A Rostselmash az elmúlt években jelentős fejlesztéseket hajtott végre mind gyártástechnikában, mind pedig a konstrukciós fejlesztések terén, de gyárfúziókkal és teljes jogú leányvállalatok létrehozásával jelentősen bővítették a munkagépkínálatukat is.
Az új NOVA S 300 az AGROSALON 2016 kiállításon – A szerző felvétele
A standon központi helyet foglalt el kombájnújdonságuk, a sorozatgyártásra váró NOVA S300 arató-cséplő gépük. A négy szalmarázó ládás, 1185 mm cséplőszélességű, kompakt betakarítógép olyan kategóriát testesít meg, amely régóta hiányzik már a hazai kombájnpiacról is. Sajnos ma itthon is alig van a választékban olyan arató-cséplő gép, amely kompakt méretű, megbízható, ergonomikus és elérhető árú. Az új NOVA többek között ezt a piaci űrt fogja majd betölteni.
Az új NOVA S 300 arató-cséplő gép munka közben – fotó: ROSTSELMASH
A betakarítógép vágószerkezete háromféle méretből választható ki, melyből a hazai hozamokat figyelembe véve a 4 és az 5 méteres jöhet számításba. A vágószerkezet fel- és lecsatlakoztatását gyorsítja, hogy az 5 darab hidraulikatömlőt a mai modern kombájnoknál megszokott módon egy gyorscsatlakozós kuplunggal egy mozdulattal lehet összekötni a vágószerkezet hasonló hidraulika csatlakozójával. Az alacsony növésű, betakarításkor már erősen elfeküdt hüvelyes növények aratására talajkövető, flexibilis kaszaszerkezetű Float Stream vágóasztalt kínál a gyártó az új arató-cséplő géphez.
A flexibilis kaszaszerkezetű Float Stream vágószerkezet – A szerző felvétele
A teljesen új fejlesztésű, hagyományos működésű láncos kaparóléces ferdefelhordót az adapterre való kényelmes és optimális rálátás érdekében hosszúra tervezték. A ferdefelhordótól egy 5 lapátos adagoló-töltő dob továbbítja a nyolc verőléces, nagy, 600 mm-es átmérőjű cséplődobhoz a terményt. A cséplődobot kategóriájában a legnagyobb, 154 fokos átfogási szöggel veszi körbe a pálcás dobkosár, amely így igen nagy, 0,93 m2-es leválasztási felületet biztosít. A cséplődob fordulatszáma 400-1190 f/min között változtatható, de opcióban rendelhető reduktor segítségével a fordulatszám alsó határa 290 f/min-re csökkenthető.
A cséplődobból kikerülő szalmás keveréket egy 4 lapátos utóverő továbbítja a 4 lépcsős, 3,6 méter hosszú szalmarázó ládákra, melyek teljes leválasztófelülete 4,3 m2. A kicsépelt pelyva-törek-szemkeveréket a rázó gyűjtőasztal egy kétlépcsős rostaszerkezetre továbbítja. A tisztító levegőt 350-1200 f/min fordulatszámú, hatlapátos szelelő ventilátor biztosítja. A kicsépeletlen kalászokat és a kitisztított magot csigás gyűjtővájúk gyűjtik össze, és kaparólapos felhordók továbbítják vissza a cséplődobhoz, illetve a szemtermést a 4500 literes befogadó kapacitású magtartályba.
A magtartály ürítő csigája – A szerző felvétele
A tartály ürítése zárt magürítő rendszeren, 5 méter hosszú ürítő csigán keresztül történik, melynek maximális ürítési magassága 4 méter, szállítási teljesítménye pedig másodpercenként 50 liter. A vezetőfülke és annak kezelő szervei a Versatile kombájnoknál megszokott elemekből kerültek összeállításra. A rostalamellák beállítását és a szalmaszecskázó be- és kikapcsolását kivéve minden munkavégző funkciót a vezetőülés mellett jobb oldalon található kezelőpanelről gombnyomásra vezérelhetünk.
A NOVA vezetőfülkéje – A szerző felvétele
Az aktuális üzemi jellemzőkről az Adviser II fedélzeti információs rendszer ad tájékoztatást. A multifunkciós kar segítségével a menetirány és a sebességváltoztatás mellett a vágásmagasságot és a motolla pozícióját állíthatjuk be. A fülke mindig megfelelő légköréről a fűtés mellett légkondicionáló berendezés gondoskodik, a kényelmes kezelési pozíció beállítását pedig az állítható kormányoszlop is segíti.
A NOVA-ban egy 180 LE teljesítményű, 4 hengeres, turbófeltöltéses Cummins-dízelmotor szolgál erőforrásul, a járószerkezet-hajtás hidromechanikus kivitelű, 3 sebességfokozattal. Az egész betakarítógép hajtásrendszerét az egyszerűség jellemzi, minden elemhez jól hozzá lehet férni, a karbantartási, illetve a műszaki szemléket, szervizmunkákat könnyen el lehet végezni.
Nehéz terepviszonyok között a talajhoz közeli részeket védőlemez óvja – A szerző felvétele
A kombájn nagy hasmagasságú, így nehéz terepviszonyok között is kiválóan boldogul, a talajhoz közeli részeket, mint pl. a csigás gyűjtővájúkat vagy a szelelőházat pedig védőlemez óvja meg rossz terepen a mély keréknyomok veszélyeitől. Természetesen, mint ahogy a Versatile kombájnok többi tagja, úgy az új NOVA is fel van szerelve egy külön pneumatikus rendszerrel, kompresszorral, légsűrítő tartállyal és levegő gyorscsatlakozókkal, amivel többek között a kombájn napi és időszakos tisztítása is könnyen elvégezhető.
A kiállítás központi helyén mutatkozott be az új kombájn – A szerző felvétele
Az új modell a további szántóföldi teszteket követően előreláthatólag 2017 második félévében érkezik – bemutatkozás szintjén – hazánkba.
A gyártó másik újdonsága az RSM F-2650 önjáró silózó, amely egy kategóriával nagyobb modell, mint a nálunk is ismert Versatile Panther 500 (RSM-1403). Míg kisebb testvérénél a szecskahosszúságot mechanikusan, fokozatonként lehetett szabályozni, addig a teljesen új hidrosztatikus rendszerrel szerelt nagyobb modellnél már ezt hidrosztatikus úton, a vezetőfülkéből, 4-22 mm között fokozatmentesen lehet szabályozni. További újdonság még az új nagyteljesítményű silózónál, hogy a kabinból aktiválható vagy éppen deaktiválható a szemroppantó szerkezet, annak érdekében, hogy ne kelljen egy munkaigényes átszerelést végezni a silókukoricáról a fűfélékre való átálláskor.
Az új F-2650 önjáró silózó – A szerző felvétele
Az (F-2650) Versatile Panther 650 silózóban egy 650 lóerős Mercedes Benz-dízelmotor szolgál erőforrásul, a kiállításon pedig két adaptert is bemutattak, amelyet a gyár szintén az új betakarítógéphez fejlesztett ki. Láthattuk az új sorfüggetlen adaptert és a tárcsás rendszerű direktvágó szerkezetet is. Mind ennél az új modellnél, mind pedig az 1403-asnál "V" elrendezésben követik egymást az aprítókések a szecskázó dobon. Természetesen az új típus is rendelkezik munkaterület-megfigyelő kamerarendszerrel, és mindkét típust felszerelik kérésre összkerékmeghajtással is.
Az új silózó vezetőfülkéje – A szerző felvétele
A multifunkciós karról a kifúvó torony pozíciója, a vágószerkezet üzemi magassága, illetve a sebesség változtatása gombnyomásra vezérelhető, de további funkciókat a jobb oldali panelen szintén elektronikus kapcsolók segítségével szabályozhatunk. Az automatikus ellenőrző rendszer színes kijelzős monitoron keresztül tájékoztat az üzemi jellemzőkről, sőt a kiállított példány Trimble sorvezetővel is fel volt szerelve. Az (RSM F-2650) Versatile Panther 650 sorozatgyártása előreláthatólag 2018-ban indul.
A standon a kombájnkínálatuk többi tagja is képviselte magát – A szerző felvétele
Természetesen a standon a kombájnkínálat itthon is ismert modelljeit is felsorakoztatták, úgymint a rotoros Torum vagy a nemrégiben debütált RSM-161. A kanadai Versatile traktorokat a gumihevederes járószerkezetű DeltaTrac 620DT képviselte, de érdekes színfolt volt az újkori Versatile traktorok korábbi generációjának (Európában és Észak-Amerikában már nem forgalmazott) Oroszországban végszerelt modellje is, amely premierjének a kiállítás adott otthont.
Az "oroszosított" Versatile-2375 traktor – A szerző felvétele
A régi 2375-ös kifejezetten az orosz belföldi piacra készül, alacsonyabb emissziós besorolású Cummins-motorral. Az erőforrás, az erőátviteli egységek, a futómű, a fülke mind-mind a tengerentúlról érkezik, az orosz gyárban mindössze a vázszerkezet készül, illetve a gyártósor átköltöztetésével az összeszerelése folyik az erőgépnek.
További információkért látogasson el a VEKTOR-HOLDING Kft. weboldalára!