Elsőre talán furcsának hangzik, de talajaink védelméhez nagymértékben hozzájárulhatunk már az optimális gumiabroncsnyomás beállításával is. Az elv azon alapul, hogy növeljük a gumiabroncs talajjal történő érintkezési felületét a szántóföldön végzett munkálatok során – írja a nak.hu.

Mikor jó a magasabb abroncsnyomás?

A modern technológiának köszönhetően, a gumiabroncsok nyomása könnyen szabályozható anélkül, hogy kárt tennénk benne, viszont ezek az apró változtatások hatalmas különbséget és ezáltal segítséget jelenthetnek.

Létezik a gyártók által meghatározott optimális nyomás, amin az abroncsok csúcsteljesítményen teljesítenek és az is, amin még biztonságosan üzemeltethetőek. A gazdálkodók ezt kihasználva optimalizálhatják a gumiabroncsaik beállítását és használatát.

A magasabb abroncsnyomás nagyon jó a kiépített utakon, mert kevesebb energia felhasználásával (és ezáltal kevesebb üzemanyaggal), gyorsabban érhető el a célterület, de amint a jármű megérkezik a termőföldre ez a nyomás már nem lesz optimális. Ugyanis a magasabb abroncsnyomás mellett megnő a nyommélység, ezáltal jobban lesüllyed a kerék és sokkal nagyobb erőre lesz szükség a talajmunkálatok elvégzéséhez, azonban ennél jóval nagyobb probléma az ezáltal a talajainkban okozott kár – olvasható a nak.hu cikkében.

traktor

A modern technológiának köszönhetően, a gumiabroncsok nyomása könnyen szabályozható – fotó: pixabay.com

Miért okoz kárt a talajban a nem megfelelő abroncsnyomás?

Köztudomású, hogy a gépek súlya nem elhanyagolható és abban az esetben, ha a kerekekben nagy a nyomás, akkor jóval kisebb területre összpontosul ez a súly.

Az összpontosult terhelés összetömöríti a talajt, amely rengeteg kárt okoz:

  • károsítja és elpusztítja a talajszerkezetet és talajéletet,
  • a mély keréknyom átforgatja a talajt és hozzájárul a szerves anyagok és a talaj felső részeinek nedvességtartalmának eltékozlásához,
  • létrehozhat egy vízzáró réteget, amely meggátolja azt, hogy a vizek lejussanak a talajba, valamint azt is, hogy a növények gyökerei eljussanak a talaj mélyebben található vízkészleteihez

Talajaink számára az alacsonyabb keréknyomás hatalmas segítséget jelent azáltal, hogy az így a kissé meglapult abroncsfelület révén sokkal nagyobb felületen oszlik el az a nyomás, ami egyébként feleakkora helyre összpontosulna. Talajaink szerkezete ezáltal jóval kevésbé károsodik.

A talaj szerkezetességének megőrzése bizonyítottan sokat segít a vízmegőrzésben, a tápanyagok megfelelő tárolásában. A jó szerkezetesség védi a talajéletet is, mely nélkülözhetetlen talajaink folyamatos fejlődéséhez, hasznos funkcióinak betöltéséhez – írja a NAK.


Előnyök, amelyeket érdemes figyelembe venni

A „laposabb” kerék a termőföldön nem süllyed be, hanem felfekszik a talaj tetejére, így kevésbé talajromboló az alkalmazása és ami szintén nagyon fontos a gazdálkodó számára, hogy ezáltal kevesebb energiát, üzemanyagot igényel a meghajtás, az időkihasználás is jobban tervezhető.
Érdemes megemlíteni, hogy a modern technológiák lehetővé teszik félautomata abroncsnyomás szabályozók használatát is, így még a beállítás sem okozhat különösebb gondot vagy kényelmetlenséget a gazdálkodók számára.

gumiabroncs

Forrás: NAK

A megfelelő gumiabroncsnyomás alkalmazásának előnyei a talajon:

  • talajnyomáscsökkenés / sekélyebb nyomok
  • az alacsonyabb talajtömörítő hatásnak köszönhetően jobb víz- és tápanyaggazdálkodás
  • csekélyebb gördülési ellenállás,
  • kisebb kerékcsúszás
  • növekvő területteljesítmény
  • jelentős üzemanyag-megtakarítás
  • hosszabb szezon kihasználtság

Két fontos – gumiabroncsokra vonatkozó – szabály, amelyeket érdemes betartani a talajművelés során:

  • NE menjünk rá a nedves talajra: se a talajnak, se a gépeknek nem tesz jót!
  • Alacsony abroncsnyomással műveljük talajainkat!

Indexkép: pixabay.com