Újabb csapás érte az európai mezőgazdaságot. A vörös-tengeri támadások leginkább a dél-európai exportőröket érintik – írja a vg.hu.
Túl kockázatossá vált sok fuvarozó számára a Vörös-tenger és ezáltal a Szuezi-csatorna hajózása – fotó: pixabay.com
Súlyos károkat szenvedhetnek el a gazdák
Tavaly a jemeni húszik hadat üzentek a Vörös-tengeren át folyó kereskedelemnek, ezzel támogatva a Hamászt Izrael ellen. Ekkor az európai vezetők a blokk energiaellátása miatt aggódtak. Három hónap elteltével a válság elérte az élelmiszer-kereskedelmet is: súlyos károkat okoz az exportőröknek és a gazdáknak a romlandó gyümölcs- és zöldségszállítmányok késése – írta meg a Politico.
Október óta több iszlamista csoport is a palesztin terrorszervezet mellé állt, a legnagyobb nemzetközi hatást a jemeni húszik gyakoroltak azzal, hogy az egyre intenzívebb támadásaik miatt túl kockázatossá vált sok fuvarozó számára a Vörös-tenger és ezáltal a Szuezi-csatorna hajózása.
Zsugorodó forgalom, emelkedő árak
A veszélyek miatt a hajózási társaságok inkább Afrika megkerülését választják a Jóreménység-fokon keresztül, annak ellenére is, hogy ez az útvonal akár három hét késést is okozhat az Európába érkező és onnan kiinduló szállításokban. Ez a konténerárak ötszörösére emelkedése mellett egyben azt is jelenti, hogy a friss termékek nagyobb valószínűséggel romlanak meg útközben.
Erős a kockázat. Bár a húsfélék, a gabona és a kávé is érintett, a legnagyobb problémát a zöldségek és gyümölcsök okozzák, amelyekre hatalmas a kereslet, de romlandóságuk miatt szinte lehetetlen eljuttatni a szállítmányokat a célországokba
– hívta fel a figyelmet Marco Forgione, az Institute of Export & International Trade főigazgatója, aki szerint az elhúzódó válság akár milliárdos károkat is okozhat az európai agrárszektorban.
Az exportőrök leginkább a dél-európai tagállamokban – Olaszországban, Görögországban és Cipruson – érintettek, hiszen a szállítmányaiknak a Földközi-tengeren át nyugatra kell kerülniük, ami a közel-keleti és ázsiai vásárlók számára túl hosszú utazási időt jelent.
A három kulcsfontosságú globális kereskedelmi útvonalon zsugorodó forgalom, az árak emelkedését eredményezheti a jövőben.
A legnagyobb problémát a zöldségek és gyümölcsök okozzák, amelyekre hatalmas a kereslet, de romlandóságuk miatt szinte lehetetlen eljuttatni a szállítmányokat a célországokba – fotó: pixabay.com
Sürgősen terveket kell készíteni a helyzet megoldására
Olaszország legnagyobb mezőgazdasági érdekképviselete, a Coldiretti szerint a friss termékek rövid eltarthatósági ideje az út 15-20 nappal való meghosszabbítását nem teszi lehetővé és még a drága hűtési rendszerekkel sem kivitelezhető. A szállítmányok nélkül pedig előfordulhat, hogy Európa jelentős piaci részesedést veszít a nemzetközi élelmiszer-kereskedelemben.
A kereskedelmi útvonal lezárása a 400 millió euró értékű olasz almaexportot a szezon csúcspontján érte el, és a közeljövőben a körte, a káposzta, valamint a karfiol termelői is hasonlóan járhatnak.
Ez azonban nemcsak az exportőröknek fog károkat okozni, hanem a teljes uniós piacnak is, hiszen a ki nem szállított áruk a blokkon belül maradnának. Az ukrán gabona behozatala korábban Közép- és Kelet-Európában már gazdatüntetéseket robbantott ki, itt pedig annak a többszöröséről lehet szó.
Egyelőre még nincs vörös riasztás, de sürgősen terveket kell készítenünk arra az eshetőségre, ha a Szuezi-csatorna nem nyit újra az aratási szezonok kezdete előtt. Az európai gazdák most is nehéz helyzetben vannak, egy újabb válság pedig milliókat tehet tönkre
– mondta Giovanna Ferrara, az olasz üzleti szövetség, az Unimpresa elnöke.
Az exportőröknek a Maersk felajánlott egy lehetséges alternatívát: a légi fuvarozást. Ez rövidebb időt venne igénybe még a Vörös-tengeren keresztülhaladó szállítmányozásnál is, de a kapacitás és a költségek szempontjából nem ideális. Esetleg arra elég lehet, hogy az EU ne veszítse el teljesen a jelenlétét az ázsiai piacokon.