A német ElectricBrands elektromosjármű-fejlesztő cég megnyerte a holland VDL Nedcar autógyártót mint szerződéses partnert az XBUS és Evetta modelljeihez. A könnyű elektromos járműveket a VDL Nedcar üzemében fogják gyártani Bornban, Hollandia legnyugatibb pontján, nem messze Aachentől és Düsseldorftól.
Egy kevésbé ismert járműipari óriás
Egyre-másra jelenek meg az újabb és újabb elektromosjármű-gyártók, teljesen új cégek, vállalkozások és új márkanevek a praktikum, olcsóság és fenntarthatóság jegyében. A jó logisztikai kapcsolatokkal rendelkező, Németország és a Benelux államok közötti központi elhelyezkedés is hozzájárult ahhoz, hogy a VDL Nedcart választotta a német járműfejlesztő.
Sokan nem is sejtik, hogy az 1968-ban alapított üzemben már számos neves márka gyártott és gyárt személygépkocsikat az európai piacra ma is. A VDL Nedcar annak a VDL Groupnak az egyik egysége, amelyhez ma már 106 partnercég kapcsolódik 19 országban, több mint 15 ezer munkavállalóval. Nálunk a VDL márka autóbuszok kapcsán ismert, de gyártanak horgos és kétkaros konténerrakodó felépítményeket, valamint kikötői logisztikai szerelékeket is.
A VDL-csoport egyik új tagvállalata a VBTI, amely profilja kimondottan az agrárrobotizáció és a mesterséges intelligencia agrárcélú alkalmazása, illetve célirányos fejlesztése. (Erre hamarosan visszatérünk egy külön cikkben.)
XBUS duplafülkés pick-up – fotó: www.electrive.com
XBUS zárt furgon és pick-up kivitel, agrárcélokra is – fotó: www.electrive.com
Nehéz kezdés, szimpatikus járművek
Eredetileg az XBUS kishaszonjárművek gyártása 2022 nyarán kezdődött volna meg a németországi Itzehoe-ban, Hamburgtól északra. Tavaly szeptemberben az ElectricBrands bejelentette, hogy a járműveket nem ők fogják gyártani, hanem a VDL Nedcar. Ettől függetlenül a már leadott előrendelések érvényben maradnak, noha az XBUS gyártásának beindítását már inkább 2025-re teszik. A járművek továbbfejlesztését az 55 éves gyártópartner 4000 fős kollektívája is elősegítheti a jövőben.
Mini kempingbusz akár vadászok, horgászok számára vagy vadlesnek – fotó: www.electrive.com
A vevők az XBUS összesen kilenc változata közül választhatnak majd, köztük pick-up, furgon, busz és lakóautó közül. Egyelőre még nem közöltek részletinformációkat a járművekről, csupán néhány prototípus készült el eddig. Az alapváltozatban szériaként 15 kWh-s akkumulátor kerül beépítésre, és mintegy 200 kilométeres hatótávolságot biztosít. A cserélhető lítium akkumulátorokkal 45 kWh-ra növelhető teljesítmény, és akár 600 kilométer is lehet a hatótávolság.
Az első modelleket megfigyelve mi magunk is látunk benne fantáziát: gazdák mindennapos kisteherautójának, mezőgazdaságigép- és drónszervizek számára, míg a mini kempingbusz vadászok, horgászok, természetfotósok hobbijárműve és menedéke lehet éjszakára vagy rossz idő esetén.
A BMW Isetta-ihletésű Evette a másik közös gyártású jármű (bár nem tartozik a profilba) – fotó: www.electrive.com
Forrás: www.electrive.com