A hétvégén is folytatódtak Romániában és az ország egyre több térségére kiterjedtek a gazdák és fuvarozók tüntetései, miután a szállításügyi, mezőgazdasági és pénzügyminisztériumban folytatott tárgyalások átfogó megállapodás nélkül zárultak – írja az MTI.

tüntetés

Tüntetnek a román gazdák – fotó: maszol.ro/Facebook

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (KGFB) drágulása és az üzemanyag jövedéki adójának növekedése, valamint az ukrán gabonaimport következményei ellen forgalomlassítással tiltakozó gazdák és fuvarozók traktorokkal és teherautókkal vonultak fel az országutakon, megbénítva egyes útszakaszok forgalmát.

Vasárnap este a lépésben haladó járművek mintegy másfél kilométeres menetoszlopot alkottak a fővárost Erdéllyel összekötő DN1-es országúton Ploiesti térségében. Egy másik konvoj a DN15-ös országút forgalmát bénította meg Aranyosgyéres (Campia Turzii) és Aranyolóna (Luna) között, illetve a DN2-es országútét a – Románia és Ukrajna közötti legnagyobb közúti forgalmat lebonyolító – szeretvásári (Siret) határátkelő térségében.

Traktorok, kamionos tüntetők akadályozták a forgalmat vasárnap Bukarest, Brassó és Nagyvárad körgyűrűjén valamint a Zsíl-völgyében. Az ország déli részén, Craiova és Calafat útjain, illetve a DN3-as országút konstancai bejáratánál is forgalomlassító megmozdulásokat szerveztek a gazdák és fuvarozók, ez utóbbi helyszínen a tüntetéshez a helyi taxisok és fuvarmegosztók közül is sokan csatlakoztak.


Az országos gazdaszervezetek, valamint a romániai szállítmányozókat tömörítő FORT, illetve a közúti személyszállítási vállalkozásokat tömörítő COTAR szövetség szolidaritásukról biztosították a tüntetőket, de mindeddig nem csatlakoztak szervezetten a megmozduláshoz. A Bukarest környéki tüntetők nevében ezért egy-egy ad-hoc küldöttség ment tárgyalni szombaton a mezőgazdasági és szállításügyi, vasárnap pedig a pénzügyminisztériumba a tüntetők követeléseiről.

A megbeszélések nyomán a szállításügyi minisztérium egyebek közt vállalta, hogy a határátkelőhelyeken és az ukrán gabonaszállítmányok által elárasztott konstancai kikötőben külön forgalmi sávokat alakítanak ki az Európai Unióban bejegyzett teherautók számára, és nem bírságolják meg azokat a járművezetőket, akiknek a határátlépésre várakozás közben járt le a matricájuk.

A mezőgazdasági tárcánál folytatott tárgyalások nyomán a gazdák egyebek mellett arra kaptak ígéretet, hogy a hatóságok könnyíteni fogják a mezőgazdasági munkagépek forgalomba helyezését és lehetővé teszik a banki hiteltörlesztés halasztását az aszálykárokat elszenvedett gazdák számára.

Az ukrán gabonaszállítmányok által elárasztott kikötőben külön forgalmi sávokat alakítanak ki az Európai Unióban bejegyzett teherautók számára – fotó: pixabay.com

Marcel Bolos pénzügyminiszter a gazdák és fuvarozók küldöttségével folytatott megbeszélés után úgy nyilatkozott: szigorítani fogják a Románián keresztül más piacokra szállított ukrán gabona mozgásának ellenőrzését, ugyanis a gazdák azt állították, hogy az országon elvileg csak áthaladó ukrán gabona egy részét mégiscsak Romániában értékesítik feketén.

Mint mondta: ennek érdekében döntöttek korábban az elektronikus vámzár-rendszer bevezetéséről, amely biztosítja a közúti áruszállítás nyomon követhetőségét Románia területén. Hozzátette: Románia kétezer elektronikus vámzár beszerzését tervezi, amelyeket reményei szerint július elsejétől kezdődően lehet majd beüzemelni.

A tárcavezető ugyanakkor rámutatott: a gazdák és fuvarozók olyan követelésekkel álltak elő, amelyek ellenük fordulhatnak, ugyanis teljesítésük ellehetetlenítené a helyreállítási tervben vállalt célkitűzések teljesítését, és ez az európai támogatások befagyasztásához, a mezőgazdasági támogatások felfüggesztéséhez vezethet.

Az illetékes minisztériumokkal folytatott tárgyalásokat követően Danut Andrus, a gazdák és fuvarozók tárgyalóküldöttségének szószólója azt mondta: nem jutottak megállapodásra, a kormány folyton az uniós előírásokkal takaródzik és képtelen megoldásokat kínálni, a tiltakozás tehát jövő héten is folytatódik.