Napjaink dízelmotorjaival szemben elengedhetetlen követelmény a károsanyag-kibocsátás, illetve a zajszint minimalizálása és az üzemanyag-hatékonyság maximalizálása érdekében, hogy minden üzemi állapotban optimális égési folyamattal működjenek. Ehhez a tehergépjárművekben vagy a munkagépekben is rendkívül kifinomultan és pontosan vezérelhető közös nyomócsöves befecskendezőrendszerek szükségesek. Ezek löketenként egy milligramm befecskendezési pontosságot követelnek meg, azonban ezt már nem lehet pusztán mechanikai úton elérni a dízelbefecskendezők gyártástechnológiájának oldaláról.

Bosch gépszerviz

A mai dízelmotorok befecskendezőrendszerei technológiai remekművek – fotó: Robert Bosch Kft.

Manapság a befecskendezők néhány mikronos illesztési, illetve geometriai méretpontossággal készülnek, amit már nem lehet fokozni. Ám az egyes dízelbefecskendezők adott bemeneti vezérlőjelre válaszként adott átáramlási mennyiségei között a legnagyobb gyártási pontosság esetén is akár +/- öt milligramm/löket eltérést is mutatnak a mérések.

Így működik a kódolás

A megoldást az „elektronikus illesztés”, azaz a kódolás jelenti. Ebben az esetben az adott befecskendező bemeneti vezérlőjelét úgy módosítják elektronikusan, hogy válaszként pontosan a kívánt mennyiségű dózist szállítsa. Minden egyes dízelbefecskendező egy egyedi kódot kap, amely az elektronikus motorvezérlő egység számára megadja, hogy mennyivel kell korrigálnia a névleges vezérlési értéket. A részegységgyártók ezt a kódot ráírják a befecskendezőkre, a motorgyártók pedig beprogramozzák ezt az elektronikus motorvezérlő egységbe.

Kódolás utólagosan

Új motorok esetében a gyártók minden esetben elvégzik ezt a kódolási folyamatot, ám ez nem jelenti azt, hogy a probléma örökre megoldódott. Használat során az alkatrészek kopnak, belső lerakódások keletkeznek, illetve az elektromos berendezések működési jellege is módosulhat. A felújítások és az alkatrészcserék alkalmával feltétlenül szükséges a kódolás végrehajtása. A befecskendezők kódolását próbapadokon végzik, amelyek összetett méréssorozat alapján vizsgálják meg a részegység állapotát és generálnak új kódot hozzá.

Profi háttérrel

A Bosch egyedülálló javítási technológiája azon alapul, hogy a javítás után a befecskendezők, illetve a szivattyúk egyedi QR-kódot kapnak. Ezt a Bosch próbapadokhoz tartozó beolvasóval, azaz a Scan Tool nevű eszközzel vagy akár a Bosch QualityScan okostelefonos alkalmazással beolvasva

minden szükséges információ megtudható az adott alkatrész javításával kapcsolatosan.

Többek között az is visszakereshető így, hogy ki, mikor és milyen eszközzel javította az alkatrészt. Ezáltal megelőzhetők a nem gyári technológiával végzett javításokból eredő visszaélések. Például a CP4 szivattyútípushoz kapcsolódó technológia is Bosch saját eljárása, amely a gyári alkatrészeket és a QR-kódos azonosítást is magában foglalja.

motor

CP4-es szivattyú, melynek a javítástechnológiájához és pótalkatrészeihez, csak az 5, Bosch által minősített partner fér hozzá – fotó: Robert Bosch Kft.

Az ilyen gyári technológiák használatára csak a Bosch szigorú feltételrendszerét teljesítő szervizpartnerek kapják meg a teljes körű jogosultságot. A Bosch pedig folyamatosan ellenőrzi ennek betartását, sőt, magukat a műszereket, illetve próbapadokat is rendszeresen kalibrálja. Ugyanis csak így biztosítható a gyárival egyenértékű javítási minőség. Magyarországon kizárólag öt olyan minősített partner működik, akik teljeskörűen megfelelnek a Bosch magas szintű elvárásainak a szervizberendezések, az alkalmazott eljárások, a beépített alkatrészek, a munkatársak képzettsége és a tisztaság terén a dízelmotorok befecskendezőrendszereinek javításához.

Bosch Diesel Center és Bosch Diesel Service partnerek:

• Benedeczki-Műhely Kft. (BDC) 6237 Kecel, Thököly u. 23.
Interdiesel Kft. (BDC) 9028 Győr, Szent Imre u. 179.
Móricz Kft. (BDC) 4220 Hajdúböszörmény, Polgári u. 107.
Perfekt Motorfelújítás Kft. (BDC) 2890 Tata, Szomódi út 2046 hrsz.
• Priger József e.v. (BDS) 7100 Szekszárd, Páskum u. 2., e-mail: priger@t-email.hu