Mindennapos, ismerős helyzet, hogy valamit szállítani kell nagyobb távolságról, akár kis mennyiségben, legyen az takarmány, termény, vetőmag, műtrágya, jószág, kisebb mezőgazdasági eszköz vagy éppen jókora gumiabroncs.
A személygépkocsik, kisteherautók – köztük a pick-up is – vagy a furgon és a hozzájuk kapcsolt utánfutók esetében körültekintően kell eljárnunk. A traktorok és kisebb-nagyobb utánfutók, pótkocsik esetében részben egyszerűbb a helyzet, de vannak bizony közös szabályok, amiket szintén be kell tartani. Ellenkező esetben komoly baleseti veszélyforrást jelentünk, főleg a többi közlekedő számára!
Fontos!
1. A legfontosabb szabálynak magától értetődőnek kell lennie: csak kifogástalan műszaki állapotú vontatmánnyal induljunk útnak, még összekapcsoláskor ellenőrizzük a világítást, féklámpát, irányjelzőt és a fékeket. Az érvényes forgalmival ez nem függ össze.
2. Soha ne lépjük túl az adott járműre vonatkozó vontatható össztömeget, fékkel sem, de főleg fék nélküli kis utánfutóknál.
3. Az utánfutókon és pótkocsikon szintén célszerű kb. 6-7 évente gumiabroncsot cserélni, mert az idő is öregíti az abroncsszerkezetet, hiába van ránézésre jó állapotban a futófelület.
4. Az európai uniós jogharmonizáció során sok félreértést okoztak a tachográf használatára vonatkozó, akkor még új előírások. Az 561/2006/EK rendelet 3. cikk h) pontja alapján nem kell menetírót alkalmazni „olyan járművek vagy járművek kombinációja esetén, amelyek megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a 7,5 tonnát és nem kereskedelmi áruszállítást végeznek". Vagyis ha tehergépkocsival vagy kisteherautóval és utánfutóval hazavisszük, amit beszereztünk a gazdaságunkba, saját magunknak, és nem a fuvarozásból élünk, akkor bátran szállíthatunk.
Azonban az adott járműre vonatkozó, maximális megengedett vontatható össztömeget soha ne lépjük túl.
5. Össztömegtől függetlenül legfeljebb 50; 70 és 80 km/órával haladhatunk, lakott területen, országúton és autóúton, illetve autópályán. Lakott területen belül 60-as vagy 70-es táblánál is csak 50 km/óra a megengedett tempó vontatmánnyal.
Néhány EU-tagállam megengedi a 100 km/órás sebességet is autópályán, de csak gyártói minősítéssel rendelkező vontatmánnyal, ami természetesen a forgalmi engedélybe is be van vezetve. Ezt a lehetőséget a hazai KRESZ nem engedi, persze ettől még vehetünk ilyen utánfutót, de akkor is csak 80 km/óra a határ.
Az előbbiek alapján egy utánfutóra bőven elég egy „L" sebességindexű abroncs is, ami 120 km/órát jelent, de sokkal lényegesebb a terhelési index, ami csak előírt abroncsnyomás esetén kellően biztonságos.
Milyen jogsival?
Azt mindenki tudja, hogy „B" kategóriával legfeljebb 3500 kg össztömegű kombinációt vezethetünk, ebből maximum 750 kg lehet az utánfutó össztömege.
A B96 osztályú vezetői engedély nagyobb mozgásteret enged: a megengedett szerelvény össztömege 4250 kilogramm lehet. Azonban itt egyenként 3500-3500 kilogramm lehet az össztömeghatár, de együttesen nem haladhatja meg az előbbi értéket! Természetesen itt a döntő tényező, hogy az adott járművel mekkora össztömeget szabad vontatni. Amennyiben nagyobb az össztömeg, mint 4250 kg, akkor már legalább B+E kategória szükséges.
Biztos támpontot jelentenek a forgalmi engedélyben feltüntetett, O.1. és O.2. sorokban szereplő értékek, illetve a járműnyilvántartás 3. oldalán a 28. és 29. sorban található értékek. Ezek az adatok a fék nélküli és a fékezett utánfutók, pótkocsik maximális össztömegét jelzik.
Szállítás szakértelemmel – fotó: www.orangetractortalks.com
Amennyiben vontatási lehetőséggel kértük az új járművet, ez automatikusan bevezetésre kerül. Ha utólagosan felszerelt vonóhorogról van szó, akkor a gépjárművet újra kell műszaki vizsgáztatni, és a kapott okmányok alapján új forgalmi engedély kerül kiadásra, a vontatási lehetőségek bejegyzésével.
A személygépkocsik, illetve személygépkocsinak minősülő (mikrobusz is, max. 9 fő) jármű által vontatott utánfutó, pótkocsi össztömege nem haladhatja meg a vontató járművét, illetve a 3500 kilogrammot. Kistehergépkocsi vagy pick-up esetében – a jogszabály alapján – a vontatmány legfeljebb 1,5-szöröse lehet a vontató járműnek, de itt is mindig a gyári specifikáció a mérvadó (szilárdsági tényezők, motorparaméterek és áttételek).
Csavar a dologban, hogy európai uniós jóváhagyással nem rendelkező jármű esetén a ráfutófékes vontatmány össztömege csak a vontató jármű össztömegének 75 százaléka lehet!
Személyautónál könnyen megeshet, hogy a gyári tükör már nem elég – fotó: www.convoy.hu
Traktorok és lassú jármű
Mezőgazdasági vontató, vontató és lassú járművek esetében a vontatmány össztömege maximum négyszerese lehet a vontató járműnek vagy rakodógépnek, de csak átmenőfékes vontatmány(ok) esetén! Ráfutófék esetén természetesen csak 1 vontatmány továbbítható, amelyre szintén a gépkocsikkal azonos egyik feltétel érvényes: az össztömeg nem lehet több a vontatójármű tömegének háromnegyedénél.
S van néhány, csak erre a kategóriákra vonatkozó jogszabály is:
• Mezőgazdasági vontatóval egy darab, személyszállításra berendezett pótkocsi vontatható, más járművel ez tilos.
• Lassú jármű pótkocsija gépjárművel nem, mezőgazdasági vontatóval pedig csak abban az esetben vontatható, ha megfelel a mezőgazdasági vontató pótkocsijára vonatkozó előírásoknak.
• Vontatott munkagép a vontatási sebességre vonatkozó rendelkezések megtartásával mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel akkor is vontatható, ha nem elégíti ki a pótkocsik világító és fényjelző berendezéseire vonatkozó előírásokat, de megfelel a 37. § (6) bekezdésében foglalt feltételeknek (ideiglenes, kiegészítő világítás), továbbá üzemi fékberendezése nincs, de össztömege nem haladja meg a vonó jármű 68 kilogrammal növelt saját tömegét. Ez utóbbit kell alkalmazni a fékberendezés nélküli, vontatott mezőgazdasági eszközökre is közúton.
Méretek, rakományrögzítés és egy kis fizika
A személygépkocsi-utánfutók vagy pótkocsik szélessége nem haladhatja meg a 2,55 métert, a magasság pedig a 3 métert. Szükség esetén, a vontató jármű adottságaitól függően akár pótlólagos visszapillantó tükör felszerelése is szükségessé válthat.
A rakomány hátra nem, legfeljebb előre nyúlhat le, a vonórúd irányába úgy, hogy ne akadályozza a biztonságos közlekedést, és a szakszerű rakományrögzítés is megoldott legyen. A rakomány súlypontjától, jellegétől függően az útpadka felé legfeljebb 40 centiméterre, amelyet szabványos, 40x40 centiméteres, piros-fehér csíkos táblával jelölni kell, este piros lámpával is kiegészítve. A rakományra a szokásos, szakszerű rögzítések vonatkoznak, elmozdulás, leesés, szóródás ellen.
Az utánfutóknál, vonórudas és vonóháromszöges pótkocsiknál egyaránt ügyelni kell a gondos súlyelosztásra, attól függetlenül, hogy éppen mi húzza. Továbbá akár vonógömbös, akár vonószemes vontatásról van szó, törekedni kell a vonószerkezet maximális leterhelésére a járműszerelvény menetstabilitása és a közlekedésbiztonság érdekében.
Természetesen az is veszélyes és tilos, ha a vontatmány a rossz súlyelosztásból adódóan túlterheli vagy megemeli a vonószerkezetet s vele együtt a vontató járművet. A vontató jármű össztömegébe bele kell számolni a vonószerkezet szükséges és biztonságos mértékű leterhelését is, amiről a legtöbben valószínűleg megfeledkeznek!
Utánfutónál és vonórudas pótkocsiknál kulcskérdés a vonófej vagy vonószerkezet terhelése – fotó: www.fliegl.hu
A vonóháromszöges (forgózsámolyos) pótkocsik esetében nincs ilyen gond, ellenben itt is törekedni kell az egyenletes súlyelosztásra, egyenlő tengelyterhelésekre. Tudjuk, gumós vagy szemes terménynél egyszerű a feladat. A darabáru jellegétől függően mindig használjuk ki az első tengely teherbírását teljes mértékben, amennyiben a rakomány nem tölti ki teljesen a rakfelületet, de a túlterhelés szintén kerülendő. Több, különböző tömegű rakomány esetén ugyanez a feladat, a nehezeket előre, a többit mögé.
Számos rakodógép már szállítási, vontatási feladatra is alkalmas, átmenő, kétvezetékes légfékkel – fotó: www.jcb.com
Források: www.auto-medienportal.net; www.jogtar.hu; KöHÉM-rendelet