Elindult a nagy karácsonyi bevásárlási szezon. Az élelmiszerláncok a tavalyinál erősebb forgalomban számítanak az év utolsó hónapjában - derült ki az MTI közleményéből.
Erős december
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, Vámos György az MTI-nek elmondta, hogy a december az év legerősebb hónapja a kereskedelemben. Idén úgy gondolják, hogy decemberben lesz a legnagyobb a forgalom volumene. Van esély arra, hogy a megvásárolt áruk mennyisége eléri és meg is haladja a tavalyi évi adatokat. Nem kizárólag az élelmiszerekre gondolnak, hiszen javulást érzékelnek az iparcikkek piacán, így a kereskedők nyugodt szívvel bízhatnak abban, hogy a családok már nagyon készülnek az ajándékok megvásárlására.
A bizakodás nem véletlen. A főtitkár szerint a vásárlási kedvet erősíti az infláció letörése, valamint a reálkeresetek emelkedése. Emellett a SZÉP-kártya felhasználásának megváltoztatása is sokat dobott az üzletek forgalmán. Vámos György hozzátette, hogy a versenyt élénkítő kormányzati intézkedések is szerepet játszanak abban, hogy az emberek többet vásárolnak.
Mire számítanak a boltok?
Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója jelezte, hogy náluk még csak most kezdődik a karácsonyi készülődés. Első körben a tartós élelmiszerek fogynak nagyobb mértékben, majd ahogy közeledünk a karácsonyhoz, egyre inkább előtérbe kerülnek a friss termékek, húsok, halak, sajtok, valamint a zöldségek és gyümölcsök. Megemlítette, hogy az előző hónapokhoz hasonlóan beszállítók folyamatosan mérséklik az átadói áraikat, ennek köszönhető, hogy a vállalat csökkenteni tudja a fogyasztói árakat.
A várakozásuk szerint ez a tendencia lehetőséget teremt arra, hogy a forgalom minden eddiginél magasabb szintre emelkedhessen. Hozzátette, hogy még csak most kezdik el látni az élelmiszerteremének értékesítésében a mennyiség csökkenésének megállását. Ebben nagy szerepe van a karácsonyi készülődésnek, amikor az emberek amúgy is többet vásárolnak.
"A fogyasztók rendkívül árérzékennyé váltak, az akcióknak nagyon fontos szerepe van, ugyanakkora a korábbi tapasztalatok alapján karácsonykor a vásárlók az évközi minőséghez képest magasabb szintre váltanak, drágább termékeket választanak"
- zárta gondolatait Fodor Attila.
Karácsonykor fontos a magasabb minőség
Az Auchan tájékoztatásából kiderült, hogy a karácsony náluk is mindig egy kiemelt időszak, így idén is a forgalom élénkülésére számítanak. Úgy gondolják, hogy a volumenben lehet némi csökkenés, azonban kisebb, mint tavaly. Az áruházlánc tapasztalatai szerint a vevők év végén jobban viszik a magasabb minőségű termékeket, ilyenkor olyan élelmiszereket tesznek a kosárba, amit év közben nem biztos, hogy megvásárolnak.
Megfigyelték, hogy a vásárlók egyre későbbre halasztják a beszerzéseiket, összességében viszont a december 4-i hét a vízválasztó, innentől fogva fokozatosan növekszik a forgalom az üzletekben. A csúcsidőszak minden évben december 20-23. között van.
Akciós termékek
A Penny az előzetes számítások alapján a decemberi forgalmi volumenek mérsékelt élénkülésére számít 2022 decemberéhez képest. Ahogy korábban, úgy idén is jól látszik, hogy az év végi bevásárlásoknál kiemelten magas az akciós vásárlásra való törekvés. A legnagyobb forgalom kétségkívül az ünnepeket megelőző napokra koncentrálódik.
Karácsony idején is keressük a nagyobb akciókat, kedvezményes termékeket - fotó: pexels.com
A Lidl szintén elmondta, hogy a vásárlók elsősorban az akciókat részesítik előnyben, de az ünnepi nagybevásárlásnál megfigyelhető, hogy ilyenkor a magasabb értékű, lehetőleg prémium termékek kerülnek a szatyorba. A cég a legerősebb forgalmat karácsony hetében várja, innentől fogva történik az ünnepi friss termékek beszerezése, amiből aztán elkészülnek a karácsonyi vacsorák.
Online értékesítés
A Tesco elmondta, hogy a várható forgalommal kapcsolatban érdemi információval nem tud szolgálni. Az viszont biztos, hogy a legtöbben karácsony előtt két héttel vásárolnak. A kosárérték karácsony hetén tetőzik. Az online értékesítésben a karácsonyi előtti egy hét a kiemelkedő, de náluk is jobban viszik a magas minőségű, kedvező áras termékeket.