A freshplaza.de hírportál a gyümölcsárak alakulását vizsgálva megállapítja, hogy Németországban az utóbbi időben az infláció fokozatosan csökken, az élelmiszerek árai azonban – a termelési költségek növekedése miatt – a korábbi éveknél magasabb szinten stabilizálódnak, és ennek hatására a friss gyümölcsök a téli időszakban már bizonyos társadalmi rétegek számára a luxuscikkek közé sorolhatók.
A friss gyümölcsök a téli időszakban a luxuscikkek közé sorolhatók – fotó: pixabay.com
A legutóbbi hónapokban a gyümölcsök átlagára havonta 3-4 százalékkal emelkedett. Ebben jelentős szerepet játszik az a tény is, hogy az ország téli gyümölcsellátásának alapját az import és kisebb részben az üvegházi termelés biztosítja.
Egy közelmúltban publikált tanulmány – 5.000 német fogyasztó megkérdezése alapján – megállapította, hogy a német fogyasztók több mint fele a téli időszakban friss gyümölcsök helyett jórészt inkább tartósított termékeket vásárol, illetve nem az eredetileg választani akart, hanem a kedvezőbb árfekvésű gyümölcsöket részesíti előnyben.
A megkérdezettek 85 százaléka azon a véleményen van, hogy a friss gyümölcsöknek és zöldségeknek Németországban elérhetőbbnek, illetve könnyebben megfizethetőnek kellene lenniük, 44 százaléka szerint pedig a kialakult helyzet fő kiváltó oka klímaváltozásban keresendő. Csupán a megkérdezettek 3 százaléka tartja elfogadhatónak a megemelt gyümölcsárakat.
A külföldi sajtó időnként előszeretettel hangsúlyozza, hogy az európai infláció Magyarországon a legnagyobb arányú. Ez a cikk azt bizonyítja, hogy a zöldségárakat illetően a gazdag németek sem állnak sokkal jobban.