna, már egy mezőgazdasági repülőgép vagy helikopter nem emelkedne Közép-Európában sem a levegőbe. De akkor mi segíthet ilyen helyzetben?
A franciáknál a HUBERTRACK iparvállalat mérnökei az ilyen szituációk áthidalására egy kompakt, innovatív, gumihevederes, HHT-100 típusjelű eszközhordozót fejlesztettek ki. A frontfülkés elrendezésű önjáró hordozó a kabin mögé szerelt, hidraulikusan le-fel emelhető és előre-hátra mozgatható szabványos hárompont-csatlakozású, H-POL elnevezésű függesztőkerettel van ellátva, amelyhez hidrosztatikus meghajtású TLT-csonk is tartozik.
Ez a keret két egyszeres vagy kettős működésű hidraulikus csatlakozóval is rendelkezik, amennyiben a kapcsolt munkagép további hidraulikus kiszolgálást igényel. A professzionális kapcsolókeret mellett biztosítanak egy ugyanerre a helyre helyezhető, de szerényebb felszereltségű és egyszerűbb működésű változatot is. Hagyományos mellső és hátsó hárompont-csatlakoztatás is megoldható abban az esetben, ha valakinek ilyen jellegű igénye lenne.
A fülke mögötti kapcsolókeretet az alváztól egy acéllemezes tálca választja el. Ez leginkább az önjáró gép védelmét szolgálja abban az esetben, ha kémiai anyagokat kijuttató eszközt üzemeltet. (műtrágya, vegyszer). Alapkivitelben ez sima acéllemezből készül, de külön rendelésre az ellenállóbb INOX-lemezből gyártott változattal is felszerelik.
A kompakt önjáró eszköz meghajtásáról egy 3,6 literes hengerűrtartalmú, energiatakarékos, 4 hengeres, 74,4 kW-os, 100 lóerős DEUTZ TCD dízelmotor gondoskodik, amely természetesen kielégíti a vonatkozó emissziós normákat is. Alacsony fogyasztása miatt mindössze 100 literes üzemanyagtartállyal látták el.
Gumihevederes hidrosztatikus meghajtású járószerkezete sincs túlbonyolítva, hiszen egyszerű feszítő görgőpárokkal van szerelve. A hidrosztatikus meghajtásról pedig POCLAIN & BONDIOLI hajtóművek gondoskodnak.
Az irányváltást és a sebességszabályozást egy multifunkciós joystickkal kényelmesen lehet megvalósítani. A mellső tengely terhelése 4000 kg, míg a hátsó tengelyt 5000 kg súllyal lehet terhelni maximálisan.
A karbantartás és a szerviz megkönnyítése érdekében a kabin és a védőtálca is billenthető – fotó: Hubertrack
A fülke alapkivitelben légkondicionált, de amennyiben növényvédelemben alkalmazzák az eszközhordozót, úgy kérhető szénszűrős túlnyomásos klimatizált fülkével is. Bár a gumihevederes járószerkezet miatt eleve simább a haladás, így kevesebb káros lengés hat a vezetőre, de hogy a kényelmet maximalizálják, silentblokkokon keresztül kapcsolódik a vázhoz, a vezetőülés pedig légrugós lengéscsillapítású.
A kabinban három darab 12 voltos, 3 pólusú csatlakozóaljzat áll rendelkezésre elektromos kiszolgálást igénylő eszközök működtetéséhez. A karbantartás és a szerviz megkönnyítése érdekében a kabin és a védőtálca is billenthető.
A kis kompakt gép nem egy közúti cirkáló, hiszen legnagyobb sebessége mindössze 22 km/h. Nem is száguldásra lett tervezve, hanem hogy mostoha terepviszonyok között is, minimális talajnyomás mellett (150 g/cm2) tudja a munkát végezni, úgy, hogy közben a manőverezhetőség is megmarad, és a talajszerkezetben semmilyen káros tömörödést és roncsolódást nem okoz.
Jól prezentálja a kis videón a talajfelszín alá éppenhogy elföldelt tojással tett kísérlet a minimális talajnyomást. Ezzel az igazán alacsony talajra kifejtett nyomással a környezetre gyakorolt pozitív hatása mindenféleképpen kiemelendő.
Az eszközhordozó konstrukciója számtalan felhasználási lehetőséget rejt magában a mezőgazdasági alkalmazáson kívül is. Kommunális, városgazdálkodási, út- és parkfenntartási feladatokra is kiválóan alkalmas, de expedíciós szolgálatban is megoldhatók vele szállítási feladatok.