Egy teljesen új modellel bővül az európai kínálat is, az Ariyaval – fotó: www.europe.nissannews.com
Főbb jellemzők és célok
Három különböző akkumulátor- és hajtáslánc-kombinációval készülnek, ebből adódóan a hatótávok is eltérőek, maximum 533 kilométerrel. Az Ariya egy új modellcsalád, többféle felszereltségi szinttel, minden vásárló igényeinek megfelelve.
Megjelenése jól illeszkedik az X-Trail és a Qashqai formavilágához, és tágas, de már merőben új kialakítású belső teret kínál, ami igaz a teljes műszerfalra és a tárolóhelyekre is. Természetesen az innovatív, a gépkocsivezetőt támogató biztonsági megoldások közül minden megtalálható, amit eddig a Nissan alkalmazott és alkalmaz.
A divatirányzaton túl nem titkolt cél, hogy valós és megnyerő alternatívát kínáljon a leendő vevőknek, akik még idegenkednek az elektromos gépkocsik vásárlásától. S természetesen ma már a kiváló erogonómia, a praktikus használati értékek, ügyes megoldások – csomagtér és és ülések variál-hatósága – szintén kulcsszempontok a vásárlóknál. Továbbá az Ariyaval a Nissan nem pusztán egy újabb elektromos gépkocsit kíván a piacra bevezetni, hanem egy meglévő kategória újraértelmezett és a közeljövő irányzatát is meghatározó járművét kínálja.
Az Ariya a Nissan egy új SUV-irányzata is egyben – fotók: www.europe.nissannews.com
EV vezetési élmény: sima, könnyed és kiegyensúlyozott
Az Ariya tisztán elektromos platformja kiváló teljesítményt, töltési képességeket és hatótávolságot, valamint menetkomfort kínál. A gépkocsi három változatban kapható: Ariya 2WD 63kWh, Ariya 2WD 87kWh és Ariya e-4ORCE AWD. Ez utóbbi összkerék-meghajtású. A legnagyobb, 87 kilowattórás és akár 533 km hatótávolságot kínáló akkucsomaggal minden bizonnyal megfelel a legkülönfélébb vásárlói elvárásoknak is. Természetesen az elektromos rendszerből igyekeztek kihozni a maximumot fékenergia-visszatáplálás terén.
A gépkocsi egy teljesen új, CMF-EV-platformra épül, amelyet kimondottan elektromos hajtáslánchoz terveztek, akár kettő-, akár négykerékmeghajtáshoz, kellő merevséggel és stabilitással, valamint menetkészen 50/50 százalék legyen az önsúly megosztása, de a 4x4-es változaté is alig tér el az ideálistól.
A legnagyobb akkucsomag esetében is már 30 perc alatt CCS gyorstöltővel akár 350 kilométerre elegendő energiával tölthető fel.
Bár elektromos gépkocsiról van szó, nagy figyelmet fordítottak a hátsó ülések mögötti rész és csomagtér zajszigetelésére, mert a szinte hangtalan villanymotorok miatt erőteljesebben hallhatók a gördülési zajok.
Ugyanakkor a menetdinamikával és stabilitással, a gépkocsi kezelhetőségével kapcsolatos európai piacos elvárásokra is nagy figyelmet fordítottak, mint például a jól érzékelhető, de könnyed kormányzás, kormányerő-visszajelzés, iránytartás, stabilitás dinamikus sávváltásoknál vagy lendületes előzéskor. A kellő stabilitás érdekében a rugózás keménységét is áthangolták a világ más régiós piacaira szánt modellekhez képest.
Motortér, de a klímaberendezés is kompletten ide került a középkonzol mögül – fotó: www.europe.nissannews.com
Új formatervezési nyelvezet: időtlen japán futurizmus
A műszaki megoldások terén fontos változás, hogy például nem a műszerfal és középkonzol mögött került beépítésre a klímaberendezés, hanem kivitték a motortérbe, ezzel is növelve a belső helykínálatot. Az Ariya belső tere a legtágasabb a kategóriájában a gépkocsi külső méreteihez képest. Ez egy tipikusan régi, jól bevált japán tervezési szempont, hogy belülről kifelé építik fel a gépkocsit.
A térérzetet, az utazást nyitható panoráma-napfénytetőig fokozza. Az ülések hűthetők-fűthetők, mindegyik motoros állítású, de még a középkonzol kartámasza is. A mérnökök sok jól bevált megoldás vettek át például a Leafből is a kényelem és praktikum javára. Szintén ismerős lehet majd a variálható csomagér-elrendezés a padlózat, illetve üléstámlák révén. Külön rekeszt terveztek a töltőkábelek elhelyezésére.
Két 12,3"-os LCD képernyőn jelennek meg a gépkocsi működésével kapcsolatos (sebesség, töltöttség, hatótáv stb.) adatok, míg a többi (navigáció, kommunikáció), a középkonzoli részen. Természetesen a szélvédőre történő kivetítés is ma már egyre általánosabb (head-up display) a legfontosabb adatok esetében. Számos fedélzeti funkció már szintén hangvezérléssel is működtethető.
Érdekes kettőség, hogy a középkonzol kapcsolói már érintőgombok, míg a kormánykeréken és ajtókonzolon a megszokott nyomógombok, illetve billenőkapcsolók találhatók.
Ma még sokat aggódunk a hatótáv miatt az elektromos autók esetében, de már a Nissan is intelligens útvonaltervezővel rendelkezik, és több valós idejű tényező alapján számítja ki a legjobb útvonalat, mint pl. a forgalom, az útviszonyok, a töltőállomások elérhetősége és a fennmaradó akkumulátorkapacitás.
A NissanConnect Services alkalmazás képes az ajtók távoli zárására/nyitására, míg az Amazon Alexával párosítva a rendszerek tökéletesen együttműködnek, hogy személyre szabott felhasználói élményt nyújtsanak. A vezeték nélküli Apple CarPlay és a vezetékes Android Auto egyaránt elérhető.
Ez is belülről kifelé született. Maximális belső tér és komfort újragondolt kijelzőkkel és kezelőszervekkel – fotók: www.europe.nissannews.com
A variálható csomagtér az eddigi típusok praktikuma, külön töltőkábeltartó rekesszel – fotó: www.europe.nissannews.com
Biztonsági funkciók és vezetőtámogatás
A Nissan Ariya a legújabb biztonsági és vezetőtámogató technológiákkal lett felszerelve, beleértve a ProPILOT-ot Navi-linkkel, amely az európai piacon eddig a leginnovatívabb kombináció. A Nissan Safety Shield 360 biztonsági „pajzzsal" felszerelt jármű, vagyis nemcsak panoráma-kameraképet kapunk, de intelligens ütközésre figyelmeztető rendszerrel, vészfékasszisztenssel, sávtartóval, valamint kitolatáshoz keresztirányú vészfékkel is rendelkezik.
Főbb műszaki adatok
|
forrás: www.europe.nissannews.com