Az esetről a FarmProgress számolt be. 2022 őszén, az USA-beli Wooldridge város közelében lévő szójaföld aratása közben az egyik kombájn csapágyai túlmelegedtek és a gép kigyulladt. Az a betakarítási szezon száraz és szeles volt – a lehető legproblémásabb kombináció. A szél a szántót körülvevő sűrű, száraz növényzet felé terelte a lángokat. A tűz minden széllökéssel előrébb haladt és mindent elnyelt, ami az útjába került...

Végül közel 3500 hektár veszett oda, Wooldridge kis közösségében 25 épület égett le, vagy rongálódott meg. Russell Schmidt, a Cooper megyei tűzvédelmi körzet helyettes vezetője aznap azt mondta a médiának, hogy senki sem halt meg, de több embert égési sérülésekkel kezeltek. Egy embert nem életveszélyes sérülésekkel szállítottak kórházba.

Ma ez a vidéki közösség még mindig küzd a talpraállásért.

Mivel az ország számos régiójában (és egyre inkább úgy tűnik, hogy a világ egyre több pontján) hasonló típusú időjárás alakulhat ki idén ősszel, a gazdálkodóknak ébernek kell maradniuk a gépek – különösen a kombájnok – körül a betakarítás során. Adott esetben ugyanis már nemcsak a felszereléseiket kell megvédeniük, hanem a terményeiket és a szomszédaikat is.

géptűz

A tűz nagyon gyorsan terjed kedvező körülmények között – fotó: pixabay

Amerikában is kötelező a kombájn fedélzetén rendszeresen ellenőrzött, működőképes oltókészüléket tartani.

Egy közel 1984 kombájntüzet vizsgáló hosszú távú tanulmány megállapította, hogy a motorterület messze a kombájntüzek leggyakoribb kiindulási helye.


Ezért a szakértők a következő tanácsokat fogalmazták meg a tüzek megelőzése érdekében:

  • A gépek tisztán tartása a legjobb módja a tüzek megelőzésének, különösen a motor, a turbófeltöltő és a kipufogórendszer körül. A kipufogó alkatrészek és a turbófeltöltők hőmérséklete elérheti a 700-1000 Celsius fokot. A növényi maradványok ennél sokkal alacsonyabb hőmérsékleten képesek meggyulladni.
  • A pelyva és a törmelék felhalmozódik a forró járműalkatrészeken működés közben, ezeket a területeket naponta meg kell tisztítani, amit légkompresszorral vagy lombfúvóval lehet elvégezni. A lombfúvó praktikus tulajdonsága, hogy elfér a fülkében.
  • Fontos, hogy időben javítsuk ki a szivárgásokat, vagy cseréljük a sérült alkatrészeket, beleértve az üzemanyagrendszer szivárgását, a sérült elektromos vezetékeket vagy az elhasználódott kipufogórendszereket.
  • Tankolás előtt hagyjuk a gépeket legalább 15 percig lehűlni és soha ne tankoljunk járó motorral.
  • Az olyan növények, mint a napraforgó, különösen nagy tűzveszélyt jelentenek, mivel a szárak könnyű törmelékké, porrá redukálódnak, ami felhalmozódhat a kombájnon. A kombinált kipufogórendszerek elég magas hőmérsékleten működnek ahhoz, hogy meggyújtsák a napraforgóport.
  • A pelyva és a por felhalmozódhat a csapágyak, szíjak és egyéb mozgó alkatrészek körül, valamint a traktor- és a kombájnfülke alatt is. A por és a szemét egyre éghetőbbé válik, ha hagyjuk megszáradni.
  • Bizonyos időközönként a gépre rakódott zsír- és olajszennyeződéseket elektromos mosóberendezéssel takarítsuk le, mert lehetővé teszik a tűz gyors terjedését.
  • Ha tűz üt ki, azonnal állítsuk le a gépet és hagyjuk el a kabint. Először a tűzoltókat hívjuk, s csak utána lássunk hozzá az oltáshoz. Tartsunk két tűzoltó készüléket a kombájnon, egyet a fülkében, egyet pedig kívül. A szállítóeszközöket is szereljük fel tűzoltó készülékkel.

géptűz

Az aratás nagy porral jár, amit műszak után minden nap ki kell takarítani a gép kritikus helyeiről – fotó: pixabay

S amiről szintén jó, ha nem feledkezünk meg: legyen az erő- és munkagépekre kiterjedő vagyonbiztosításunk, ami valamennyire fedezetet nyújt a károkra – illetve, ha lehet, felelősségbiztosításunk is azokra a károkra, amiket esetleg egy tűzesettel másoknak okozunk.

Gondoljunk csak az amerikai esetre...