Irreálisan olcsó német darált sertéshús jelent meg a Lidl polcain. A jelenség országos. A magyar beszállítók attól tartanak, a piacvezető bolt így akarja rákényszeríteni őket, hogy levigyék az áraikat. Csakhogy ez a teljes hazai sertéságazatot megrázhatja – írja a vg.hu

darált sertéshús

Olcsó német darált sertéshús borzolja a kedélyeket a sertéságazatban – fotó: pixabay.com

Jelentős a különbség

Nagy tételben jelentek meg a Lidl polcain németországi sertés darálthús-termékek, a német hátterű diszkont magyarországi üzleteiben dominál a német eredetű sertéshús.

A német importtal kapcsolatban két probléma merült fel: egyrészt a vg.hu információi és saját tapasztalatai alapján a termékek nagy része napi, augusztus 30-i lejáratú volt, ami felvetheti annak a kérdését, hogy a szóban forgó csomagolt sertés darálthús-készítmények külföldi piacokon megmaradt fölöslegként árasztották-e el Magyarországot. A másik pedig az árazásuk. Az áruházlánc ugyanis jelentős, 13-17 százalékos akcióval kínálja ezeket a termékeket. Például az 500 grammos, 30 százalékos zsírtartalmú kiszerelés 949 forintba kerül, miközben az ugyanilyen, de magyar származású termék már 1049 forint. A német áru árelőnye 100 forint, ami mintegy 10 százalékot jelent.

A jelenlegi árversenyben ez lényeges különbség, ezért nem volt meglepő, hogy a német darált sertéshús már mindenütt fogyóban volt, szemben a magyar termékkel, amelyből alig fogyott.

A vg.hu felmérése alapján:

  • a Kométa 99 Zrt. által gyártott, magyarországi tartású állatot, magyarországi vágással feldolgozó, Húsfarm márkájú,500 grammos,20 százalékos zsírtartalmú terméket 1399 forinton árazták be
  • ehhez képest a német SB-Convenience GmbH által gyártott, németországi tartású állatot, németországi vágással feldolgozó, márkajelzés nélküli, 500 grammos,20 százalékos zsírtartalmú termék 1099 forintba került.

Itt már 300 forint volt a német termék árelőnye, ami majdnem 30 százalékkal kedvezőbb, mint a magyar.


Nagy gondot okozhat, hogy olcsó német sertéshússal árasztották el Magyarországot

A német árukészlet kihelyezése azt jelenti, hogy azzal a magyar termékek elől veszik el a helyet. Ami ennél is nagyobb gondot jelent, hogy a Lidl legnagyobb kiskereskedelmi versenytársai rövid időn belül a német import árait akarják majd érvényesíteni a magyar beszállítóknál, akik ha ennek nem tesznek eleget, akkor keresnek majd helyettük külföldi partnereket.

A nagy magyar húsipari cégek nehéz helyzetbe kerülhetnek, mert a jelenség nem elszórt, hanem az üzletlánc  teljes országos hálózatára jellemző. A vg.hu forrása szerint a Lidl ezzel a magyar beszállítók ellen lépett fel, ami egy nagyon csúnya háború kezdetét jelentheti, aminek már rövid távon hatása lehet a magyar sertésárakra.

Lássuk be, 750 forintos kilónkénti élősertés-árak mellett normális körülmények között nem lehet a boltokban 1000-1100 forintért kínálni a kész terméket. Ami most kialakult, az irreális. A Lidl egy külföldi termékkel kényszeríti versenyre a magyar húsipart, ennek pedig súlyos következményei lesznek

– hívta fel a figyelmet a vg.hu szakértője.

darált sertéshús

A német árukészlet kihelyezése azt jelenti, hogy azzal a magyar termékek elől veszik el a helyet – fotó: pixabay.com

A Lidl a feltett kérdésekre nem adott konkrét választ

Az olcsóbb német sertéshús megjelenése több kérdést is felvet. A vg.hu tájékoztatást kért a cégtől, olyan kérdésekre várva a választ, mint:

  • miért ennyivel olcsóbb a külföldi import, mint a magyar?
  • milyen tételben hoztak be a német termékből, mikortól került ki a polcokra?
  • lehet-e arra számítani, hogy a jövőben rendszeresen kínálják majd ezt a német terméket?
  • nem tartanak-e attól, hogy a magyar beszállítók oldaláról ellenérzéseket vált ki a német import?

A Lidl a feltett kérdésekre azonban csak általánosságban reagált, a konkrét kérdéseket azonban elhárította azzal, hogy azok üzleti titkokat érintenek, így nem tudnak válasszal szolgálni.

Miért olcsóbb a német sertéshús a magyarnál?

Ennek több oka is lehet.  A vg.hu szerint előfordulhatott – amire a rövid lejárati dátum is utal  –, hogy a Lidl Németországban úgynevezett likvidációs készletre csapott le. Valahol, valamelyik gyártónál megtelt a raktár, és hogy ne akadályozza a termelést, ezt a mennyiséget inkább olcsón eladták, hiszen így csak kicsit buktak rajta. Viszont azzal, hogy a Lidl Magyarországon teríti az árut, nehéz helyzetbe hozza a magyar beszállítókat hozza.

Ennek a verziónak azonban ellentmond, hogy a Lidl a német importot magyar csomagolással, aktualizált magyar hívószavakkal látta el, ami arra utal, hogy az akcióra jó előre felkészülhettek.

Ha ez így van, akkor joggal lehet arra számítani, hogy nem egyszeri jelenségről van szó, hanem tartósan megmaradhat a bolt polcain a német darált sertéshús.

A németországi gigavágóhidak már a méretükből fakadóan is hatékonyabban működnek a magyar vágóhidakhoz képest. Létezik olyan német vágóhíd, ami önmagában is nagyobb kapacitású, mint a teljes hazai vágóipar.