A svéd nehézipar és gépgyártás megteremtése
Johan Theofron Munktell (1805-1887) tanulmányainak jelentős részét Angliában folytatta, és olyan személyekkel találkozott, mint például John Ericsson svéd mérnök vagy például George és Robert Stephenson. Hazatérése után nem kisebb feladat várt rá, mint a Carl Gustav Stads fegyvergyár modernizálása, ahol később nemcsak fegyverek, hanem egyre nagyobb számban különböző szerszámgépek, őrlőberendezések, cséplőgépek stb. is készültek.
A Munktell cég 1913-ban készítette el első mezőgazdasági traktorját. A cég székhelye a Stockholmtól 120 km-re lévő Eskilstuna városában volt, ami ma a VCE (Volvo Construction Equipment) gyártóbázisa és oktatóközpontja.
A Bolinderst 1844-ben alapították Stockholmban, Jean Bolinder (1813-1899) és Carl Gerhard Bolinder (1818-1892) testvérpár J. & C.G. Bolinders Mekaniska Verkstad néven, de 1873-tól már részvénytársaság lett.
Jean Bolinder volt az ügyvezető igazgató, testvérével, Carl Gerhard Bolinderrel együtt vezette az üzemet, aki üzemvezető lett. Gőzgépeket, fa- és papíripari gépeket gyártottak, és 1893-ban már bemutattak egy petróleumüzemű, négyütemű, egy fekvőhengeres motort is.
Munktell traktor 1913-ból
Bolinder-Munktell AB
Erik August Bolinder 1888-ban lett a Bolinders vezérigazgatója, és 1930-ban bekövetkezett haláláig a menedzsmentben maradt. Erik August Bolinder vezetésével a Bolinders Svédország egyik meghatározó vállalata lett. Exportvállalattá fejlődött, és a hajómotorok és könnyűolajmotorok is meghatározó profillá váltak.
A cégnév 1932-ben Bolinder-Munktell AB-re változott és maradt egészen 1973-ig, amikor a Volvo megvásárolta a céget, majd 1985-ig Volvo BM AB néven működött.
Az első nagy változás hátterében az állt, hogy 1932-1933 között a J. & C.G. Bolinders Mekaniska Verkstads AB-ből az egyik részleg kivált, a kallhälli üzem független lett a stockholmi központtól, és Bolinders Fabriks AB-nek nevezték át. Ugyanakkor a Bolinder mérnöki részlegét az eskilstunai Munktells Mekaniska Verkstaddal egyesítették, létrehozva a Bolinder-Munktell AB-t. A cégnevekben később erre utalt a BM rövidítés.
A vállalat másik fele Bolinders Fabriks AB néven folytatta működését 1956-ig, amikor felvásárolta az AB Svenska Maskinverken (kb. Svédországi Gépgyárak Rt.), gyártmányaik pedig tűzhelyek, hűtőszekrények és fémedények lettek.
Valmet
A finn nehézipar is egészen a 18. század végéig vezethető vissza, bár a történelem során a mai Finnország egésze tartozott a Svéd Királysághoz, majd az Orosz Birodalomhoz, illetve 1917 decemberétől a Szovjetunióval harcoltak függetlenségükért.
A II. világháborút követően újraindult az élet, 1946-ban megalapították a Valtion Metallitehtaat-t (Állami Fémművek), ahol már akkor 6200 dolgozó volt. A vállalat neve 1951-ben változott Valmet Oyra, és a papírgyári gépek, repülőgép és lövegek részegységeinek gyártása mellett megkezdték a mezőgazdasági traktorok kifejlesztését, a drága import kiváltása céljából. Az első traktor már 1952-re elkészült, a Valmet 20-as, 1,4 literes, 4 hengeres, 20 lóerős motorral.
Valmet 20, az első teljesen finn traktor
Svédből finn, Volvóból Valmet
A Volvo BM 1973 és 1988 között építőipari gépekkel alapozta világszerte hírnevét, de 1982-ig nemcsak mezőgazdasági traktorokat, hanem erdészeti gépeket is gyártott.
A Volvo BM 1988-ban egyesült az amerikai Clark Equipmenttel és a Michigannel, és VME-csoport néven működtek tovább. A traktorgyártást a finn Valmetnek adták el 1982-ben, bár az elnevezés Volvo BM Valmet lett, amelyet ma Valtraként ismerünk.
Volvo BM Valmet 605 (1983-1984)
1994-től már a nehéztehergépkocsikról, katonai járművekről és járműipari fődarabjairól (motorok és tengelyek) neves Sisu Oyjal egyesült a Valmet, erősítve a hazai ipart, márkaimidzset, és biztosítva a traktorgyár függetlenségét a külföldiektől. Ekkor a traktorok Sisu Valmet néven kerültek forgalomba.
Valmet 565 még Sisu-logóval is
1994-ben a Sisu Diesel Oy motorgyártó részleget leválasztják a traktorgyártó Sisu Traktorit Oytól, majd 2008-ban csatlakoznak a Sisu Powerrel együtt az 1990-ben alapított AGCO csoporthoz, a traktorok pedig a VALTRA Valmet nevet kapták. 2000-től a traktorok neve VALTRA.
Volvo BM Valmet 650 (1984-1989)