A traktorok üzemeltetése során igen fontos feladat a munkagép igényeihez beállítani a szükséges vonóerőt. A vontatóképességet alapvetően a motorteljesítmény, az adhéziós tényező és az adhéziós tömeg (a hajtott kerekekre eső tömeg és a munkagépen képződő erők eredője) határozza meg. A traktor adhéziós tömegének beállítása minden esetben az üzemeltető feladata! A forgalmazó (KITE Zrt.), és a gyártó (John Deere) nem ismeri a vontatott munkagép paramétereit és a munkakörülményeket.
Ehhez a feladathoz nyújt partnereinknek segítséget a KITE Zrt. által fejlesztett Pótsúlyozási kalkulátor.
Különböző munkagépek más-más elvárásokat támasztanak az erőgépek felé. A John Deere ajánlása alapján a traktorokat 45-56 kg/LE közé kell pótsúlyozni, de nem szabad túllépni a Kezelési és Karbantartási utasításban leírt maximális össztömeget. A traktor tömegének helyes beállításával az erőgép/munkagép energetikai illesztését végezzük el.
Ennek hiányában jelentős agronómiai hibákat (tavaszi talajtaposás, kerék csúszásból adódó talajszerkezet rombolás) vétünk, illetve műszaki meghibásodásokat (erőátvitel) és jelentős túlfogyasztást (8-12%) fogunk tapasztalni. A kerékcsúszás (Slip), a vontatási sebesség és a motorterhelés helyes arányán keresztül ellenőrizhetjük a pótsúlyozást. Igen fontos, hogy a motor maximális terhelése tartósan ne legyen 92% felett, mellyel egyidőben nem megengedett a tartós 6,6 km/h alatti vontatási sebesség. A John Deere ajánlása alapján ilyen beállítások mellett a kerékcsúszás értéke 8-14% között az ideális. A hibás pótsúlyozásból adódóan ahány százalékot nő a slip, annyi százalék üzemanyagot égetünk el feleslegesen.
Tavasszal a puha, sokszor nedves, megkelt talajt nem célszerű megtaposni (az egész termelési ciklust negatívan befolyásolja). Ebben az esetben a traktor tömegét 45 kg/LE környékére kell beállítani, ami megszabja a tavaszi munkagépünk vonóerő-igényét. A vetés során szintén várhatóan elég a csökkentett pótsúlyozás, mivel a korszerű vető-aggregátok jelentős hidraulikus és kardán teljesítményt igényelnek a motortól, így a hajtott kerekekre kevesebb nyomaték jut.
A kultivátorok általában függesztett eszközök, így igen nagy figyelmet kell fordítanunk a járműszerelvény stabilitására. Mivel a vonóerő-igény ez estben is szerényebb, alkalmazhatjuk az alacsonyabb (45 kg/LE) értéket, de a mellső-hátsó pótsúlyozás arányaira kiemelt figyelmet kell fordítanunk. A függesztett munkagép növeli a hátsó kerék terhelését és drasztikusan csökkentheti az első tengelyét, ami kormányzási anomáliát okozhat.
Nyár derekán kezdődnek a talajmunkák, melyek az esetek jelentős részében igen nagy vonóerőt igényelnek. A traktort célszerű ebben az esetben 55 kg/LE környékére pótsúlyoznunk, figyelve a maximális tömegre, mely semmilyen formában nem léphető át.
Meghatározó, hogy az elvárt adhéziós tömeget a traktoron az első és a hátsó tengelyek között milyen arányban osztjuk szét. Hagyományos felépítésű erőgép esetében 40/60%-os, míg csuklós derekúaknál a 55/45% az ideális. Speciális pótsúlyozást igényel a hagyományos felépítésű hevederes járószerkezetű traktor. Semmilyen formában nem engedhető, hogy az erőgép sarkon járjon, ebben az esetben jelentősen csökken a felfekvő felület, ezáltal drasztikusan romlik az adhéziós tényező és a hevedert széttépjük. A helyes arány a hagyományos felépítésű hevederes traktor estében 60/40%, melyet legkönnyebben front és közép súlyozással érhetünk el.
A pótsúlyozás optimális beállítása igen fontos üzemeltetői feladat, melyhez a honlapon található Pótsúlyozási Kalkulátor ad megfelelő segítséget.
A Pótsúlyozási Kalkulátor kizárólag regisztrált partnereink számára érhető el.
Bővebb információkért tekintse meg az alábbi videót, látogassa meg honlapunkat (pgr.hu), vagy keresse bizalommal a PGR szaktanácsadókat a következő elérhetőségeken pgr.hu/kontakt.