1891-ben alakult meg a Vabis Södertäljeban - az a magántulajdonban levő svéd cég, amely kezdetben nyitott áru- és normál utasszállító vasúti kocsikat gyártott. Körülbelül 20 évvel később a Vabis, valamint a malmöi székhelyű gépgyártó vállalat, a Scania egyesülésével létrejött a Scania-Vabis.
A Scania egyike a világ vezető busz, tehergépkocsi, valamint tengeri és ipari motorokat gyártó cégeinek
Ma már több mint 100 országban tevékenykednek, és körülbelül 54 000 főt foglalkoztatnak. De miként jutottak el eddig? Lássuk a legfontosabb mérföldköveket:
- 1923 - a Scania-Vabis tervezőmérnöke, August Nilsson egy négyhengeres felülszelepelt motort fejlesztett ki, aminek az erejéből és a megbízhatóságából a tehergépkocsik és a buszok is profitálhattak
- 1936 - a Scania-Vabis kifejlesztette az első dízelmotort, ami a sajtótesztek alkalmával teljesen lenyűgözte a szakújságírókat: "Meglepetésemre alig hallottam a motor hangját. De a hatását annál jobban éreztem: a busz úgy gyorsult, mint a kilőtt nyílvessző." - írta az egyikük a tesztút után.
- 1961 - a Scania-Vabis megnyitotta első Svédországon kívüli gyártóegységét Brazíliában, Sao Paulo közelében, Sao Bernardo do Campoban
- 1969 - a Scania bemutatta 350 lóerős 14 literes V8 turbófeltöltős motorját, ami akkor Európa legerősebb tehergépkocsi motorjának számított, és megtestesítette a Scania filozófiáját, ami az alacsony fordulatszám melletti nagy nyomatékról szólt
- 1980 - a Scania bevezette az első modulárisan megtervezett járműcsaládot, a 2-es szériát
- 1988 - ebben az évben vezették be a 3-as szériát, ami egy évvel később elnyerte a Nemzetközi Év Tehergépkocsija díjat. Az új termékcsaláddal a Scania az ügyfelek igényeire szabott tehergépkocsikat tudott gyártani. A brit Commercial Motor magazinnál ezt a típust választották 2015-ben "Minden idők legjobb teherautójának"
- 1995 - a 4-es széria bevezetésének éve, ami egy évvel később szintén megkapta a Nemzetközi Év Tehergépkocsija díjat
- 2000 - elhagyta a Scania egymilliomodik járműve is a gyártószalagot
- 2003 - első alkalommal kerükt megrendezésre a Scania Fiatal Európai Tehergépkocsi-vezető (YETD) verseny, azóta már számos győztest hirdettek
- 2009 - a Scania azt a Scania Touring távolsági buszt, amit a kínai felépítménygyártóval, a Higerrel közösen gyárt Kínában a világpiacra
- 2010 - 730 lóerővel a Scania új V8 motorja lett a világ legerősebb tehergépkocsi motorja, ami emellett kimagasló üzemanyag-hatékonysággal is rendelkezik
- 2011 - a Scania két évvel a törvényi előírások hatályba lépése előtt bemutatta Európa első Euro 6-os tehergépkocsiját
- 2013 - bemutatták az új Streamline termékcsaládot, amit hosszú távú fuvarfeladatokra terveztek
- 2015 - a Scania átadta 150.000 -ik hálózatba kapcsolt járművét
Magyarország is hozzájárult a Scania világsikeréhez
1995-ben alakult meg a Scania Hungária Kft. Az 1998-as első saját tulajdonú biatorbágyi szerviz létrejöttét hat másik is követte, a nyugati országrészben Nagykanizsán, Lébényben, Kaposváron, valamint keleten a Budapest-keleti, a tiszaújvárosi és a szegedi telephely megalakulásával.
A Scania Hungária Kft. 2008 augusztusában megkapta a Business Superbrands díjat a vállalat egészére jellemző szakértelem eredményeképpen. Ezt az elismerést azon márkák legjobbjai kapják, akik vállalkozásokat, szervezeteket szolgálnak ki termékeikkel.
Nézz szét az Agroinform Piactéren, ahol az apróhirdetésekben Scania tehergépkocsikat, alkatrészeket találhatsz.