A mostani, eredetileg TOP 10-es lista egy globális összeállítás, de már első olvasatra feltűnt az Európa keleti részén élőknek, hogy valamiért kimaradt belőle például a Rába-Steiger 250 vagy a Kirovec 700-as és mai utódja, vagy a dél-afrikai Agrico.

Mi vettük a bátorságot, és kiegészítettük a listát, mert így éreztük teljesnek, hiszen koruk legerősebb gépei közé tartoztak, és meghatározók voltak a mindennapokban. Tudjuk, mindenkinek megvan a „nagy" kedvence szó szerint, ettől függetlenül, reméljük, érdekes összeállítás született.

A traktorok közismert nehézgépek, amelyeknél a legfőbb tervezési szempont az, hogy kis sebesség mellett nagy vonóerőt fejtsenek ki. Ebből adódóan a traktorok nemcsak a mezőgazdasági vagy erdészeti munkákra alkalmasak, de gyakran építőipari munkáknál – jellemzően tereprendezés – szintén megtalálhatók.

Mindig kiemelt szempont volt a minél nagyobb teljesítmény a hatékony, gyors munkavégzések érdekében, beleértve az akár több eszköz egyidejű használatát is. Főleg ahol sok száz hektáron vagy még nagyobb területeken gazdálkodnak, ahol gyakran még a terület végét sem látni.

Nézzük meg az eredetileg "Top 10" legnagyobb traktor értékelést, amely elsősorban a motor névleges lóereje alapján készült, de más tényezőket is figyelembe vettek, mint például a méretek és a súly. Igaz, némelyik már a gyakorlati alkalmazhatóságon, reális üzemeltetési tényezőkön is túlmutatott.

A rangsorban szereplő traktorok többsége egyedi gyártású volt, ugyanakkor néhány gép, mint például a Versatile, a Fendt, a MeriCrusher és a Kirovec típusai ma is a kínálat részét képezik.

Az eredeti lista:

1. Big Bud 16V-747 - 1100 LE (820 kW)
2. Big Bud 950/50 - 950 LE (710 kW)
3. Rite 750 Earthquake - 850 LE (625 kW)
4. ACO 600 Oubaas - 820 LE (612 kW)
5. MeriCrusher MT-700 - 768 LE (565 kW)
6. Big Bud 740 - 740 LE (544 kW)
7. Rite 707 - 700 LE (520 kW)
8. Fendt 1167 Vario MT - 673 LE (495 kW)
9. Big Bud 650/50 - 650 LE (488 kW)
10. Versatile 620DT - 620 LE (462 kW)

Kiegészítés:

11. Rába-Steiger 250 - 250 LE (184 kW)
12. Kirovets K-700 - 215 LE (158 kW)
13. Kirovets K-743 - 435 LE (324 kW)
14. DTU T860 - 600 LE (441 kW)
14. Agrico 4+400 - 410 LE (301 kW)

Most következzen a részletesebb bemutatás!

10. Versatile 620DT

A világ 10. legnagyobb traktorja a Versatile 620DT (meg kell jegyezni, hogy vannak más 620 lóerős traktorok is, mint például a Case IH Steiger 620, a John Deere 9620R(X) vagy a New Holland T9.700, de a Versatile 620DT a legnehezebb).

620DT – fotó: www.versatile-ag.com

A kanadai Versatile 2013-ban mutatta be a DeltraTrack sorozatot. A név a görög "Delta" szóból származik, ami négyet jelent. Ráadásul a Deltát egy háromszög jelképezi, amelyet a legerősebb geometriai alakzatnak tartanak. A DeltaTrack típusok 4 gumihevederes futóművel készülnek, amely növeli a stabilitást, maximalizálja a tapadófelületet, de minimalizálja a talajtömörödést.

A 620DT-t a piac legjobb mélyszántó traktorának is tartják. A kanadai fenevadat a 15 literes Cummins QSX15 motor hajtja, amely 620 lóerős. A sokoldalú gép nemcsak az egyik legnagyobb, hanem az egyik legnehezebb is, mintegy 27 tonnás tömegével.

Természetesen az ilyen traktorokat, mint a 620DT, végeláthatatlannak tűnő mezőgazdasági területeken való munkákra tervezték, ezért látható Kanadában, az Egyesült Államokban vagy Ausztráliában néhány 620DT típus. Amennyiben ezt a modellt szeretnénk megvásárolni, körülbelül 500.000 dollárt kell fizetni.

Névleges motorteljesítménye 620 LE (462 kW). Motor: Cummins QSX15. Gumiheveder: 762 mm, Camso 6500. Méretek (hosszúság x szélesség x magasság) 7874 mm x szélesség x 3810 mm. Alapönsúly: 27 t.

9. Big Bud 650/50

A világ 9. legnagyobb traktorja a Big Bud 650/50. (A márka történetéről részletesen tavaly márciusban írtunk.)

A Big Bud Tractors egy montanai székhelyű amerikai vállalat volt. 1968-ban Northern Manufacturing Co. néven alapították, és 1992-ig gyártott csuklós törzsű traktorokat. Az első 650/50 típus 1981-ben készült, és mindössze 6 darabot gyártottak belőle. Feltehetően még 2 darab üzemel az USA-ban, míg a másik 4 évekkel ezelőtt Ausztráliában talált új gazdára.

BigBud

A világ 9. legnagyobb traktorja a Big Bud 650/50 – www.tractordata.com

A Big Bud 650/50-et egy 12 hengeres Detroit Diesel 12V-92 motor hajtja, amelynek teljesítménye 650 lóerő, a gép tömege kb. 27,2 tonna. Az alábbi videón a 650/50-es a 21 fejjel rendelkező DMI-vel, a valaha gyártott legnagyobb (1978) tarlóhántó ekével.

Névleges motorteljesítmény: 650 LE (484 kW). Motor: Detroit Diesel 12V-92. Gumiabroncsok: 35,5-32. Tengelytáv: 406 cm. Alapönsúly: 27,2 t.

8. Fendt 1167 Vario MT

A rangsor 8. helyezettje, a Fendt 1167 Vario MT csúcskategóriás modell a 2015-ös Agritechnica kiállításon bemutatott 1000-es sorozat részét képezi, és pontosan 20 évvel jelent meg az első Fendt Vario traktor után.

A 16,2 literes, D4276 típusú, MAN 6 hengeres, soros motorral 673 lóerőt ad le, így tekintélyes teljesítménytartalék áll rendelkezésre a különféle géphez csatolt eszközök működtetésére, meghajtására is.

Fendt

Fendt

A rangsor 8. helyezettje, a Fendt 1167 Vario MT csúcskategóriás modell – fotó: www.fendt.com

A Fendt 1167 Vario MT azonban nemcsak élvonalbeli teljesítményéről híres, hanem a számos díjat nyert Fendt VarioDrive hajtásláncról és a 3000 mm-es tengelytávról is, amely nagyobb vonóerőt, kisebb talajnyomást és optimális súlyeloszlást biztosít a teljes érintkezési felületen, még nagy terhelésnél is.

Névleges motorteljesítmény: 673 LE (495 kW). Motortípus: MAN D4276. Gumiheveder: 698 mm széles, Standard AG gyártmánya. Méretek (hosszúság x szélesség x magasság): 7874 mm x 3241 mm x 3810 mm. Minimum önsúly: 18,8 t.

7. Rite 707

Úgy tűnik, hogy a 7 a szerencseszáma a Rite 707-nek, mivel a Top 10-ben a 7-es számot tartja. Ezt a nagyszerű amerikai traktort a montanai Great Fallsban építette Dave és John Curtis, a Rite by Curtis márka tulajdonosa, az események szerencsés sorozata folytán.

A két testvér 1954-ben kezdett el Wagner traktorokat értékesíteni, amelyeket eredetileg ipari felhasználásra terveztek. A mezőgazdasági (saját) traktor megalkotásának ötlete egyik hétköznap jött, amikor egyik ügyfelük megkérte őket, hogy építsenek egy 425 lóerős (317 kW) traktort.

traktor

Rite 707 – fotó: www.thecombineforum.com

A Wagner márka addigi műszaki problémáival kapcsolatos tapasztalataikat felhanszálva sikerült egy teljesen új erőtávitelt tervezniük kimondottan a szántóföldi munkákhoz, és megállapodást kötöttek egy helyi mérnöki irodával, hogy segítsenek a sorozatgyártás beindításban. Így kezdtek el mezőgazdasági traktorokat építeni.

A piaci bevezetés idején a Rite traktort úgy jellemezték, mint az első olyan traktort, amely Allison automataerőátvitellel rendelkezett, igyekeztek egyesíteni a fokozatmentes erőátvitel és a mechanikus sebességváltó előnyeit.

A fenti 707-es típus 1973-ban készült, 700 lóerős (520 kW) Detroit Diesel motorral, de 2009-ig mindössze 38 darab óriástraktort építettek, különböző erőforrásokkal és teljesítménnyel. Az Allison 65 éve gyárt különleges, nehéz off-road alkalmazásokhoz (bányaművelés, építőipar, mezőgazdaság) automata váltóműveket.

Névleges motorteljesítmény: 700 LE (520 kW). Motortípus: Detroit Diesel. Meghajtás: állandó 4x4.

6. Big Bud 740

A Big Bud család másik sikeres modellje a 740-es mezőgazdasági traktor, amely az eredeti top 10-ben a 6. helyet foglalja el. 1987-től 1990-ig gyártották, vezetőfülkéje alapfelszereltségű és féloldalasan balra helyezett a jobb kilátás érdekében. Óriás, de még a használható méret.

Kakukktojás, hogy japán erőforrást kapott, a Komatsu bányaipari gépekben és dömperekben gyakori, 23,2 literes, soros, 6 hengeres turbódízeljét, amit egy 2650 literes tartály lát el. Nem kevesebb mint 34,02 tonnás, 740 lóerős, a tengelyek közötti dinamikus erőelosztással rendelkező, összkerék-meghajtású, ami a szántóföldek vadállatává teszi.

traktor

Big Bud 740 – fotó: Pinterest

Az aszinkron sebességváltója nagyszámú előremeneti sebességfokozattal nagyon nehéz terepen is használható, amelyet a gazdák világszerte nagyra értékelnek.

Névleges motorteljesítmény: 740 LE (544 kW). Motortípus: Komatsu, 23,2 literes, 6 hengeres turbódízel. Gumiabroncsok: 150 cm átmérőjűek. Üzemanyagtartály: 2650 l. Szériaönsúly: 34,02 t.

5. MERITRACTOR MT-700

Az eredeti rangsor 5. helyén álló MT-700-as modell kissé kilóg sorból, bár ránézésre gumihevederes traktor, valójában egy komoly erdészeti gép, amely a fakitermelést követő tereprendezésben, tisztításhoz, mulcsozáshoz, az újratelepítés előkészületeinél nélkülözhetetlen.

traktor

MT-700 – fotó: www.suokone.com

Gyártója a finn Suokone Oy, amely nemcsak ezt a gépet, hanem mulcsozó és terület-előkészítő, normál traktorokra is kapcsolható, MERICRUSHER márkájú berendezéseket is szép számmal gyárt.

A gép opcióban dupla gumihevederrel is rendelhető vizenyős, lápos talajra, míg sziklás, nehéz terepre fém lánctalppal is. Vezetőfülkéje szériában két irányú munkavégzésre alkalmas. Motorja Volvo-Penta TAD 1643 VE típusú, 16,12 literes, sorhatos. Teljesítménye 768 lóerős (565 kW), a kisebb paraméterű /1672 VE/ 700 lovas (515 kW) teljesítményű.

A 3260 és 3150 Nm-es nyomaték, az extrém igénybevételre méretezett mechanikus kihajtás lehetővé teszi, hogy gyorsabban dolgozzon, de alacsonyabb hektáronkénti üzemanyag-fogyasztás mellett, ami a piac egyik legköltséghatékonyabb traktorává teszi.

A gép erőátvitele fokozatmentes, hidrosztatikus, 0-18 km/h között. A kettős működésű, egymástól függetlenül vezérelt függesztőkarok lehetővé teszik a zúzógép precíz szintezését munka közben.

Névleges motorteljesítmény: 768 LE (565 kW). Motortípus: Volvo-Penta TAD 1643 VE. Futómű: gumihevederes, 800 mm széles, opcióban iker kialakítású vagy fémlánctalpas. Méretek (hosszúság x szélesség x magasság): 5870 mm x 4550 mm x 3770 mm. Önsúly kiviteltől függően: 16,9-22,5 tonna.

4. ACO 600 Oubaas

Ez az egyetlen példány készült belőle, 1994-ben Alph és Koos Coetzer építette Dél-Afrikában, és az egyik legnagyobb helyi gazdaságnak adták el.

Bár ma a Top 10-ben a 4. helyet foglalja el, a bemutatás idején és még hosszú évekig ezt a legendás modellt tartották a valaha (kis)sorozatban gyártott legerősebb traktornak. Nem véletlenül: a V12-es ADE/Mercedes 21,93 literes, duplaturbós motor (OM 444 LA alapján) 610 kW / 830 LE teljesítményt adott le a Twin Disc Powershift váltónak, nagyszerűen teljesített az afrikai kihívásokkal teli földeken.

traktor

Ez az egyetlen példány készült belőle – fotó: www.tractorshed.com

A legendás ACO traktorok kisebb, nagy sorozatban gyártott típusai több mint 30 éve szolgálják a dél-afrikai gazdaságokat. Azonban az ACO gyár bezárásával a gazdák sajnos alkatrészek nélkül maradtak.

Az Atlantic Diesel Engine (ADE) motorgyártó 1999-ben csődbe ment, majd megvette a DaimlerChryselr (ma Daimler AG), és mind a mai napig gyártanak teherautó-motorokat a Daimler csoport márkáihoz a globális piacra.

Névleges motorteljesítmény: 820 LE (612 kW). Motortípus: ADE 444TI V12. Önsúly: 25 t.

3. Rite 750 Earthquake

A dobogó 3. fokán álló American Rite 750 Earthquake („Földrengés") traktor egy másik sikeres modell, amelyet a Rite Tractors tulajdonosa, Dave és John Curtis épített. Ez a konkrét modell, amely ma is látható az Egyesült Államok mezőgazdasági kiállításain, az egyik legnagyobb mezőgazdasági traktor abból az összesen 38-ból, amelyet a D.L. Curtis Co. 1973 óta épített.

traktor

Rite 750 – fotó: www.traktor.no

A névben szereplő 750-es szám a lóerőszámból származik, amellyel ez a modell eredetileg rendelkezett. A traktor később kapott egy erősítőt, egy átdolgozott 850 lóerős (630 kW) Detroit Diesel motort, és a Földrengés becenevet kapta, szimbolizálva az óriási teljesítményt. 2009-ig mind a 38 Rite traktort a Cummins, a Caterpillar és a Detroit Diesel különböző motorjaival építették meg az ügyfelek kívánságai szerint, és 2013-ban még mindig rendelhették az ügyfelek a világ minden tájáról.

Névleges motorteljesítmény: 850 LE (625 kW). Motortípus: 12V92 Detroit Diesel. Gumiabroncsok: 35.5L32. Méretek (hosszúság x szélesség x magasság) 9144 mm x 5486 mm x 4267 mm. Önsúly (alapkivitel): 31,52 t.

2. Big Bud 950/50

Top 10-es listánk második legnagyobb traktora és a negyedik a Big Bud testvérek közül. Ezt a gépet a 2000-es években a Big Equipment Company restaurálta és átépítette, és ez az egyik legerősebb traktor, amelyet valaha építettek a világon.

A 950/50 kiindulási alapja egy Big Bud 525/50 volt. Azért, hogy még erősebb legyen, a mérnökök 2016-2017-ben egy Caterpillar 3508-as motort építettek be, amely akár 1200 lóerőt is leadott. Az üzemanyag megtakarítása és a sebességváltó kímélése érdekében a motort utólag 950 lóerőre fojtották, valamint automatikus kormányzással is felszerelték.

BigBud

Big Bud 950/50 – fotó: JWR Marketing, Youtube

Névleges motorteljesítmény: 950 LE (710 kW). Motortípus: CAT 3508, V8-as 34,5 literes, turbófeltöltéses, töltőlevegő-visszahűtéssel. Gyárilag 1015 LE, 4263 Nm. Gumiabroncsok: Goodyear DT930 1100/45R46. Önsúly: kb. 40 t.

1. Big Bud 16V-747

Nem meglepő, hogy a világ legnagyobb traktorja a Big Bud családból származik. A Big Bud 16V-747-es egyedi gyártású mezőgazdasági traktor, amely a legnagyobb, amit valaha is építettek. 1977-ben, a Montana állambeli Havre-ban készült, és világszerte híres: súlya mintegy 50 tonna, kétszer akkora, mint a világ számos legnagyobb, sorozatgyártású traktoráé, 1000 gallonos (3,8 m³) üzemanyagtartálya van, csúcsteljesítménye a motorkorszerűsítés után már elérte az 1100 lóerőt a legkeményebb munkákhoz.

BigBud

A Big Bud 16V-747-es egyedi gyártású mezőgazdasági traktor, amely a legnagyobb, amit valaha is építettek – fotó: www.williamsbigbud.com

A traktort Ron Harmon és a Northern Manufacturing Company csapata építette, és egy 16 hengeres, eredetileg 760 lóerős Detroit Diesel motor került beépítésre. Eredetileg a Rossi testvéreknek, a kaliforniai Bakersfield gyapottermelőinek tervezték, akik 11 éven át használták a traktort mélyszántásra. A második tulajdonos, a Willowbrook Farms szintén mélyszántásra használta.

A Big Bud 16V-747 ma Montanában látható, mindössze 60 mérföldre az eredeti gyártási helyétől. Legutóbb a Williams testvérek tulajdonában volt, akik 1997-ben vásárolták meg a traktort, és Chouteau megyei farmjukra hozták és művelési célokra használták. A 2000-es évek elején a Hertland Museum fogadta be az óriást az Iowa állambeli Clarion városában.

A 747-es számmal a gép óriási mivoltára kívántak utalni, az akkori időszak legnagyobb, Jumbo-747-es repülőgépe után.

Névleges motorteljesítmény: 1100 LE (820 kW). Motor: Detroit Diesel 16V92T, kétütemű, V-elrendezésű, turbófeltöltős, 16 hengeres, 24,14 literes. Gumiabroncsok: LSW1400/30R46. Méretek (hosszúság x szélesség x magasság): 8690 mm x 7700 mm x 4300 mm. Alapsúly 50 tonna körül (akár 68 tonna teljes terheléssel).

Európa és Afrika

Most következzen négy saját besorolású gyártmány, amely fura módon elkerülte a nagy nemzetközi listakészítők figyelmét, bár sajtós tapasztalat, hogy a volt szocialista országok gyártmányait gyakran úgy kezelik, mintha sohasem lettek volna, ami szakmailag teljes mértékben helytelen.

11. Rába-Steiger 250

A RÁBA-Steiger 250 a győri Rába Magyar Vagon- és Gépgyárban, az amerikai Steiger cég (Cougar II típus) licence alapján gyártott, 250 lóerős, nagy teljesítményű, összkerék-meghajtású, csuklós kormányzású mezőgazdasági vontató. 1979-ben váltotta fel a 245 lóerős sorozatot.

Elsősorban nagy tömegű talajművelő eszközök (nehéztárcsa, eke) hordozásra alkalmas. Laza talajon is könnyen tud dolgozni, mert akár 8 kereket is rá lehet szerelni, csökkentve a talajnyomást és növelve a vonóerőt. Alapvető hiányossága, hogy nincs benne sem központi, sem tengelyenkénti differenciálzár, ezért már egy kerék kipörgése esetén is könnyedén eláshatja magát.

Rába Steiger traktor

Laza talajon is könnyen tud dolgozni – fotó: Liza agrophoto

Az erőátvitel kézi kapcsolású, 10 előre- és 2 hátrameneti fokozatú, a tengelykapcsoló kéttárcsás, Dana-Spicer kerámiabetétes, szögrugós konstrukció. Maximális sebessége 22,8 km/óra.

Mind a mai napig feltűnnek itt-ott a szántóföldeken. Akiknek van, ápolják, gondozzák, rendszeresen karbantartják, mint a hazai traktorgyártás egyik remekművét.

Motor: Rába-MAN D 2156 MTK L6 típusú, 10.350 cm³-es, turbódízel, 250 LE. Méterek (h x sz x m): 6710 x 3675 (ikerabroncsokkal) x 3355 m, tengelytáv 3070 mm. Önsúly: 12.580 kg.

12. Kirovets K-700

A K-700 egy nehézkategóriás, összkerékhajtású traktor, csuklós kormányzással és kikapcsolható hátsókerék-meghajtással készült. A Szovjetunión kívül nemcsak nálunk, de a többi volt szocialista országban is megtalálhatók voltak, és a mezőgazdaság mellett gyakran erdészeti munkagépként szintén alkalmazták. Sőt, még ma is látni munkában egyet-egyet.

A meghajtást V8-as YaMZ-238, 14.866 cm³ szívódízelmotor biztosította, 215 LE (158 kW) teljesítménnyel. Később turbódízel motort kapott, szintén 215 lóerővel. Az első prototípus 1962. július 13-án hagyta el a leningrádi gyárkaput, de az év végére összesen 15 darab K-700-ast gyártottak. 1975-ben ért véget a gyártás, összesen több mint 100 000 darabbal.

Utódai 1974-től K-701 jelzéssel és már V12-es, 22.288 cm³-es YaMZ-240B motorral készültek 300 LE teljesítménnyel, egészen 2002-ig, míg a K-701 M típust 1989-2000 közt gyártották, 17,24 literes, V8-as, YaMZ-8423 típusú, turbós, intercooleres dízelmotorral és 320 LE teljesítménnyel.

Az erőátvitel egységesen mindvégig 16 előre- és 8 hátrameneti fokozatú volt, előre 2,9-33,8 km/ó, hátramenetben 5,1-24,3 km/ó.

Méretek (h x sz x m): 7400 x 2880 x 3950 mm. Önsúly: K-700 12,8 t, K-701 13,4 t.

13. Kirovets K-743

A mai modern gazdaságok igényei folyamatosan bővülnek, növekednek. A K-743 traktor egyesíti a termelékenységet és a költséghatékonyságot. Nagy teljesítményű, összkerékhajtású, csuklós kormányzású konstrukció. 435 lóerős Mercedes motorral, Semi-Powershift váltóval, telemetriával és agronavigációval rendelkezik. Sőt, ez év februártól a Kirovets gyártmányai már önvezető „Autopilot"-tal is rendelhetők.

Kirovets traktor

K7M-2021 – fotó: www.kirovets-ptz.com

A maximális tempó közúton 35 km/óra. Az erőátvitel 16 előre- és 8 hátrameneti fokozatú. Mindkét csoportban 4-4 Powershift-kapcsolású fokozat áll rendelkezésre. A kihajtásra irányított maximális teljesítmény 340 LE, az emelőszerkezet kapacitása 9 tonna. Elöl-hátul 710/70 R 38 méretű abroncsokkal szerelt, az ikerabroncsozás opcióban kérhető.

Motor: MB OM 470 LA, soros, 6 hengeres, 10,7 literes. Méretek (h x sz x m): 7800 x 2840 x 4000 mm. Önsúly: min. 16,24 t ; max. 18 t.

14. DTU T860

A Deutsche Traktoren Uniont (DTU) 2003-ban alapították, amely a mai napig a Kirovets traktorok németországi képviseletét és értékesítését látja el ma is. A traktoróriás premierje prototípusonként az „Agritechnica 2007" nemzetközi mezőgazdasági szakkiállításon volt, DTU T860 jelzéssel.

A fejlesztésekre és gyakorlati tesztekre felfigyelt a Deutz-Fahr is, sőt átvették a programot, ezért a nagyközönség már zöld színben, Deutz-Fahr Agro XXL 1630 elnevezéssel láthatta.

traktor

DTU T860 – fotó: www.agrotechnicsandagriculture1.blogspot.com

A gépet eredetileg a kelet-európai piacokon és a FÁK államaiban tervezték értékesíteni, igaz, az akkor 300 ezer eurós ár a német piacnak is sok volt. Ezért a sorozatgyártás nem indult el, a mai napig ez az egyetlen példány és az egyetlen 8x8-as mezőgazdasági traktor!

A hátsó hárompontos függesztőszerkezet hiányzik, ennek oka az alvázkialakításban keresendő. Ellenben bármilyen más vontatott eszközzel dolgozhat, egy K80-as golyós vonófejjel.

Erőforrásként Deutz TCD 2015 V08 típusú, 15,9 literes, V8-as, vízhűtéses, 600 lóerős, 2800 newtonméteres (1300-1500 n/min), turbódízelmotor szolgál, töltőlevegő-visszahűtéssel. Az erőátvitel Powershift-rendszerű, 18 előre- és 6 hátrameneti fokozatú, a maximális sebesség 40 km/ó előre, hátramenetben 12,7 km/ó. A 10 fő munkafokozatban 5-13 km/ó közötti a munkatempó, és gázfröccsel történő visszakapcsolásra is lehetőség van. A hidraulikarendszer terhelésfüggő, 170 liter/perc, 200 bar nyomással.

Méretek (h x sz x m): 8910 x 2850 x 3510 mm. Abroncsok: egységesen 600/70 R 30. Önsúly: 19,5 t, megengedett össztömeg 32 t, teherbírás 12 t.

15. Agrico 4+ 400

Az Agrico 4+ sorozat az egyetlen olyan traktorcsalád, amelyet Dél-Afrikában terveztek és gyártottak, legalábbis a gyártócég szerint. A kínálatban összesen 6 típus szerepel, egységesen csuklós kormányzásúak, Daimler motorokkal, 177-558 LE közötti teljesítménnyel, 6,4-14 l közti lökettérfogattal.

A kisebb gépekben ZF Powershift kapcsolású váltó van, 6+3 fokozattal, a nagyok 6+1 fokozatú Allisonnal készülnek, egységesen nyomatékmódosítóval.

Az első 4+ típus 1985-ben jelent meg, természetesen folyamatos fejlesztésekkel a mai napig gyártásban vannak.

Az Agrico eredete 1896-ig nyúlik vissza, amikor Paul Andrag Németországot elhagyva megérkezett Fokvárosba (Dél-Afrika). 1904-ben saját vállalkozásba kezdett Saron városában, és mezőgazdasági gépek forgalmazásába kezdett: Lanz traktorok, Perrot öntözőberendezések, Deutz motorok és Fahr kombájnok képviseleteit látta el.

1950-ben megalapították az Agrico Machinery (Pty) vállalatot, amely a Lanz traktorok importjával foglalkozott. Fióktelep-hálózatot hoztak létre. 2000-ben az Andrag és az Agrico cégek egyesültek egy nagyobb egységgé.

2016-ban az Agrico eladta gépgyártó részlegét, hogy saját gyártású traktorjaira, valamint az öntözőberendezés-üzletágára összpontosítson. Ma 27 fiókkal rendelkeznek Afrika déli területein, köztük Zambiában is. Ma három gyáregységük van: traktorokat (mezőgazdasági és ipari célú gépeket), földmunkagépeket és egyéb termékeket gyártanak. Mintegy 900 embert foglalkoztatnak; az éves árbevétel meghaladja az egymilliárd Randot.

Motor: Series 60, 558 LE / 2506 Nm (DDC - Detroit Diesel Corporation, 2000 októberétől a DaimlerChrysler, 2007-től Daimler AG részlege). Méretek (h x sz x m): 6250 x 3600 x 3300 mm. Gumiabroncsok: 8 db 650/5 R 38, opcióban 650/65 R 42. Önsúly: 25 t.

Forrás: www.agrico.co.za, www.lectura-specs.com, Wikipedia, www.kirovets-ptz.comwww.dtu-traktoren.de