Amikor egy gazdálkodó reggel elindul gépével a földjére, át kell(ene) gondolnia, hogy milyen gumiabroncsnyomásra van szüksége ahhoz, hogy munkáját a lehető leginkább talajbarát módon végezze. Ez egyre fontosabbá válik, különösen mostanában, amikor az időjárási körülmények korlátokat szabnak a munkafolyamatoknak. Minderről az agrarheute-én olvashatunk.

Ha optimálisan levegőztetjük a talajt, és nem tömörítjük, elegendő helyet biztosítunk a növényeknek és gyökereiknek a növekedéshez. Pontosan ebben segíthet az IF és VF gumiabroncsok használata. A tény, hogy rugalmasak és szinte univerzálisan alkalmazhatók, már a megnevezésükből is kiderül: az IF (improve flexion) és a VF (very improve flexion) gumiabroncsok első pillantásra alig különböznek a standard traktor gumiabroncsoktól. Előnyeik az összetételükben, a különleges gumivegyület rugalmasságában rejlenek.

E két gumiabroncstípus döntő előnye, hogy azonos gumiabroncsnyomás mellett az IF gumiabroncs 20 százalékkal nagyobb terhelést hordoz, mint egy normál változat, a VF gumiabroncs esetén pedig akár további 40 százalékos terhelés is lehetséges. A gumiabroncs nagyobb felületen érintkezik a talajjal, a tapadás jobb, csökken az üzemanyag-fogyasztás, ugyanakkor a talaj védett a taposási kártól.

Ezt alátámasztotta a Bohnenkamp és az Amazone közös tesztje is, ami itt látható:

Csak az IF-technológiával változatlan terhelés mellett sikerült jelentősen csökkenteni a gumiabroncsnyomást. A VF technológia újabb lépést tesz előre:

"Rengeteg időt takarít meg, mivel a járművezetőknek már nem kell a haladási sebességhez igazítaniuk az abroncsnyomást" – mondja Jens Friedrich, a karlsruhei székhelyű Pneuhage Group munkatársa. "A VF abroncsok alacsony nyomáson is jól vezethetők az úton" – magyarázza az abroncsszakértő. "A szükséges légnyomás 0 és 60 km/h közötti sebességtartományban azonos."


Ez azt jelenti, hogy az IF és VF gumiabroncsok másik nagy előnye a hagyományos gumiabroncsokkal szemben, hogy utóbbi esetében az abroncsnyomást újra és újra be kell állítani, figyelembe véve a tengelyterhelést, a munka típusát és a sebességet. Gyakran a traktorok nincsenek felszerelve szabályozóval a nyomás beállításához. A gyakorlatban ezt általában úgy hidalják át, hogy a munkanap elején közúti használathoz igazítják a nyomást és igyekeznek olyan munkafolyamatokat csoportosítani az adott napra, amelyekhez ugyanaz a nyomásérték többé-kevésbé megfelel.

Ennek eredményeként a gumiabroncs ritkán rendelkezik ideális nyomással, s ez befolyásolja a hatékonyságot. Az IF/VF gumiabroncsok azonban lehetővé teszik a költségmegtakarítást, a környezetbarátabb működést és a kisebb talajtömörítő hatás révén akár a több termést is.

gumi

Gyakran a traktorok nincsenek felszerelve szabályozóval a nyomás beállításához – fotó: pixabay

A hagyományos abroncsok esetében ha a légnyomás túl alacsony, fennáll a defekt veszélye. Ha viszont túl magas, csökken a vonóerő, nő az üzemanyagfogyasztás és a szlíp – a hatékonyság pedig mindjárt másképp néz ki.

A Continental egy mobiltelefonos applikációt fejlesztett ki a megfelelő abroncsnyomás beállításához, melyről márciusban adott ki sajtóközleményt. Az Agro Tire Pressure alkalmazás egyesíti az egyes gyártók adatbázisait, például a nyomás-, terhelés- és sebességtáblákat. Az alkalmazás már elérhető angol, francia, német és lengyel nyelven iOS és Android rendszerekre.

Alapesetben a tengelyterhelések és a használati sebesség meghatározása után a termelőnek a gyártó dokumentációjára kell támaszkodnia a megfelelő nyomás meghatározásához. Ha többféle, különböző márkájú gumiabronccsal szerelték a gépeket, ez még bonyolultabb. A gazda számára nagy segítség, ha egy helyen megtalálja valamennyi releváns információt. Az új okostelefonos alkalmazás könnyű és gyors hozzáférést biztosít a helyes gumiabroncsnyomás-adatokhoz. A terhelés, a sebesség, a méret és a gumiabroncs márkája is megadható a pontos meghatározás érdekében.

Végül: ha valaki egyszerre szeretne szabványos és VF gumiabroncsokat használni traktorán, akkor a leehető leghamarabb vesse el ezt az ötletet, tanácsolja a Bridgestone gyártója. Még hozzá azért, mert a VF gumiabroncsok deformációja sokkal nagyobb, ami eltérő gördülési kerületet és esetleg műszaki hibákat eredményez, melyek biztonsági problémákhoz vezethetnek.

Itt pedig egy videó látható arról, hogyan lehet biztonságosan gumiabroncsot cserélni: