Az idén 40 éves, mindmáig páratlan terepjáró képességekkel rendelkező konstrukció az elmúlt 4 évtized alatt sok apró fejlesztésen esett már át, de alapjaiban, felépítésében, konstrukciójában nem sokat változott. Viszont az elmúlt évtizedekkel ellentétben mostanában immár merészebb felszereltségekkel is a piacra lépett.
Bár a négy évtizedes története alatt többször megjelentek már különböző nyugati exportra szánt, gazdagabb felszereltségű változatokkal, viszont itthon és az orosz piacon sokáig csak a klasszikus, szerény felszereltségű verziót "élvezhettük". Ebben hozott némi felüdülést néhány éve a 4x4 URBAN megjelenése, de szerencsére a gyár itt nem állt meg a bővítésben.Új műanyag lökhárítók, tetősín, küszöbtoldat, kerékjárat-szélesítés és szélesebb terepgumik könnyűfém felnivel különböztetik meg külsőre a BRONTO-t a LADA 4x4 családban – fotó: lada.ru
Idén áprilisban a jubileum alkalmából bemutatott, visszafogottan limitált, műbőrözött ülésekkel és kormánnyal, 5 küllős felnikkel, 40 Anniversary sorszámozással, egyedi fényezéssel ellátott 1977 darab ünnepi példányt követően most egy jóval merészebb kivitellel bővült a kínálat.
A BRONTO elnevezésű verzió, ha lehet ilyet mondani, még terepjárósabbra sikerült, pedig ilyen jegyeiben eddig sem volt szűkében a Lada 4x4. Nem lesz nehéz megkülönböztetni a BRONTO-t a másik két felszereltségtől, hiszen külső jegyei elég erőteljes, meghatározó, kicsit "morcos" karakterrel ruházzák fel a terepjárót.
Előre ködlámpák, hátulra pedig fényvisszaverő prizmák kerültek az új lökhárítókba – fotó: lada.ru
Az új, nagyobb átmérőjű és szélesebb igazi terepgumik miatt fekete műanyag sárvédő- és kerékjárat-szélesítéseket kapott, de azonos színű, műanyag kivitelű küszöbtoldat, tetősín is gazdagítja a külsőt. A mellső és hátsó lökhárítót is műanyagból készült, formatervezett megjelenésű váltotta, melyben hátul fényvisszaverő prizma, elöl pedig ködlámpa is helyet kapott!
Az új abroncsokhoz természetesen új fekete könnyűfém felnik is dukálnak. Ha már a kerekeknél járunk, tovább nőtt az eddig is egész nagy hasmagasság, de a hajtásláncon is történt változás, hiszen a mellső tengelyt végre zárható differenciálművel szerelik.
A mellső tengelyt végre zárható differenciálművel szerelik, de erősítést végeztek a hátsó merevhídon is, és nőtt a hasmagasság is – fotó: lada.ru
Erősítést végeztek a hátsó merevhídon, extraként pedig felszerelhető motor-váltó védőlemezzel és mellső, illetve hátsó lökhárítóra szerelhető csörlővel.
A beltér felszereltsége a BRONTO orosz piaci változatában az URBAN kivitelével azonos. Elektromos mozgatású ablakok és visszapillantó tükrök, fűthető első ülés, valamint légkondicionáló is közte van.
Azért, hogy a fényezés a terepezéssel együtt járó viszontagságoknak jobban ellenálljon, változtattak a 4×4-nél alkalmazott fényezési eljáráson, a korábbinál sokkal ellenállóbb bevonatot kapott.
Az új BRONTO-változat itthon még nem elérhető, de reméljük, a hazai Lada 4x4 kínálat is hamarosan kibővül majd vele, viszont addig az oroszországi árával nem szeretnénk a típus rajongóinak szívét fájdítani, mivel nálunk biztosan drágább lesz. Legyen annyi elég, hogy magyar forintba átszámolva ott annyiba kerül a BRONTO, mint itthon a Lada 4x4 CLASSIC alapkivitel.