Az elmúlt néhány évben jelentősen megnőtt a kereslet ezen munkagépek iránt, amelyeket legfőképpen mostoha földrajzi viszonyok közepette történő építkezések, tereprendezések szállítási feladatainál alkalmaznak egyre gyakrabban. Ezt bizonyítják az aktuális gyártói kínálatok is.
A gyári információk és videók alapján például Japánban beváltak mezőgazdasági téren is. Egy biztos, a vízügyi területen vagy katasztrófavédelemben szintén szóba jöhetnének, ha nincs út, csak irány, vagy teljesen tönkrement az úthálózat.
Évtizedek távlatában
Az ősöket mindenképpen a lánctalpas, katonai szállító- és vontatójárművek között kell keresni, egészen a II. világháborúig visszamenően, de utána is, a hideg háborús korszakban is nagy igény mutatkozott a viszonylag gyors, erős és szinte mindenhol áthatolni képes lánctalpas járművekre.
Idővel az olcsóbb gyártású, közúton sokkal gyorsabb és jóval olcsóbban üzemeltethető nehézterepes tehergépkocsik szorították ki a lánctalpas szállítójárműveket. Igaz, kis számban megmaradatak a sarkvidéki expedíciók mindenes járműveként, szinte a közelmúltig, bár e téren szintén jelentős változások mentek végbe az olcsó és könnyű üzemeltetés, a lehető legjobb önsúly/teherbírás arányai érdekében.
Valóságos dömping van nehézterepes, billenős tehergépkocsikból, s vannak vállalkozások, ahol a nagy teljesítményű traktorra és speciális billenős pótkocsira esküsznek. Azonban nem egészen 10 év alatt egész komoly kínálat alakult ki ezen gumihevederes dömperekből, de ez csak egy a lehetőségek közül, és úgy érezzük, máshol lehetne létjogosultságuk, csupán felépítmény függvénye.
Valahol itt kezdődött az 1950-es évek elején: teherautó lánctalpas alvázon
Bergmann
A meppeni székhelyű német gyártó a közelmúltban újította meg a korábbi 4010-es típust, és már C912s jelzéssel szerepel a kínálatban. Csak hátrabillenő vagy forgatható felépítménnyel rendelhető, sőt az előbbire fülke mögötti daru is kérhető. A puttonytérfogat 4,7, púpozva 6,5 m³. 5,8 köbméter, púpozva 6,5-6,6 köbméter. Önsúly 14,25-14,85 tonna, a teherbírás 10 tonna. Motorja 241 lóerős, a maximális sebesség 15 km/óra irányváltással. Hossza 5963 és 6246 mm, szélesség 2,9 m, magasság 3,05 m, szabad magasság 61 centiméter.
Bergmann C912s forgatható billenős kivitelben is
Kato
Hosszú évekig autódaruiról volt közmert a japán gyártó idehaza, de a mai napig ez az egyik meghatározó gyártmányprofil. A Kato Works Co. Ltd. cégtörténete 1895-ig nyúlik vissza mint fémipari üzem, majd 1923-tól motorokat és motorvonatokat is gyártottak, majd az első nagy átszervezés és irányváltás 1935-ben történt, az építőipar irányába. Mindegyik dömperjük joystickvezetésű (botkormányos), de a billentőfunkció is innen működik. Erőforrásként Kubota és Cummins QSB motorokat alkalmaznak.
A legkisebb az IC37 2,91 tonnás önsúllyal és 3,7 tonnás teherbírással, 2 m³ rakománnyal, 62,7 lóerős Kubota motorjával 10 km/órával haladhat. Az IC55 6,44 tonnás, 5 tonna teherbírással, 3769 köbcentis Kubota motorja 106,5 lóerős, maximum 12 km/órával haladhat. Billenőplatójára púpozva 3 köbmétert rakodhatunk. Hossz x szélesség (tükrökkel) x magasság: 4,72 x 2,62 x 2,53 m.
Az IC75 10,5 tonna önsúlyú, 6,5 tonnás teherbírással, 4,4 köbméteres (púpozva) billenőplatóval. Motorja Cummins QSB 6,7 literes, 228 lovas, maximum 12 km/órára képes. Hossz x szélesség (tükrökkel) x magasság: 5,46 x 3,295 x 2,86 m.
A legnagyobb, az IC120, 14,1 tonna önsúly és 11 tonna teherbírás. Motorja 305 lóerős, maximum 10 km/órával tud haladni.
IC37
IC55
IC75
IC120
Morooka
A japán gyártó kínálata összesen 11 típusból áll, 2-20 tonna hasznos teherbírással. A felépítmény lehet csak hátrabillenős vagy felső forgóvázas, és mindegyik botkormányos irányítású.
A teljes palettáról érdemes megemlíteni az MST-200VDR-e típust mint a legkisebb és az egyetlen tisztán elektromos üzemű a globális gumihevederes szállítóeszközök piacán, ráadásul felső forgóvázas kialakítással. A 2 tonna teherbírású, nyitott fülkés gép 200-230 voltos hálózatról is tölthető, 29 kilowattórás akkuja 4 órás üzemidőt biztosít.
Az MST800-VD 4,8-5 tonna teherbírású, 6,4-7,2 tonna önsúly mellett. Hátrabillenő platóján 2,95 köbméternyi anyagot tud szállítani, ám ezúttal egy üzemanyag-szállító modellt láthattunk. Motorja Mitsubishi 4D34 vagy CAT C4.4, 109 és 124 lóerővel, valamint 394 és 530 newtonméterrel. Maximális sebessége 5,5 km/óra, hossza 4,43 vagy 4,5 méter, szélessége 2425, illetve 2455 milliméter, magassága 2,59 és 2,71 méter, altípustól függően.
Az MST2200VDR forgóvázas, és a legnagyobb a kínálatban, 11 tonna teherbírásával, 16 tonna önsúlyával. A billenőplató kapacitása púpozva 6,29 köbméter. Motorja CAT C7.1 típusú, 249 lóerős, 1214 newtonméteres, 10 km/órával képes haladni.
Meg kell még említeni a 6 különböző típusból álló, gumihevederes forwarder kínálatot is, bizonyítva, hogy nemcsak építkezésekhez alkalmasak az alapjárművek. Ezek teherbírása 2,5-től 10 tonnáig terjed, a maximális sebesség 11 km/ó. Erőforrásként Kubota, Mitsubishi és Caterpillar motorok szolgálnak, a meghajtás szintén fokozatmentes, hidraulikus.
MST-200VDR-e
MST-800VD üzemanyagszállító kivitelben
MST-2200VDR
Prinoth
A kanadai székhelyű gyártó kínálatában 6 különböző alaptípus szerepel – 4 billenős és két darus –, 6-13 tonna teherbírással, fix vagy forgó felsővázas kivitelben, amit itt is „R” betű jelöl (Rotation), továbbá normál, 2 személyes vagy 1 fős keskeny fülkével szintén rendelhetők. A gumihevederes szállítójármű egyedi (darus, emelőkosaras) felépítménnyel is szerelhető.
A legnagyobb Panther T14R billenős kivitelű, forgó felsővázzal, önsúlya 16,68 tonna, hasznos teherbírása 13,2 tonna, a puttonyméret púpozva 7,3 köbméter. Hossza 5728 mm, szélesség tükrök nélkül 2570 mm, magasság 3214 mm, szabad magasság 565 mm, a gázlóképesség 1,2 méter. A kapaszkodóképesség és oldaldőlés egyaránt 15 fok, a terepszög elöl 43, hátul 45 fok. Motorja 7,01 literes, 275 lovas, 1275 newtonméteres, legnagyobb sebesség 13 km/óra.
Panther T14R