A haszongépjármű-gyártókkal ellentétben a mezőgazdasági- és más munkagépgyártók valamiért nem favorizálják a különféle alternatív üzemanyagokat, mint például bioetanol, DME (dimetil-észter), HVO (hidrogénezett növényi olaj). Holott ezek mezőgazdasági- és élelmiszeripari hulladékokból is előállíthatók helyben, kisebb-nagyobb függetlenséget biztosítva a világpolitikától és gazdasági folyamatoktól.
70-90 százalékos széndioxid-kibocsátás csökkenést is eredményezne
Sajnos van egy másik komoly függőség is, a motorgyártói oldal, nekik kellene alkalmassá tenni a mai motorokat, minimális módosításokkal (még talán többe sem kerülne) és a fenti üzemanyagokkal még kb. 70-90 százalékos széndioxid-kibocsátás csökkenést is eredményezne, az akutális emissziós szintekhez képest! Azonban alig néhány gépgyártó-csoport van, akik saját „házon belüli" motorgyártással is rendelkeznek.
A munkagépek is lehetnének még környezetbarátabbak, más üzemanyaggal és a piaci függőség is csökkene – fotó: ponsse.com
Egy angol fakitermelő cég mizériája – avagy miért váltottak idén HVO-ra
A világpolitkai eseményeket mindenki tudja – az orosz-urkán háború – de a dolgokat számos helyi tényező is durván tudja befolyásolni, tetézve a bajt.
Délnyugaton az Eunice viharban egy tartályhajó nem tudott kikötni, ami azt jelentette, hogy a rakománya Plymouth helyett Bristolba került. Aztán szakszervezeti sztrájk volt a southamptoni Fawley finomítóban. Mindez hozzájárult a "szamártömegek" jelenségéhez, a pánikvásárláshoz és a teljes leállásához a töltőállomásokon. Kevés fantáziát igényel, hogy milyen különleges kísértés merült fel annak érdekében, hogy eljussanak a helyszínre és folytassák a munkát! Továbbá, a geopolitikai sokkoknak köszönhetően az olajárak emelkedtek, a gázolaj ára 3 hét alatt kb. 70 pennyről 1,05 font fölé emelkedett literenként!
Ezek a tényezők azonban valójában nem állnak a vállalat 2021. szeptemberében, gázolajról HVO-ra történő átállása mögött. Bár az új üzemanyag kipróbálása mindössze egy hétig tartott, mégis az a döntés született, hogy soha többé nem térnek vissza a gázolajhoz. Ezt a döntést még könnyebbé tette, hogy a fakitermelő cég üzemanyag-beszállítója az opportunizmus helyett a méltányosságot választotta és ezt a titokzatos terméket kezdetben 4 penny-vel drágábban árazta literenként, mint a gázolajat.
Az idő előrehaladtával ez a különbség 1-2 penny-re csökkent és a legutóbbi rendeléskor ugyanannyi volt, mint a gázolaj. Amennyiben a gázolaj és a HVO közötti különbség megközelítette volna a 10 penny-t, akkor újra kellett volna gondolni az üzeltet. Az egyik másik nagy HVO-beszállító közel 20 penny-vel drágábban adta volna, így ez nem jöhetett szóba.
Környezetbarátabb alternatíva
Furcsa kontraszt, hogy a brit kormány azon van, hogy megszüntesse a vörös gázolajra (alacsony adótartalmú, színezett gázolaj) vonatkozó kedvezményt a nem mezőgazdasági-, erdészeti-, halászati és kertészeti ágazatok számára, a kormányt egyértelműen jobban érdekeli az adóbevételek növelése, mint a környezetbarátabb alternatíva, nevezetesen a hidrogénezett növényi olaj ösztönzésében.
Erre az üzemanyagra a cégnél, a Farm Machinery Journal egyik cikke hívta fel a figyelmemet. A cikkben szerepelt még a GTL (földgázból folyékonnyá alakítható üzemanyag - szintetikus gázolaj) üzemanyag is, de a HVO nem fosszilis aspektusa jobban érdekelte a döntéshozókat és a pályáztatással összefüggésben ez volt a nyerő.
Az átállás kezdetben nem volt zökkenőmentes
A gépek elektornikája hamar üzemanyag-ellátó-rendszer hibát írtki, és a kis motorok teljesítménye is jelentősen csökkent. Minden bizonnyal másoknak is volt már dolga az üzemanyagtartályok leeresztésével, üzemanyagvezetékek átöblítésével, szűrők cseréjével stb. Ez az ára a B5 vagy B7+ biodízel, más néven FAME üzemelésének. Vonzza a vízpárát a tartály kondenzációjából és újratermelődésbe kezd. Az eredmény azonban fekete nyálkás iszap, amely károsítja a gépeket.
Annak ellenére, hogy a HVO 100%-ban növényi olaj, az előállításához szükséges hidrogénezési eljárás paraffinos üzemanyagot eredményez, nem pedig észteres üzemanyagot. A tárolási és vízproblémák egyszerűen megszűnnek.
A HVO 10 évig tárolható mínusz hőmérsékleten is
Azonban nem ez az egyetlen előnye. Egyáltalán nem mérgező és szagtalan - öntsük ki, a földre vagy kenjük magunkra, nem fogunk egész nap bűzleni a szagától. A kézen tiszta, szinte sima és könnyű érzetet kelt, kén- és aromamentes.
Sőt, a motor is halkabban jár vele, mivel sokkal magasabb a cetánszáma, mint a dízelnek. Az égési kopogás oly mértékben csökken, hogy munka és telefonálás közben, kevesebbet kell kiabálni. Emellett a hidegindítás is sokkal jobb - kevesebbet kell tekerni a motorokat, ami az akkumulátort is kíméli. Továbbá, kedvezőbb lett némileg az üzemanyag-fogyasztás, így az árkülönbséget már ez önmagában fedezi. A tárolási és szűrőproblémákból adódó nem várt leállások is már a múlté.
Jelenősen alacsonyabb a károsanyag-kibocsátás, az égés sokkal tisztább, nemcsak a széndioxid mértéke, de NOx és a szilárdrészecskék is. Bárki beindít HVO-val egy traktort a fészerben, nemcsak láthatja, de orrával is érezheti a különbséget.
A számottevően kevesebb koromképződés azt is jelenti, hogy a motorolaj sokkal kevésbé szennyeződik és a DPF is sokkal kevésbé tömődik el. Az olajcsere-intervallumok maradtak, de jó érzés tudni, hogy a motor tovább bírja, mert az égéstermékek kevésbé szennyeznek. Nem volt szükség motor vagy üzemanyagrendszer módosítására, egy az egyben helyettesíti a gázolajat és egy kicsit több teljesítményt termel.
A cikkben nem annyira a környezetvédelmi előnyökre helyezték a hangsúlyt, bár azok tagadhatatlanok. A HVO-nak számos más előnyös tulajdonságai vannak, amelyek az üzemanyagra és a motor teljesítményére vonatkoznak az erdészeti környezetben.
forrás: www.forestmachinemagazine.com