A Nemzeti Digitális Állampolgárság Program megvalósítását szolgáló törvényi szintű szabályozás 2025. január 1-től bevezeti a digitális állampolgárság koncepcióját, amely prioritásként kezeli az állampolgárok számára az egyszerű, kényelmes és hatékony online szolgáltatások biztosítását – írja a nak.hu.

Mint írják, a koncepció keretében megszűnik a mo.hu oldalon keresztül elérhető azonosításra visszavezetett dokumentum hitelesítési (AVDH) szolgáltatás is, mivel a rendszer a digitális állampolgár azonosítót fogja előnyben részesíteni a digitális térben történő azonosításra.

Egyszeri hiánypótlási lehetőséget biztosítanak, hogy minden pályázó megfelelhessen a jogszabályváltozásnak.

2021–2027 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet 87. § (2) rögzíti, hogy a fejlesztéspolitikai intézményrendszer által meghirdetett felhívásokra benyújtott támogatási kérelemhez csatolt nyilatkozatot minősített tanúsítványon alapuló, legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással, vagy – a felhívásban meghatározott – azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással (AVDH) kell hitelesíteni.

hitelesítés

Egyszerű, kényelmes és hatékony online szolgáltatásokat biztosítanak – fotó: pexels.com

Az AVDH szolgáltatás kivezetése így érinti a pályáztatási rendszert, mivel a támogatást igénylői kör egyik jelentős része, a kis- és közepes vállalkozások (kkv-k) és egyéb szervezetek számára – amennyiben még nem rendelkeznek minősített tanúsítványon alapuló, legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással – szükséges lehet új hitelesítési folyamat, az ePapír szolgáltatás igénybevétele a támogatási kérelmek benyújtásához. Ugyanakkor önkormányzatoknak és közfeladatot ellátó államigazgatási szerveknek továbbra is lehetőségük van „ügyintézői” AVDH-DHSZ használatára – olvasható a nak.hu tájékoztatójában.


A fentiek alapján 2025. január 1-től a támogatási kérelemhez csatolandó nyilatkozatot a támogatást igénylő két módon hitelesítheti:

  • minősített tanúsítványon alapuló, legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással kell ellátnia, vagy
  • ePapír szolgáltatással vagy AVDH-DHSZ használatával kell hitelesítenie.

Az operatív program keretében meghirdetendő felhívások kiválasztási szempontrendszere a nyilatkozat megfelelő módon történő hitelesítését – a 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet 101. § (2) bekezdése alapján - nem hiánypótoltatható jogosultsági szempontként rögzíti a következő módon: „az irányító hatóság nem rendelhet el hiánypótlást, ha a támogatást igénylő azonosítására szolgáló nyilatkozat a felhívásban meghatározott módon nem került aláírásra vagy az a támogatási kérelem mellékleteként nem került benyújtásra”.

Mivel a támogatáspolitikai intézményrendszer elkötelezett abban, hogy a támogatást igénylők számára a lehető legtöbb segítséget adhasson a támogatási kérelmek benyújtása során, ezért szükségesnek látták felülvizsgálni a 256/2021. (V. 18.) Korm. rendeletben rögzített szigorú szabályozást a megfelelő módon hitelesített nyilatkozat hiánypótlási lehetőségével kapcsolatban – írja a nak.hu.

A felülvizsgálat eredményeképpen, a megváltozott gyakorlat miatt szükséges a támogatást igénylők számára hiánypótlási lehetőséget biztosítani annak érdekében, hogy a támogatási kérelmet ne kelljen az új gyakorlatból adódó esetleges nehézségek miatt elutasítania az intézményrendszernek. A döntés értelmében így módosul a 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet 101. (2) bekezdése is. A jogszabály módosítást szükséges átvezetni a felhívások értékelési szempontrendszerében is (a hiánypótolhatóság biztosítása).

Hangsúlyozzák, hogy a döntés következtében a nyilatkozatra felhívásokban található vonatkozó jogosultsági szempont (A támogatást igénylő által benyújtott nyilatkozat a felhívásban előírt módon került aláírásra vagy hitelesítésre, az aláírás hiánytalan, érvényes és hiteles) továbbra is a támogatásra való jogosultság feltétele marad. A jogszabályváltozás alapján kizárólag a nyilatkozat egyszeri hiánypótlására adunk csak lehetőséget, és annak nem teljesítése vagy nem megfelelő módon történő teljesítése esetén az irányító hatóság a támogatási kérelmet érdemi vizsgálat nélkül továbbra is el fogja utasítani.

A fenti módosítások miatt szükséges dokumentumváltozásokról és az támogatást igénylők tájékoztatásáról az intézményrendszer gondoskodni fog – olvasható a nak.hu tájékoztatójában.

Indexkép: pexels.com