Bizonyossá vált, hogy Kína büntetővámokat tervez bevezetni az EU egyes tejtermékeire, válaszul az EU-nak a kínai elektromos autók behozatalára ez év október végétől kivetendő, 45 százalékos vámokra, bár az előbbi intézkedés – európai szakértők szerint – „megkérdőjelezhető és elégtelen bizonyítékokon" nyugszik.
A Kínában közkedvelt és keresett német tej is erős korlátozás alá kerülhet – fotó: pixabay.com
Az EU vezetői természetesen mindent megtesznek annak érdekében, hogy termelőik érdekeit megvédjék. Ezért Silvia Bender, a német agrárminisztérium államtitkára a közeli jövőben Kínába utazik, hogy a Kínai-Német Agrárhét keretében szándékuk megváltoztatására bírja az illetékes kínai vezetőket.
Ezzel párhuzamosan Brüsszel panasszal fordult a Világkereskedelmi Szervezethez (WTO), igazságtalannak ítélve a tervezett kínai lépést.
Ha egyik helyen sem járnak sikerrel, akkor az európai tejtermelők jórészt kiszorulhatnak a kínai piacról, amelyre 2023-ban 1,8 milliárd, 2022-ben pedig 2,1 milliárd euró értékben szállítottak termékeket, a visszamaradó felesleget pedig nehéz lesz más piacon elhelyezniük.
Október közepén a kínai kereskedelmi minisztérium bejelentette, hogy az európai beszállítók közül vizsgálni fogja a holland Friesland Campina, a francia Elvi és az olasz Sterilgada vállalattól származó termékek behozatalának korlátozási lehetőségét. Ezen túlmenően a Kínában közkedvelt és keresett német tej is erős korlátozás alá kerülhet.
Fentiek alapján Brüsszel elgondolkozhat azon, hogy nem lenne-e célszerű a kínai elektromos autók büntető vámjának mérséklésével mindezeknek elejét venni.
Forrás: agrarheute.com