Egyelőre a Steyr nem árult el konkrét műszaki részleteket a traktorról, csak annyit tudni, hogy a klasszikus, párhuzamos hibrid hajtásláncról van szó, sőt az erőátvitel is maradt az eredeti.
Egy, a gyártásprogramban szereplő dízelmotorhoz kapcsolódik egy motorgenerátor, előtte és mögötte is egy-egy tengelykapcsolóval. Így csak a dízel és csak a motorgenerátor is hajthatja a traktort, de nagy teljesítményigénynél akár mindkettő egyszere. Csak elektromos üzemmódban a dízelmotor leállhat, és egy kisebb akkuegységről a villanymotor kap áramot. Ettől függetlenül a kerekek és a hidraulika ugyanúgy kap meghajtást.
A Steyr hibrid hajtáslánc prototípusa – fotó: Steyr
Jellemzően 15-20 százalékos töltöttségnél a dízelmotor újraindul, ekkor közvetlenül hajtja a traktort és a szükséges hidraulikát, miközben a motorgenerátor is forog, és újratölti az akkumulátoregységet.
A tervezők természetesen nem feledkeztek meg a fékenergia-visszatáplálásról sem, szintén az akkut töltve, mint egy elektromos tartósfék, például hosszú lejtmenetben.
Fontos megjegyezni, hogy egy kiváló hibrid hajtással akár meg is duplázható a gép teljesítménye rövidebb időre anélkül, hogy több üzemanyagot fogyasztana. Ez különösen jól jöhet például szántáskor, amikor keményebbre változik talajviszony, vagy betakarításkor, sáros időben, vagy közúton elinduláskor és emelkedőn, két megrakott pótkocsival.
A koncepció alapja a Steyr-Konzept, az a futurisztikus traktor, amelyet a gyártó 2019-ben az Agritechnicán mutatott be.
A Steyr koncepciótraktora – fotó: Steyr
Az első hibrid Steyr traktor várhatóan két éven belül kezdi meg tartós tesztjét, és sajnos eltelhet 5 év is, mire a kereskedésekbe kerül szériamodellként.
Források: www.agritechnica.com; www.futurefarming.com