Az akkumulátorokkal kapcsolatos, szükséges ismeretek szélesebb körűek, mint azt a legtöbben gondolnák. Egy nagyobb akkumulátor például, voltaképpen több akkumulátor együttese egyetlen burkolatban. Az akkumulátor energiát tárol, illetve biztosít. Különböző típusok kaphatók: ott vannak a járművek vagy gépek beindítására alkalmas, az állandó energiát biztosító vagy éppen az elektromos készülékeket támogató akkumulátorok.

A Kramp célja ezzel a cikkel, hogy általános tudnivalók egy részét ismertesse az akkumulátorokról. Cikkünkből megtudhatja hogyan növelhető az akkumulátor feszültsége vagy kapacitása, az akkumulátorok töltöttségi állapota tárolás közben.

Az akkumulátor energiát tárol, illetve biztosít – fotó: KRAMP Hungary

Milyen típusú akkumulátorok léteznek?

Az akkumulátoroknak összesen három különböző típusa van. Az e három típus közötti különbség oka az akkumulátorok szerkezetében keresendő. Ennek megfelelően a rendeltetésük is eltérő.

  • Az indítóakkumulátor –  az indítóakkumulátor egyszerre sok energiát ad le. Ez rövid hatástartamú energiának is tekinthető. Az indítóakkumulátor 50%-ig süthető ki. Emellett, általánosságban véve ez a leggyakrabban használt akkumulátortípus. Fontos viszont tudni, hogy ez az akkumulátor meghajtásra nem alkalmas. Léteznek start/stop akkumulátorok is. Ezek szintén sok energiát adnak le, és a start-stop rendszerrel rendelkező járművekhez (jellemzően újabb gépkocsikhoz) valók.
  • A féltrakciós akkumulátor – a féltrakciós akkumulátor kettős célt lát el. Ez az akkumulátor elindítja a járművet vagy gépet, valamint képes az adott elektromos gép meghajtását biztosítani.
  • A trakciós akkumulátor – ez az akkumulátor csak meghajtásra alkalmas. A trakciós akkumulátor az áramot nagyon lassan adja le, és 80%-ig süthető ki.


Mire és hogyan használhatók az akkumulátorok?

A különböző akkumulátorok eltérő alkalmazási területeket, úgymint járműveket, gépeket és helyhez kötött készülékeket, például generátorokat szolgálnak ki. Fontos először is körültekintően végiggondolni, milyen célra szükséges az akkumulátor. Géphez, amely beépített hűtőgéppel rendelkezik, esetleg GPS-készülékhez vagy kamerarendszerhez? Netán egyszerűen a motor beindításához?

Eredetileg az akkumulátorokat motorok indításához készítették, jóllehet manapság azok egyre több feladat ellátására képesek, beleértve az elektromos eszközökhöz nyújtott támogatást. A járművekben a modern elektromos csatlakozások és funkciók olyan kényelmi működéseket biztosítanak, mint a hűtőgép, a GPS-rendszer vagy a megkülönböztető fényjelzés árammal való ellátása.

Hogyan növelhetem az akkumulátorom feszültségét vagy kapacitását?

Ha több kapacitásra vagy nagyobb feszültségre van szükség, lehetőség van két akkumulátor használatára, amivel egy akkumulátorsort hoz létre, vagy azokat párhuzamosan köti össze. Az alábbiakban további részleteket ismerhet meg erről a két különböző lehetőségről.

  • Soros összeállítás: nagyobb feszültségre van szüksége? A lentiekben leírt összeállításban két egyforma akkumulátort helyez egymás mellé. Az egyik akkumulátor pozitív (+) sarkát a másik akkumulátor negatív (-) termináljához kell kapcsolni, amivel máris 24 V-tal rendelkezik 12 V helyett. A kapacitás (Ah) nem változik. Az alábbi ábrán ez az érték 105 Ah marad.

soros

Soros összeállítás – forrás: KRAMP Hungary

  • Párhuzamos összeállítás: esetleg nagyobb kapacitásra (Ah) van szükség? Ez esetben kapcsolja össze az egyik akkumulátor + sarkát a másik akkumulátor + sarkával, illetve a negatív sarkot a másik negatív sarokkal. Az akkumulátorok párhuzamos elrendezésekor a feszültség 12 V marad, viszont a kapacitás megduplázódik. A lenti képen bemutatott párhuzamos elrendezéssel 210 Ah kapacitás érhető el.

párhuzamos

Párhuzamos összeállítás – forrás: KRAMP Hungary

Tárolás és karbantartás

Méréssel ismerszik meg...
A tárolt akkumulátoroknál fontos, hogy a feszültséget cellavizsgáló műszerrel háromhavonta mérjék és ellenőrizzék. A teljesen feltöltött akkumulátor hosszabb ideig tárolható, és ezért az élettartama is hosszabb. E tekintetben az tanácsolható, hogy a tárolás mindenkor 12,5 V feletti töltöttségi állapotban történjen. Ha a mérési eredmény 12,5 V alatti, az akkumulátort fel kell tölteni. Az alábbi táblázat azt mutatja, hogy a különféle helyzetekben mit kell tenni az akkumulátorokkal.

A tárolt akkumulátorok töltöttségi állapota

A tárolt akkumulátorok töltöttségi állapota – forrás: KRAMP Hungary

Az akkumulátor töltése

A modern akkumulátorokhoz egy szintén korszerű digitális töltőre van szükség.

A töltési állapot voltméterrel történő önellenőrzésén kívül az is megmérhető, hogy az akkumulátor kapacitása elegendő-e. Erre digitális cellavizsgáló használatos. Noha a feszültség elegendő lehet, ha a kapacitás nem az, az akkumulátor nem képes leadni a szükséges áramot.