A benzin esetében fázisszétválásnak nevezik azt a jelenséget, amikor az üzemanyag a hosszú tárolás során alkotóelemei szerint rétegződik a tartályban. A kutakon kapható benzin ugyanis az alapbenzinen kívül etanolt és vizet is tartalmaz. Az etanolt a minőségi előírások miatt keverik az üzemanyagba, a víz pedig a természetből kerül bele. Az autósok többsége a 95-ös oktánszámú benzint vásárolja, amibe maximum 10% etanolt, vagyis bioalkoholt kevernek. Az alkohol vízmegkötő tulajdonságú, ami azt jelenti, hogy nedvességet köt meg, ha levegővel érintkezik. Amikor a megkötött víztartalom elér egy bizonyos mennyiséget, az etanol kicsapódik és víz-etanol keverék keletkezik, ami elválik a benzintől és a tartály aljára kerül az állás során.

Túl azon, hogy a víz korrodáló hatású és károsítja a vele érintkező fém alkatrészeket, amikor ez a keverék eléri az autó üzemanyagrendszerének szívóágát, a motor esetleg nehezen indul, vagy indíthatatlanná válik. Ugyanis az etanol bezselésedik és eltömíti az üzemanyagrendszert. Más esetekben a gumitömítéseket és minden gumiból készült alkatrészt tönkretesz.

A gyártók azt javasolják, hogy a tankolt üzemanyagot fél éven belül használjuk el, ennyi ideig garantálható, hogy az nem megy tönkre. Az úgynevezett prémium üzemanyagokban kevesebb az etanol, maximum 5 százalék, tehát kevesebb vizet is köt meg.

fűnyíró

Az utolsó használatot követően aprólékosan tisztítsuk meg a gépet a szennyeződésektől, a fém felületeket impregnáljuk, ha kell, a pengét élezzük meg, a légszűrőt tisztítsuk, vagy cseréljük, az üzemanyagot pedig engedjük le – fotó: pixabay

Hasonló a helyzet a gázolajjal is, szerencsésebb, ha az alacsonyabb biokomponens-tartalmú prémium gázolajat választjuk, ami persze, a prémium benzinekhez hasonlóan drágább. A gázolajba kevert, minimum 8,2 százaléknyi biokomponens (biodízel) miatt a tartályban a levegőből kicsapódó vízben megjelenő baktériumok elszaporodhatnak és idővel a termék minőségének romlását okozhatják.

Többen arra esküsznek, hogy az utolsó, téli leállás előtti tankolásnál prémium üzemanyaggal töltik fel a tartályt. Más a téliesítés előtt leengedi az üzemanyagot a tartályból, biztos, ami biztos. Ha mégis úgy van vége a szezonnak, hogy a gépben maradt a 95-ös benzin, akkor még mindig használhatunk üzemanyag-stabilizátort. Ez megakadályozza az üzemanyag összetételének megváltozását, vagyis "tartósítja" azt. Ráadásul egyes adalékok égéstér-tisztító hatásúak is.


De ha lehetséges, érdemes havonta egyszer a téliesített gépeket is beindítani kis időre. így megelőzhetők a lerakódások a karburátorban és az üzemanyagrendszerben.

Apropó, téliesítés: mielőtt a gépet hosszabb időre eltennénk, jó alaposan tisztítsuk meg. Fűnyírók esetében a vágókéseket javasolt megélezni a légszűrőt pedig kicserélni vagy megtisztítani. A mozgó alkatrészeket, azaz a kerékcsapágyat, a gázkart és az indító rudat gyantamentes olajjal ápoljuk. A fűnyíró burkolatát kívül és belül is olajtartalmú spray-vel lehet impregnálni és elzárni a nedvességtől. A láncfűrészeknél szintén javasolt a légszűrű átvizsgálása, a nejlon légszűrőt sűrített levegővel ki tudjuk tisztítani, de a filc szűrőt bekoszolódás esetén cserélni kell, mert nem tisztítható. A láncot is ellenőrizzük, ha élezni kell, tegyük meg. Csere esetén, új lánc vásárlásakor egy éjszakára áztassuk olajba és minden harmadik lánccsere alkalmával a meghajtókerék-rendszert is újítsuk fel. Bozótvágóknál fontos a szöghajtás zsírzása is, amihez a gyártó által megjelölt terméket használjuk.