Nemrégiben írtunk arról, hogy a folyamatosan változtatott jogszabályozás szerint most jelen pillanatban milyen jogosultságokkal lehet a mezőgazdasági vontatót és lassú járművet vezetni. Azt már nyugodtan előre bocsáthatjuk, hogy több előnye van a piros karakterű rendszám viselésének, mint amennyi hátránnyal jár.
Előnyök:
• Tulajdonosváltásnál, illetve új forgalomba állításnál nem kell vagyonszerzési/átírási illetéket fizetni utánuk. Ugyan a mezőgazdasági vontatóra sem kell átírási/vagyonszerzési illetéket fizetni, viszont annak nehéz pótkocsiját átírási illették terheli.
• Nem terheli gépjárműadó, ami főleg pótkocsiknál nagyon sokszor hatalmas összeg lenne, hiszen teherbírás alapján kell fizetni.
• A kötelező biztosítása alacsonyabb és egyes biztosítóknál a lassú járműre vizsgáztatott pótkocsiknak még külön csökkentett díjszabás van.
• Nem vonatkoznak rá az emissziós előírások.
• Olyan esetben, ha régebbi gépről van szó és még nem volt soha forgalomban, ismeretlen eredetű lassú járműként, az eredet megfelelő igazolásával könnyen forgalomba lehet helyezni.
• Egy traktor, illetve pótkocsi magasabb besorolású járműkategóriából is leminősíthető lassú járművé, ha a feltételeknek megfelel.
Hátrányok:
• A megengedett legnagyobb sebesség mindössze 25 km/h, ami főleg szállítási munkáknál elég lassú tempó, bár nagyon sok ilyen jármű magasabb sebességre is képes, amit ki is használnak az üzemeltetők.
• Korábban magasabb gépjármű-kategóriában szerepelt a jármű és lassú járműnek lett leminősítve, akkor abból visszaút a magasabb kategóriába már nincsen.
Nézzük, hogy a megengedett legnagyobb 25 km/h-s sebességhatáron kívül milyen fontosabb feltételeknek kell megfelelnie járművünknek, hogy besorolást nyerjen a lassú jármű kategóriába:
A lassú járművek tömegére vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek:
• Az alacsony nyomású mezőgazdasági gumiabronccsal felszerelt kéttengelyes mezőgazdasági vontató, lassú jármű, és mezőgazdasági pótkocsi esetében a 25,0 tonnát, háromtengelyes alacsonynyomású mezőgazdasági gumiabronccsal felszerelt mezőgazdasági vontató, lassú jármű és mezőgazdasági pótkocsi esetében a 32,0 tonnát nem haladhatja meg.
A lassú járművek tengelyterhelésére vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek:
• Alacsony nyomású mezőgazdasági gumiabronccsal felszerelt lassú jármű, és mezőgazdasági pótkocsi tengelyénél a 13,0 tonnát nem haladhatja meg.
• A legalább 1,30 méter és kisebb 1,80 méternél (1,30 m < d < 1,80 m), távolságú tengelycsoport együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése alacsony nyomású mezőgazdasági gumiabronccsal felszerelt mezőgazdasági vontató, lassú jármű, és mezőgazdasági pótkocsi esetében 22,0 tonna.
• Ha a három tengelyből álló tengelycsoportnál a szomszédos tengelyek egymástól mért távolsága legfeljebb 1,30 méter (d < 1,30 m), akkor az együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése alacsonynyomású mezőgazdasági gumiabronccsal felszerelt mezőgazdasági vontató lassú jármű, és mezőgazdasági pótkocsi esetében 32,0 tonna.
• Az 1,30 méternél nagyobb (1,30 m<d) távolságú tengelycsoport együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése alacsony nyomású mezőgazdasági gumiabronccsal felszerelt mezőgazdasági vontatóból vagy lassú járműből és alacsony nyomású mezőgazdasági gumiabronccsal felszerelt mezőgazdasági pótkocsiból álló járműszerelvény esetében 32,0 tonna.
A lassú járművek szélességi és hosszúsági méreteire vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek:
• A mezőgazdasági vontatóra, lassú járműre és az általuk vontatott mezőgazdasági pótkocsira felszerelt ikerabroncsok, illetve alacsony nyomású mezőgazdasági gumiabroncsok, valamint az azokat takaró sárvédők. Az ilyen járművek esetében a járműre felszerelt gumiabroncsok vagy sárvédők külső szélei közötti távolság a 3,00 métert nem haladhatja meg. Ez új változás a korábbi 2,55 méteres szélességi mérethatárhoz képes. Kevesen tudják, pedig már három éve megnövelték szélességi mérethatár.
• A legnagyobb megengedett hosszúság a mezőgazdasági vontatóból vagy lassú járműből és egy pótkocsiból álló járműszerelvénynél 18,75 méter, a mezőgazdasági vontatóból és két pótkocsiból álló járműszerelvénynél 22,00 méter.
A szabályozásból jól kitűnik, hogy lassú járművel két pótkocsit vontatni nem lehet.
A mezőgazdasági vontató és lassú jármű esetében 2,2 kW/tonnánál kevesebb nem lehet. A pótkocsi vontatására alkalmas jármű esetén a járműszerelvény megengedett legnagyobb össztömege alapulvételével kell a fajlagos motorteljesítményt meghatározni.
Vontatással kapcsolatos további feltételek:
Mezőgazdasági vontatóval egy személyszállításra berendezett pótkocsi vontatható. Más járművel ilyen pótkocsi nem vontatható. Lassú jármű pótkocsija gépjárművel nem, mezőgazdasági vontatóval pedig csak abban az esetben vontatható, ha megfelel a mezőgazdasági vontató pótkocsijára vonatkozó előírásoknak.
A további műszaki feltételekről "a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről" szóló, többször módosított 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet rendelkezik, melyet ITT talál.
2013. június 1-jével az NFM már a mezőgazdasági vontatók időszakos vizsgálatának határidejét is öt évre emelte, ami eddig csak a lassú járművekre volt jellemző.
Persze jogosan nagyon sok kérdés vetődik fel a lassú járművé való minősítéssel, amelyek közül több is aggályokat vet fel. Főleg az Alföldön, Bács-Kiskun, Békés és Csongrád megyében találkozhatunk nagyon sok olyan IFA W50 LA billenős, illetve W50L fixplatós tehergépkocsival, amelyek pótkocsijukkal együtt lassú járműként vesznek részt a forgalomban, de hasonlóan sok régi kis tehergépkocsi (Robur, Zuk, UAZ, Nysa, Barkas) is fut az utakon a lassú járműveket megkülönböztető piros rendszámmal. Többször vetődik fel kérdésként a nehézszántó traktorok, főleg a Rába Steiger-ek lassú járműként való besorolása kapcsán is, miközben a traktorok közül 80 LE felett már nem nagyon engedik a közlekedési hatóságok kirendeltségei a lassú járműként való forgalomba állítást!
Nagyon valószínű az is, hogy a NKH megyei kirendeltségek más-más rugalmassággal kezelik a jogszabályokat egy-egy adott forgalomba helyezés kapcsán.
Az Agroinform.hu fórumán tovább információkat olvashat és oszthat meg a témával kapcsolatban.