A magyar borexport 2024-ben jelentősen növekedett – jelentette be Rókusfalvy Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos a 13. Borkonferencián Budapesten. Miközben a globális borexport 8,6 százalékkal csökkent, a magyar borok kivitele 12,3 százalékkal emelkedett. Tavaly összesen 1,4 millió hektoliter magyar bor talált gazdára külföldön, ami 154 ezer hektoliterrel több, mint az előző évben - számolt be róla a Világgazdaság.


Emelkedő árak, növekvő kereslet

Rókusfalvy Pál elmondta, hogy a külföldi vásárlók 20 millió euróval többet fizettek a magyar borokért 2024-ben, mint az előző évben, ráadásul a borok literenkénti átlagára is 3 százalékkal emelkedett. A kormánybiztos szerint a bor nem csupán alkoholos ital, hanem kulturális érték, amelyet felelősségteljes fogyasztás mellett kell népszerűsíteni.

Hangsúlyozta, hogy a kormány kiemelten támogatja a kulturált borfogyasztás elterjedését, miközben határozottan fellép a drogok és az alkohol káros hatásai ellen.

Bormarketing és a Z generáció

A magyar bor népszerűsítésének egyik kulcsa az edukáció, mivel a fogyasztók egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a borrégiók, a borkészítés és a borfogyasztási kultúra iránt. Kiemelt figyelmet fordítanak a fiatal generációra, különösen a Z generációra, amelynek tagjai nyitottak az új gasztronómiai élményekre.


A 2024-ben elindított „borkatedra" egyetemi kurzus sikeresen zárult, és több felsőoktatási intézményben is elérhetővé vált:

  • Károli Gáspár Református Egyetem
  • Semmelweis Egyetem
  • Óbudai Egyetem
  • Budapesti Gazdasági Egyetem
  • Pannon Egyetem
  • Miskolci Egyetem

Támogatások és nemzetközi jelenlét

A borászatok számára elérhető állami támogatások egyik fő célja a felelősségteljes borfogyasztás népszerűsítése, valamint a magyar borok eredetvédelme és nemzetközi megjelenése. Az agrártárca pályázatai révén a borászok 20 ezer és 400 ezer euró közötti támogatásokat nyerhetnek el, amelyek segítségével külföldi piacokon is hatékonyabban tudják képviselni boraikat.

Rókusfalvy emlékeztetett, hogy a Magyar Bormarketing Ügynökség 2023-ban is számos kampányt indított, amelyek sikeresen népszerűsítették a magyar borokat. Az országos és nemzetközi rendezvények, valamint fesztiválok is hozzájárultak a borfogyasztás növekedéséhez. Például a Libabőr fesztiválhoz több mint 130 borászat csatlakozott, míg a Balaton Soundon a borfogyasztás 20 százalékkal nőtt a korábbi évekhez képest. A kampányokban egyre több hazai és külföldi influenszer is szerepet kap, ez sem mellékes a Z generáció megcélzása szempontjából.

2025-ben a külpiacokra fókuszálnak

Rókusfalvy Pál kiemelte, hogy a borfogyasztás legfontosabb helyszínei továbbra is az otthonok és az éttermek, míg a bárokban és pubokban inkább a sör a domináns ital. 2025-ben a magyar bor nemzetközi jelenlétének erősítése lesz a fő cél, ezért több külföldi eseményen is képviseltetik magukat a hazai borászatok.

A borászat hagyomány és innováció találkozása

Brazsil Dávid, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára szerint a borászat egyszerre őrzi a hagyományokat és képviseli az innovációt. A magyar borászat családi vállalkozásokra épül, amelyek fontos szerepet játszanak a vidéki gazdaság fenntarthatóságában. A fenntarthatóság és a környezettudatosság egyre fontosabb szempont a borászatok számára is, hiszen a termelés során egyre nagyobb figyelmet fordítanak a környezetvédelemre.

A magyar borászat dinamikus fejlődése és növekvő nemzetközi elismertsége bizakodásra ad okot a jövőre nézve. 2025-ben még több lehetőség nyílhat a hazai borok külpiaci értékesítésére, miközben a belföldi fogyasztás kultúrájának fejlesztése is folytatódik.

Indexkép: Pixabay