Az élelmiszerek ára és íze mellett a biztonság a harmadik fő tényező, amit vásárláskor mérlegelnek a fogyasztók. Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) a fogyasztói tudatosság növelése érdekében "Safe2Eat" néven 18 országban indít átfogó kampányt, melybe Magyarország a Nébih szakmai támogatásával kapcsolódik be.
Az EU szigorú előírásainak köszönhetően a fogyasztók mindig biztosak lehetnek abban, hogy a megvásárolt és elfogyasztott élelmiszerek biztonságosak – fotó: pixabay.com
Növelni kell a fogyasztói tudatosságot
Becslések szerint percenként 44 – vagyis Európában éves szinten 23 millió – ember érintett élelmiszer-eredetű megbetegedésben, amelyek közül átlagosan mintegy 4700 eset bizonyul végzetesnek. A szakemberek szerint a megbetegedések jelentős hányada a háztartások helytelen élelmiszer-kezelési gyakorlataira vezethető vissza.
Mindez megelőzhető lenne, ugyanakkor mivel az otthoni élelmiszer-kezelés jogszabályokkal nem befolyásolható, ezért a fogyasztói tudatosság kialakulását segítő szemléletformálás lenne célravezető
– olvasható a Nébih cikkében.
Mindez hangsúlyosan megjelenik az EU tizennyolc országában induló „Safe2Eat" kampányban, amellyel az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) az európai lakosság élelmiszer-biztonsággal kapcsolatos tudatosságát szeretné előmozdítani. A 2024-ben többek között Románia, Csehország, Görögország, valamint Ausztria veszt részt a kampányban. Magyarországon az EFSA fő partnere a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).
Az élelmiszerek ára és íze mellett a biztonság a harmadik fő tényező, amit vásárláskor mérlegelnek a fogyasztók – fotó: pixabay.com
Dönthessenek magabiztosan a fogyasztók
Az EFSA 2023-as kutatása szerint az európaiak mintegy 70%-a érdeklődik az élelmiszer-biztonság iránt. Ugyanakkor körülbelül 60%-uk túlságosan szakmainak és nehezen érthetőnek találja az élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos információkat. Épp ezért az új kampány egyértelműen, pontosan és érthetően szeretné közvetíteni az élelmiszerek mögött álló tudományt.
Legfőbb célja az, hogy a fogyasztók a mindennapi választásaik során a biztonságot és az egészséget szem előtt tartva, minél átgondoltabb döntéseket tudjanak hozni az élelmiszer-fogyasztásuk kapcsán.
A kampány fontos témái közé tartoznak az élelmiszer-eredetű megbetegedések, a megfelelő élelmiszer-kezelési technikák, az élelmiszerjelölés olvasásának fontossága, vagy az élelmiszerhulladék-csökkentési gyakorlatok előmozdítása. A kiegyensúlyozott táplálkozás és az étrend-kiegészítők biztonságossága mellett azt is hangsúlyozzák, hogy mindig fontos tisztában lenni az élelmiszereken feltüntetett, egészségre vonatkozó állítások tudományos hátterével.
Hasznos, ha a fogyasztók ismerik az élelmiszer-adalékanyagokat, az új élelmiszerek biztonságosságát, valamint az élelmiszer-allergének jelenlétét is – írja a Nébih.
Becslések szerint percenként 44 ember érintett élelmiszer-eredetű megbetegedésben – fotó: pixabay.com
Kapcsolat az étel és a tudomány között
„Az európai fogyasztók az ár, az íz, a fenntarthatóság vagy az élelmiszer eredete alapján nap mint nap döntenek arról, hogy mit vásárolnak és mit esznek. Az EU szigorú élelmiszer-biztonsági előírásainak köszönhetően mindig biztosak lehetnek abban, hogy a megvásárolt és elfogyasztott élelmiszerek biztonságosak. A #Safe2EatEU kampány segíti a fogyasztókat, hogy magabiztosan hozhassák meg az élelmiszerekkel kapcsolatos döntéseiket; ehhez pedig az szükséges, hogy értsék a kapcsolatot az élelmiszerbiztonság tudománya és az asztalra kerülő ételek között" – mondta Bernhard Url, az EFSA ügyvezető igazgatója.