A talajlazítás fontosságát nem lehet elégé hangsúlyozni. A nem megfelelően kiválasztott vagy nem megfelelően felszerelt talajlazítókkal azonban előfordulhat, hogy több kárt okoznak, mint hasznot. Amennyiben a késkialakítás nem megfelelő vagy nincs megfelelő talajlezárás, akkor sajnos esély van arra, hogy a kés nyomában kiszárad a talaj. A nem megfelelő lezáró henger alkalmazása erősen hantos, nagyon rögös talajt hagy hátra, amely szintén növeli a nedvességvesztés esélyét.
Késő ősszel is jól használható – fotó: Quivogne Magyarország Kft.
A Quivogne (ejtsd: kivon) munkagép palettáján számos kialakítású talajlazító található meg. Hazánkban a legismertebb az SSDR lazító család. Az SSDR lazítók 6 csoportra vannak osztva az erőgép kategóriák szerint. Ezek a lazítók, hasonlóan több konkurens géphez, kettő sorban elhelyezett, előre ívelt késekkel vannak felszerelve.
Ez a késkialakítás igen látványos munkát eredményez, intenzíven lazítja a mélyebb rétegeket és enyhén forgatja a talajfelszínt. Az intenzív lazítás viszont, ha nem párosul megfelelő lezárással, akkor nedvességvesztést is jelent.
A különbség a Quivogne SSDR lazítók és a konkurens gépek között a felszínlezáró henger. A Quivogne-nál az eladott talajlazítók nagy részét már a tandem-ékgyűrűs hengerrel rendelik, nem pedig a tüskés hengerrel. A tüskés henger a kialakításánál fogva nem képes egyenletesen lezárt felszínt létrehozni. A tüskés henger enyhén forgatja a felszínt, laza területeken megtolja a talajt, így nyáron nem mindig megfelelő a felszínlezáró és vízvisszatartó képessége.
Mélylazító tandem-ékgyűrűs hengerrel a legnagyobb gazdaságoknak – fotó: Quivogne Magyarország Kft.
Ezen problémák elkerülésére ajánlják a cég szakemberei a tandem-ékgyűrűs hengert. Az 580 mm átmérőjű hengergyűrűk egymással átfedésben szereltek, így igen jó öntisztuló hatással rendelkeznek. A rendkívül robusztus hengeren a gyűrűk osztása 25 cm, így az átfedés miatt 12,5 cm-es osztással aprítják és zárják le a felszínt ezek a hengertípusok. Ezen kialakítás és gyűrűosztás miatt a talajfelszín sokkal egyenletesebb lesz, kisebb felülettel és így még kevesebb nedvességvesztéssel, mint a tüskés hengerrel szerelt változatok munkája után.
Íme egy összehasonlító videó a tüskés henger és az ékgyűrűs henger munkájáról egymás mellett:
A tandem-ékgyűrűs hengernél alkalmazott gyűrűátfedés és a nagy átmérő miatt a hengerpár nem kényes az eltömődésre. A hazai próbák során dolgoztunk már nagyon nedves talajon – ami nem jó, de kényszerből előfordul – és a henger nem ragadt.
Dolgoztunk már igen laza, szinte homokos talajon is – amely előfordulhat, ha például többször ment a lazító előtt tárcsa vagy grubber a forgóban – és a henger mindig forgásban volt. Amíg a henger nem tolja meg a földet, addig tudunk dolgozni. És ha a gép nem áll, akkor termeli a pénzt és megéri az árát!
Laza talajon nem süllyed el – fotó: Quivogne Magyarország Kft.
Videó a szélsőséges körülményekről:
A Quivogne lazítók másik nagy csoportja oldalra hajlított késekkel szereltek. Az oldalra hajlított kés nem forgatja, hanem csak megemeli a talajszelvényt, így érve el a talajlazító hatást. Ez a kés mivel nem forgat jóval kevésbé szárítja ki a talajt, mint a hagyományos egyenes vagy akár előre hajlított késes lazítók. Az oldalra hajlított késes lazítók elérhetők függesztett (SSD, SUBEVO, SCD) és a legnagyobb erőgépek után akár félig függesztett (V-SUB) kivitelben is.
Középmély lazító oldalra hajlított késekkel csak megemeli a talajszelvényt de nem forgatja – fotó: Quivogne Magyarország Kft.
Az oldalra hajlított késes lazítók egyik különleges típusa az SCD/SUBEVO fantázianevű lazító (gyári adatok).
Az SCD és a nagytestvér SUBEVO lazító 90 cm vázmagassággal rendelkezik és oldalra hajlított késekkel van felszerelve. A gépek különlegessége, hogy hátsó függesztő karokkal is rendelkeznek, így különböző egyéb munkagéppel, mint például henger, tárcsa vagy akár vetőgép, lehet kombinálni.
Használati előnyük abból fakad, hogy egyrészt egyfajta traktorkerék-nyomlazítóként szolgálnak, másrészt fellazítják a talajt a kapcsolt gép előtt megkönnyítve annak munkáját. Mindezt persze a fő feladat, a károsan tömörödött talajréteg áttörése mellett. A talajlazító kombinációban történő használatával a talajra gyakorolt pozitív hatás mellett üzemanyagot és időt is megspórolhatunk.
A nagy átmérőjű henger kevésbé ragad és könnyebb a vontathatóság – fotó: Quivogne Magyarország Kft.
A vázfelépítés alapja mindkettő gépnél egy igen erős, egysoros központi gerendely, amelyre hátsó KAT II. vagy III. függesztőkarok szereltek. Így könnyen kapcsolható gyakorlatilag bármilyen szabványos mérettel rendelkező függesztett vagy vontatott munkagép. A kiegészítő hátsó hidraulika munkahengerrel pedig összehangolható és működtethető a hátsó eszköz.
A munkagép kapcsolatnál alap, hogy a talajlazítók vázának bírnia kell a kapcsolt munkagép okozta extra terhelést. A „kisebb” SCD esetében 200x100 mm-es főtartóra szereltek a lazító kések úgy, hogy a hátsó gép akár kardán hajtással is rendelkezhet – például forgóborona esetére. A váz magassága 90 cm, ami megfelelő átömlési keresztmetszetet nyújt nagyobb szármaradvány esetén is. A merev vázas SCD elérhető 3 és 4 méteres munkaszélességben, 4-6-8 késsel szerelve.
SUBEVO hátsó függesztéssel – fotó: Quivogne Magyarország Kft.
Bővebb információért keresse a Quivogne Magyarország Kft. munkatársait.
Gazsi Zsolt: 06/30 558 4918
Szeredai Jenő: 06/70 385 7891
Bende Richárd: 06/70 305 7092