Az Agroinform Portál adatvédelmi szabályzatának Adatfeldolgozókra vonatkozó pontja az Adatfeldolgozók személye kapcsán módosult. A módosított dokumentum ITT érhető el.
Gázolaj árak632 FtBenzin árak614 FtEUR412.03 FtUSD394.79 FtCHF445.04 FtGBP495.54 Ft
Hirdetés
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy a fórumban tett bejegyzések vonatkozásában az Agroinform.hu
üzemeltetője felelősséget nem vállal. A jogi felelősség, a bejegyzés írót, hozzászólót terheli.
A fórum szabályzatáról további információ itt.
Válasz GREVEN #4940. hozzászólásáraJó ez, SOKKAL többet fog számítani az hogy milyen idő lesz a tenyészidőszakban és milyen lesz a csapadék eloszlása...
HÚÚÚÚÚÚÚ, na most rapidosok lelkébe gázoltam nem volt szándékos :)
Szerintem akkor sem jó hogy a végén van a keréksor, és hogy baromi nehéz húzni is kisebbek a tárcsák is stb... Egy jó az új rapidon hogy a kereket tolva vannak és külön levehetőek, ez frankó... de én próbálva mindegyiket prontóval sokkal jobban elégedett vagyok.
Válasz GREVEN #4886. hozzászólásáraÍgértem képet. Sajnos nem tudtam kimenni oda ahol az ih el lett müvelve egy sorral, ez ih-ba lett szórva és csak utána elbirizgálva, nem olyan fejlett és erős mint a többi,de azért nem szar ez.
Válasz borda77 (Joe) #4935. hozzászólásáraÉrdekes, ilyet mi még soha nem tapasztaltunk. Itt aztán van kötött föld rendesen, meg a legtöbbször csak éppen-éppen tudunk vetni a sár miatt, de a forgóval semmi gond. Viszont ha utoljára forgóznánk, akkor a megtaposott földbe csak csíkozna a vetőgép, nem lenne minek a magra hullani. Ha az első tárcsasor le lenne engedve akkor nem tudom mi lenne, de felénk még nem hallottam róla hogy valaki próbálta volna utoljára vetni. Tavalyelőtt nagyon nedves volt a talaj, csak kb. 7-8-al bírtam húzni a rapidot, meg a bedúrás ellen le kellett tenni a magot vagy 8cm-re, hogy legyen ellenállása a földnek, de akkor is előre ment a forgó, és tökéletesen kelt akkor is.
a rapiddal az a gáz hogy a kereket a vetés után vannak az pontosan így van ahogyan írtad hogy ha esik mint állat a forgók nem kelnek... A legjobb más vetőgéppel is én is így csinálom a forgók csak a végén és tuti a dolog... Búzánál is, nemhogy repcénél ott meg főleg!
Válasz Vadmalac #4931. hozzászólásáraNincsen sárkaparó a tömörítő kerekeken hátul, viszont marha messze van a gerendely nem 10centire, hogy rögtön megragad és nem forog és dúr, nagy a szabad hely közte. Továbbá mivel minden második fél keréknyivel elvan tolva a mellette lévőtől ráadásul tandem tengelyen billenni is tudnak egymás ellen(lipityókáznak ha olyan hullámos a föld) szóval így tisztítják is egymást némileg.
Továbbá ragadósban feltud tapadni a sár a gumira és növekedik az átmérő de mivel gumik ezek így alakváltoznak. Nem is szabad sárban keményre fújni őket, írja is a könyve, hogy 1-1,5bar nyomás kell beléjük. Ennyivel lapulgatnak kicsit de így folyamatosan alakváltoznak és így a hajlásoktól letisztul a kerék elég jól. Egészen addig kifogástalan ez amíg nemkezd már annyira ragadni a sárban és a kötött nyirok sárban a kerék, hogy felszedi a földről a magra taposott földet és azt dobálja mintha palacsinták lennének, sok esetben meg látszik ki utána a mag a földből mert leveszi róla a takarót. No ilyenkor kell abba hagyni lassan a melót, igaz vetettem ekkor is egyik táblát mert nem akartam félbehagyni, de ezek már extra extrém körülmények.
Válasz GREVEN #4929. hozzászólásáraNapraforgót levágtuk, meglett tárcsázva igaz 2sorral mert ollyan darabos volt a pálya, hogy kiestél a gépből, második sor után már csak kézilabda nagyságú hanntok darabok rögek maradtak, ráadásul eső előtt a nagy száraz időszakban. Ilyenbe vetettem több esetben is kalászost vele, úgy szétgereblyézik mindent mint a mese.
Neked ott a puha földön párja nem volna. Bármi után 1sor IH tárcsa, ha nagyon széttaposott kukorica pályád van akkor jó, adjál neki kettőt de nem muszály és belevetsz. Ennyi.
Ha valahol nincsen rendesen átművelve a földed ott majd a bontócsúcs aláropant a vetősávoknak, középen a vídiás csúcs. Tudod milyen kemény a vídia? olyan mint a fa....om. hívd fel az asszonyt majd elmondja
Szóval az sem baj, ha valahol kevésbé pontos a talajművelésed vagy ilyesmi.
kések pedig bedúrni nem fognak, rövidtárcsa betud dúrni mert zárt és tömött az alja de ezeknek meg annyira szellős, hogy minden kiforog közűle. Nyílván ha 2méteres zúzatlan vágatlan szárba húzod amit a tárcsa sem bírt összeaprítani az más kérdés, ott fizikailag lehetetlen egykét dolog, de hát ha van egy sima zúzós adaptered ami után tárcsázol az már több mint elég.
Válasz szanberg #4927. hozzászólásáraA magágykészítős témát úgy értettem, hogy pl. ad egy sor tárcsát a kukorica- vagy napra tarlónak, a prontó meg tovább aprítaná meg keverné a szárat a tárcsákkal. Az hogy a rögöket a CO szétveri, meg egyenget azt értem.
A CO-nál a sártisztótós dologgal kapcsolatban mi a helyzet?
Válasz GREVEN #4925. hozzászólásáraHevederessel nyugodtan húzhatnád, a legjobb gépkapcsolat volna. Úgyis utána forgózol a végén.
és ne mondja senki, hogy ez így nemjó, elkell menni Edelény felé, búzát rapiddal vetettek előre beforgózták most meg kivan tárcsázva a forgója és újravetve mert nem kelt ki, az esők után a nyersban úgy ledöngölte. Befelé a hosszanti sorok pedig gyönyörűek.
A fordulástól meg nemkell félni, nekem 4szegés kell a 6méteressel, hogy kényelmesen megtudjak fordulni, szemre adja magát, mindig pontosan ugyanúgy omegázok, a végén meg 4-szer körbejárom oszt jónapot, ablak sehol sincsen, esetleg egy-egy máter rávetés itt ott de az a másik módszerrel is megesik. Nemkell ehhez rtk hanem egy kis traktoros érzék semmi más.
Válasz szanberg #4927. hozzászólásáraÉs az ih tárcsázott,hantos kötött szármaradványos talajba nem tolja össze az anyagot? Én azt tapasztaltam a grubernál,hogy a hosszu szármaradvány a laza talajba nem akar lefordulni róla se jobbra se balra és egyszer csak besokal. Nincs ellenállás ami segítené tisztulni.
Mert mikor ősszel megázik és kombájnal megtapossa az ember, majd nekimegy bármivel a kuki tarlónak,nah az lesz csak igazán hantos.
Ezekkel a hantos dolgokkal küzdeni szoktam az rt-vel is mert az is megtolja középen.
Válasz GREVEN #4925. hozzászólásáraVetőkultim nincs, de szerintem egyikkel sem egészséges kanyarodni, mert valami feszül minden esetben. Minél messzebb van valami a fordulási sugár középpontjától, legtöbb esetben ez a gép hátulján lévő kerék, annál nagyobb a feszítés oldalra. Attól függ, pl. 1m előre menetelhez képest mennyit megy valami oldalirányba. Pl. egy vetőkulti is a hátsó keréksoron fordul, a hozzá legközelebbi, hátsó kapasor feszül a legkevesebbet, a középső már kb. dupláját, az első meg kb. 3x annyit feszül. Horsch Prontó-nál figyeltem meg mikor vetettek nekem bérbe, mikor a traktoros nem akart tolatgatni és a tábla 90°-os sarkain simán alászedte a kormányt, akkor az én szememnek már csúnyán feszültek a csoroszlyák. Van egy táblám, aminek az egyik sarka nem 90°-os, hanem olyan 70. Annál próbáltam én is kanyarodni a rapiddal, nem is volt semmi gond a kerekekkel meg a tárcsákkal, azok közel vannak egymáshoz, kisebb kanyart jól bírják, de bő 1,5m-re a kerekek előtt van elöl a körmös kerék ami a vetőelemet hajtja, na az már sokal jobban feszült. Fel is hagytam a 2. kerülőnél a dolgot, inkább visszatoltam a sarokba. Na persze az sem mindegy, milyen a csoroszlyanyomás. IH6200-al simán lehet kanyarodni, mert olyan kicsi a nyomás, hogy a tárcsákat szinte kilöki a föld kanyarodáskor, nem fog letörni soha. De egy komolyabb gépnél már oda kell figyelni az ilyesmire. Szerintem a gépből ülve munka közben lehet látni, hogy mit lehet és mit nem.
Válasz Vadmalac #4922. hozzászólásáraAz utolsó bekezdésed nagyon rosszul írtad, épen ezért nem akar venni ilyen gépet mert azthiszi itt púderes magágyat kell belőle csinálni.
Fogalmazok úgy: egy prontó csak szeretne olyan magágykészítő funkcióval bírni mint a duett kapasor. Épen ez ennek a lényege, magágykészítés közben vet.
csak az nem hiszi el aki nem próbálta a saját földjén, én azthittem nemlesz fínom munka utána, azt hittem darabos karéjos röges rumplis pályát hagy merthát csak grúber, de nagyon nem. Tárcsás előművelős gép szeretne olyan magágyat készíteni mint amire ezek képesek bármilyen körülmények között, és itt jön be a másik lényege a Co vagy sprinternek.
Felénk azt mondják az ilyenekre: szegény embernek való, nyűhetetlen.
és tényleg az. Ha direktbe vetnék vele lehetőség szerint minél egyenesebben, viszont művelt földben ha fordul a tábla széle lazán meglehet vele vetésközben oldani a kanyarodást, nem olyan ez mint egy függesztett akármi érted. Épen annyira lehet vele fordulni munka közben mint egy tárcsás géppel, sőt szerintem ezekben a grúber kapákban kárt nemtudsz tenni, míg egy tárcsás gépnél a csoroszja nem annyira bitang anyagból van azért.
Válasz Drisa #4919. hozzászólásáraTavaly vetettünk zúzatlan napra tarlóba 1 sor ih tárcsába,egyszer se húzta össze.
Lezúzott kuk.tarló 1 sor rövidtárcsa után lett vetve szintén gond nélkül.
Terranozott kuk. Tarlóba is simán belevetett.
Válasz szanberg #4917. hozzászólásáraA CO-nak a kerekein jól tudom, hogy nincs semmilyen sártisztító? Ez egyrészt jó dolog, mert a gumi és a tisztító közé beragadó szármaradvány csak eszi a gumit pl. a rapidon, viszont nincs olyan probléma, hogy a nedves föld ráragad körbe a kerékre, és megnöveli az átmérőjét? Tárcsával sokszor van olyan, hogy ráragad alaktalanul a föld, akár 10cm vastagon, és akkor bukdácsol az egész. CO-nál nem tapasztaltál hasonlót?
Válasz GREVEN #4913. hozzászólásáraAkkor foglaljuk össze eddig mit akarsz:
- tárcsás legyen a vetőegység
- magágykészítő tárcsasor legyen rajta
- talajkövető vetőegysége legyen
- könnyű legyen húzni
- laza és középkötött talajokra kell
- jó alkatrészellátottság
- (szimpatizálsz a Horsch márkával)
Gyakorlatilag nem is nagyon kell gondolkozni rajta, ez a Horsch Pronto pontos leírása. Esetleg a Vader Spirit is lehet még. Ezekkel 1 sor tárcsától kezdve tudsz vetni. Homokos földbe akár direktbe is. Egy 4m-essel a Ferga repülne, a hevederes meg csinálhatja előtte a talajt. Az extrém nedvességi állapotokat, mikor elakadsz a földön is, meg kár figyelembe venni, akkor épeszű ember nem megy ki vetni. (Csak Szanberg kolléga! Bocs, nem lehetett kihagyni! ) Ha meg mégse annyira számít a talajkövetés, és a magágykészítő funkció sem létszükség, akkor meg késes vetőgép, ahogy Szanberg is írta. Abból is elvisz 4m-t a Ferga, bár jóval nehezebben. Mondjuk a szórva vetés egyenetlen mélységéhez képest a vetőkultivátor már hatalmas előrelépés lenne. Függesztettben nem nagyon van választék, de ha egy alaktalan földet meg tudod vontatott géppel tárcsázni, azt vontatott vetőgéppel is be lehet járni uganúgy.
Fogas biztos nem jó,mert az összehúzza még tavasszal is a kuki meg a napra tarlót.
Egy 6 méteres vetőgép biztos ideálisabb lenne,mert van jó pár nagyobb terület is amibe rendesen haladna csak a ferga keves lenne elé a hevederessel meg hát, elégé össze barolja az ember a forgót forduláskor
Válasz szanberg #4917. hozzászólásáraZúzott napraforgó vagy kukorica tarlóba hogy lehet vetni ezekkel a kultivatoros geppekel? Videokon csak gabona után látni őket vetni. Pl napraforgó szárát nem húzza össze? Kukorica gyökeret elkapja meddig tolja?
Válasz GREVEN #4913. hozzászólásáraSárba nem érdemes belehúzni ezeket a nehéz vontatott gépeket.
Olyan előfordul hogy a teteje pirkadt és alul mancsos, de amikor a gép megy bele egy ilyen foltba akkor érezni hogy kapar a traktor. Olyankor gyorsan rá kell emelni és kifordulni belőle.
Igaza volt itt lentebb egy kollégának hogy vetőgépet érdemes venni először.
Nehéztárcsa és fogas után egy prontóval is simán lehet vetni.
Sőt azzal az aprómagok vetését is tökéletesen meg lehet oldani.
Tárcsa+lazító+prontó kombináció tökéletes szerintem egy közepes gazdaságban.
A tigernek ott lehet létjogosultsága ahol egymenetes előkészítésre van szükség a nagy terület miatt. Viszont oda már 100 le kell méterenként. Ráadásul kötött sáros földeken nem tudom hogyan lehet azzal dolgozni. Ilyen földeket és henger nélküli függesztett terranoval szoktam megcsinálni.
Válasz .Szabi. #4916. hozzászólásáraValamelyik nap láttam 8000 euróért egyet.
Nagyon nem lehet lelakni ezeket tudod jól, az enyém annak tűnt elsőre aztán mégis fillérekből rendbe vágtam úgy, hogy 6-8kerékcsapágy löttyent csak rajta de aztán mindet végig csapágyaztam egyszerre, hogy tudjam egy darabig nem kell hozzányúlni.
A tandem párok csapját perselyét viszont hiába cserélgettem ki, az a gyári löttyenése megvan neki, de szerintem annyi kell is ,hogy ne szorulva járjon.
de nyílván aki egy fain rendbenlévőt akar venni amit csak akaszt és húz rögtön, annak többet kell majd ettől fizetnie.
Válasz GREVEN #4913. hozzászólásáranem dúr be, ha meg olyan sár van, hogy beragad akkor a trakid úgyis már elásta magát a vetőgép előtt és kell a duplakerekes rába hehe Szóval ha pici esély is van arra, hogy elforog a kerék akkor az elfog forogni, tovább mint más gépen.
Válasz szanberg #4912. hozzászólásáraNézegetve a Sprintert meg a CO-t. Talán a Sprinternél hátrány lehet hogy ha belehúzza az ember a mancsba véletlen,akkor minden súly a kis kerekeken van hátul. Ha beragad és megáll a keréksor nincs mód kivenni a sárból.
De ugyan ez a helyzet a prontoval,rapiddal mindennel. CO-nál talán jobb hogy a súlyt a bucik viszik, a kis kerekek csak a vetőelemeket cipelik.
De ez nagyon csak elméleti síkon mozog, de tavaly ősszel láttam nyomát,hogy a rapid megállt a sárfoltba. Jó,hát a dupla kerekes Rába kihúzta, hason csúszva,de nah,fájdalmas lehetett azt kipucolni utána. Csoda hogy nem szakadt ki alóla az egész gumisor.
Válasz GREVEN #4911. hozzászólásáraÉn járkáltam vele megrakodva, múltkor szombaton amit írtam előbb akkor beleengedtem bigbag-ból a vetőmagot telephelyen, 3tonnát és úgy mentem ki vele a földre.
Ésszel 25-30-al vonultam nem 50-el de így kényelmesen szépen súhant a traki után, szerintem bírja a súlyt hosszútávon is majd, egyébként van feltöltő csiga pótkocsira nekem, kint azzal tankolok.
Van mondjuk 3-4 kisebb tábla 3-5 km-en belül. aszfalt,földút vezet hozzá.
Oda is vonulni kell vetőmaggal vagy megtöltve is elmehet az ember?
CO-nál mondjuk a nagy keréken ez lehet kivitelezhetőbb,de mondjuk a Sprinternél vagy Prontonál?
Ezeket a nagy tartályos gépeket lehet tölteni homlokrakodóról vagy a teleszkópos éri el inkább?
Ja és ami főleg nálad fontos!
A kapák egyszerűen nem tudnak bedúrni akármelyik tábládba húzod bele és a tömörítőkerekek sem.
Kettesével eltolva egymástól tandem himbatengelyeken alkotnak párokat, lekövetik a talajt, nem áll meg nem baxakodik, gurul és tömörít naggyon jól, sok súly esik rá gyönyörű visszazárt pályát hagy maga után.
Te nem látod azt amin túlvagyok nagyon mostoha körülmények között ezért kínlódsz itt nekem, közben meg ha jól szétnéznél meglátnád, hogy 2,5milláért jó 4méteres CO-t tudnál venni vagy nagyobbat is akár.
Egyszerű primitív szerkezet és mindenre jó. Csapágy csak a tömörítő kerekekben van, a kapákon ha jók a kopók akkor neked azokban a laza talajokban soksok évig csak húznod kéne.
Szórtól sem kell félni, ahol egy tiger elmegy ott ez is lazán vet.
Hallgass akire akarsz de az itt jelenlévők közül majdnem senki nem vetett még ilyen géppel így hiányosak az ismereteik, tapasztalataik.
Én nagyon sajnálnám, ha mást vennétek mert mindegyik mással szívnál már most látom.
Válasz GREVEN #4906. hozzászólásáraMúltkor két eső között szombat este vetettem.
Grúberezett szója tarlóba, ami fullra átvolt ázva bő 100mmeső után, elhiheted. Nem a leg ragadósabb talaj, de semmi köze homokhoz, nyirok itt mindegyik, csak ez omlósabb valamelyest.
Ollyan puha volt, hogy ha 3C-ben akartam menni ásta el a 6497-es a CO6 előtt magát, ha fel löktem 3D-be és padlóztam akkor meg repült a masína és kuuva gyorsan elvetettem, utána be is jött az eső. Ollyat süppedt a traki, hogy nem is értem mivel hogyan húzta be a nyomát de asztal sima pálya volt utána. SEMMI mással NEM tudtam volna vetni ezt hidd el, köckerling ultimával csak vagy seed hawk-al talán, ugye ezek mind vetőkultik.
Utólag forgózok, a letaposott szét nyomott forgó is olyan a vetőgép után mintha nem lett volna előtte összeforgolódva.
Ha bakhátas hulámos a pályád azt is úgy elpanírozza mint a mese.
Válasz ano #4893. hozzászólásáraMegint azt mondom, illetve még mindig, hogy horsch duett rendszer kell. Neki mindenképpen! A prontóval szívna több ízben, túrna dúrna feszt neki.
A Sprinter vagy ha régebbi akkor CO az meg nemtud, csak akkor amikor a ragadóson már olyan a sár, hogy nemtud elforogni a hátsó tömörítő keréksor.
Válasz GREVEN #4828. hozzászólásáraÚgy szétpirítja a mocsok nagy hanntos darabos kötött réti pályát, hogy csak lesnél, nem is láttál még olyan munkát életedben, de ezt egyed szó szerinte ahogy leírom most ezt itt neked. kb. hihetetlen kategória, megint mondom semmi mással nemtudsz vetni akkor amikor ezekkel igen, mindegy, hogy szántásba húzod bele vagy tarlóba vagy tárcsába vagy...
Ha elétapos nyomot azt azért dolgozza el mert a vídiás bontócsúcs mélyebbre nyúlik sokkal a vetősíkot megadó csúszótalptól.
Válasz GREVEN #4904. hozzászólásáraez igazából csemegekukorica, két sor rövidtárcsát kapott
a vetőgép előtt azért még csúnyábban nézett ki, ezt már a végén fotóztam.
Válasz Mézga #4888. hozzászólásáraMert a Terrano-nak 3 gerendán vannak kapák kb. 26 cm-es osztással, és max 25-28 cm mélyen dolgozik, gabonák és repce alá alapművelésre valamint tarlóhántásra tervezték. A Tiger AS-en 4 sorban vannak a kapák, kb. 20 cm osztásközzel, a max. 35 cm-es munkamélségével elsősorban cukorrpa és kukorica alapművelésére való.
8249 hozzászólás
Válasz .Szabi. #4948. hozzászólásáratavaly marha szépek voltak korán a búzák hát most ettől messze vagyunk főleg ha tényleg bejönne a hideg...
Válasz borda77 (Joe) #4947. hozzászólásáraTavalyi
Válasz .Szabi. #4946. hozzászólásáraremélem nem idei vetésed mert lekaparom magamat :)
Válasz Drisa #4932. hozzászólására
Válasz Drisa #4932. hozzászólására
Válasz Drisa #4932. hozzászólására
Lehet a rapiddal fordulni a sarkoknál, de szerintem pont emiatt szakad körbe a vetőtárcsák közepe.
Válasz GREVEN #4940. hozzászólásáraJó ez, SOKKAL többet fog számítani az hogy milyen idő lesz a tenyészidőszakban és milyen lesz a csapadék eloszlása...
HÚÚÚÚÚÚÚ, na most rapidosok lelkébe gázoltam nem volt szándékos :)
Szerintem akkor sem jó hogy a végén van a keréksor, és hogy baromi nehéz húzni is kisebbek a tárcsák is stb... Egy jó az új rapidon hogy a kereket tolva vannak és külön levehetőek, ez frankó... de én próbálva mindegyiket prontóval sokkal jobban elégedett vagyok.
Válasz GREVEN #4886. hozzászólásáraÍgértem képet. Sajnos nem tudtam kimenni oda ahol az ih el lett müvelve egy sorral, ez ih-ba lett szórva és csak utána elbirizgálva, nem olyan fejlett és erős mint a többi,de azért nem szar ez.
Október 2-án lett szórva.
Válasz borda77 (Joe) #4935. hozzászólására 5 évig vettetem rapiddal egyszer sem tapasztaltunk ilyet pedig volt néha igazi dagonya.
Válasz borda77 (Joe) #4935. hozzászólásáraÉrdekes, ilyet mi még soha nem tapasztaltunk. Itt aztán van kötött föld rendesen, meg a legtöbbször csak éppen-éppen tudunk vetni a sár miatt, de a forgóval semmi gond. Viszont ha utoljára forgóznánk, akkor a megtaposott földbe csak csíkozna a vetőgép, nem lenne minek a magra hullani. Ha az első tárcsasor le lenne engedve akkor nem tudom mi lenne, de felénk még nem hallottam róla hogy valaki próbálta volna utoljára vetni. Tavalyelőtt nagyon nedves volt a talaj, csak kb. 7-8-al bírtam húzni a rapidot, meg a bedúrás ellen le kellett tenni a magot vagy 8cm-re, hogy legyen ellenállása a földnek, de akkor is előre ment a forgó, és tökéletesen kelt akkor is.
Válasz szanberg #4933. hozzászólásáraÉn felhívnám csak nincs meg a száma
Válasz szanberg #4934. hozzászólásáraIlyesmiben reménykedtem, kösz!
a rapiddal az a gáz hogy a kereket a vetés után vannak az pontosan így van ahogyan írtad hogy ha esik mint állat a forgók nem kelnek... A legjobb más vetőgéppel is én is így csinálom a forgók csak a végén és tuti a dolog... Búzánál is, nemhogy repcénél ott meg főleg!
Válasz Vadmalac #4931. hozzászólásáraNincsen sárkaparó a tömörítő kerekeken hátul, viszont marha messze van a gerendely nem 10centire, hogy rögtön megragad és nem forog és dúr, nagy a szabad hely közte. Továbbá mivel minden második fél keréknyivel elvan tolva a mellette lévőtől ráadásul tandem tengelyen billenni is tudnak egymás ellen(lipityókáznak ha olyan hullámos a föld) szóval így tisztítják is egymást némileg.
Továbbá ragadósban feltud tapadni a sár a gumira és növekedik az átmérő de mivel gumik ezek így alakváltoznak. Nem is szabad sárban keményre fújni őket, írja is a könyve, hogy 1-1,5bar nyomás kell beléjük. Ennyivel lapulgatnak kicsit de így folyamatosan alakváltoznak és így a hajlásoktól letisztul a kerék elég jól. Egészen addig kifogástalan ez amíg nemkezd már annyira ragadni a sárban és a kötött nyirok sárban a kerék, hogy felszedi a földről a magra taposott földet és azt dobálja mintha palacsinták lennének, sok esetben meg látszik ki utána a mag a földből mert leveszi róla a takarót. No ilyenkor kell abba hagyni lassan a melót, igaz vetettem ekkor is egyik táblát mert nem akartam félbehagyni, de ezek már extra extrém körülmények.
Válasz GREVEN #4929. hozzászólásáraNapraforgót levágtuk, meglett tárcsázva igaz 2sorral mert ollyan darabos volt a pálya, hogy kiestél a gépből, második sor után már csak kézilabda nagyságú hanntok darabok rögek maradtak, ráadásul eső előtt a nagy száraz időszakban. Ilyenbe vetettem több esetben is kalászost vele, úgy szétgereblyézik mindent mint a mese.
Neked ott a puha földön párja nem volna. Bármi után 1sor IH tárcsa, ha nagyon széttaposott kukorica pályád van akkor jó, adjál neki kettőt de nem muszály és belevetsz. Ennyi.
Ha valahol nincsen rendesen átművelve a földed ott majd a bontócsúcs aláropant a vetősávoknak, középen a vídiás csúcs. Tudod milyen kemény a vídia? olyan mint a fa....om. hívd fel az asszonyt majd elmondja
Szóval az sem baj, ha valahol kevésbé pontos a talajművelésed vagy ilyesmi.
kések pedig bedúrni nem fognak, rövidtárcsa betud dúrni mert zárt és tömött az alja de ezeknek meg annyira szellős, hogy minden kiforog közűle. Nyílván ha 2méteres zúzatlan vágatlan szárba húzod amit a tárcsa sem bírt összeaprítani az más kérdés, ott fizikailag lehetetlen egykét dolog, de hát ha van egy sima zúzós adaptered ami után tárcsázol az már több mint elég.
Válasz .Szabi. #4924. hozzászólásáraKépek videók vetésről kelésről?
Válasz szanberg #4927. hozzászólásáraA magágykészítős témát úgy értettem, hogy pl. ad egy sor tárcsát a kukorica- vagy napra tarlónak, a prontó meg tovább aprítaná meg keverné a szárat a tárcsákkal. Az hogy a rögöket a CO szétveri, meg egyenget azt értem.
A CO-nál a sártisztótós dologgal kapcsolatban mi a helyzet?
Válasz GREVEN #4925. hozzászólásáraHevederessel nyugodtan húzhatnád, a legjobb gépkapcsolat volna. Úgyis utána forgózol a végén.
és ne mondja senki, hogy ez így nemjó, elkell menni Edelény felé, búzát rapiddal vetettek előre beforgózták most meg kivan tárcsázva a forgója és újravetve mert nem kelt ki, az esők után a nyersban úgy ledöngölte. Befelé a hosszanti sorok pedig gyönyörűek.
A fordulástól meg nemkell félni, nekem 4szegés kell a 6méteressel, hogy kényelmesen megtudjak fordulni, szemre adja magát, mindig pontosan ugyanúgy omegázok, a végén meg 4-szer körbejárom oszt jónapot, ablak sehol sincsen, esetleg egy-egy máter rávetés itt ott de az a másik módszerrel is megesik. Nemkell ehhez rtk hanem egy kis traktoros érzék semmi más.
Válasz szanberg #4927. hozzászólásáraÉs az ih tárcsázott,hantos kötött szármaradványos talajba nem tolja össze az anyagot? Én azt tapasztaltam a grubernál,hogy a hosszu szármaradvány a laza talajba nem akar lefordulni róla se jobbra se balra és egyszer csak besokal. Nincs ellenállás ami segítené tisztulni.
Mert mikor ősszel megázik és kombájnal megtapossa az ember, majd nekimegy bármivel a kuki tarlónak,nah az lesz csak igazán hantos.
Ezekkel a hantos dolgokkal küzdeni szoktam az rt-vel is mert az is megtolja középen.
Válasz GREVEN #4925. hozzászólásáraVetőkultim nincs, de szerintem egyikkel sem egészséges kanyarodni, mert valami feszül minden esetben. Minél messzebb van valami a fordulási sugár középpontjától, legtöbb esetben ez a gép hátulján lévő kerék, annál nagyobb a feszítés oldalra. Attól függ, pl. 1m előre menetelhez képest mennyit megy valami oldalirányba. Pl. egy vetőkulti is a hátsó keréksoron fordul, a hozzá legközelebbi, hátsó kapasor feszül a legkevesebbet, a középső már kb. dupláját, az első meg kb. 3x annyit feszül. Horsch Prontó-nál figyeltem meg mikor vetettek nekem bérbe, mikor a traktoros nem akart tolatgatni és a tábla 90°-os sarkain simán alászedte a kormányt, akkor az én szememnek már csúnyán feszültek a csoroszlyák. Van egy táblám, aminek az egyik sarka nem 90°-os, hanem olyan 70. Annál próbáltam én is kanyarodni a rapiddal, nem is volt semmi gond a kerekekkel meg a tárcsákkal, azok közel vannak egymáshoz, kisebb kanyart jól bírják, de bő 1,5m-re a kerekek előtt van elöl a körmös kerék ami a vetőelemet hajtja, na az már sokal jobban feszült. Fel is hagytam a 2. kerülőnél a dolgot, inkább visszatoltam a sarokba. Na persze az sem mindegy, milyen a csoroszlyanyomás. IH6200-al simán lehet kanyarodni, mert olyan kicsi a nyomás, hogy a tárcsákat szinte kilöki a föld kanyarodáskor, nem fog letörni soha. De egy komolyabb gépnél már oda kell figyelni az ilyesmire. Szerintem a gépből ülve munka közben lehet látni, hogy mit lehet és mit nem.
Válasz Vadmalac #4922. hozzászólásáraAz utolsó bekezdésed nagyon rosszul írtad, épen ezért nem akar venni ilyen gépet mert azthiszi itt púderes magágyat kell belőle csinálni.
Fogalmazok úgy: egy prontó csak szeretne olyan magágykészítő funkcióval bírni mint a duett kapasor. Épen ez ennek a lényege, magágykészítés közben vet.
csak az nem hiszi el aki nem próbálta a saját földjén, én azthittem nemlesz fínom munka utána, azt hittem darabos karéjos röges rumplis pályát hagy merthát csak grúber, de nagyon nem. Tárcsás előművelős gép szeretne olyan magágyat készíteni mint amire ezek képesek bármilyen körülmények között, és itt jön be a másik lényege a Co vagy sprinternek.
Válasz GREVEN #4925. hozzászólásáraAnnyira lehet benne kárt tenni mint egy 38éves szilikoncicis macskában.
Felénk azt mondják az ilyenekre: szegény embernek való, nyűhetetlen.
és tényleg az. Ha direktbe vetnék vele lehetőség szerint minél egyenesebben, viszont művelt földben ha fordul a tábla széle lazán meglehet vele vetésközben oldani a kanyarodást, nem olyan ez mint egy függesztett akármi érted. Épen annyira lehet vele fordulni munka közben mint egy tárcsás géppel, sőt szerintem ezekben a grúber kapákban kárt nemtudsz tenni, míg egy tárcsás gépnél a csoroszja nem annyira bitang anyagból van azért.
Válasz Vadmalac #4922. hozzászólásáraEzekkel a vetőkultikkal mennyire lehet vetés közben fordulni?
Nem sarkon fordulásra gondolok,de mennyi amit még lehet és mennyi ami már kárt tehet benne?
Tárcsásokkal gondolom nincs ilyen baj,az jobban elviseli?
Válasz Drisa #4919. hozzászólásáraTavaly vetettünk zúzatlan napra tarlóba 1 sor ih tárcsába,egyszer se húzta össze.
Lezúzott kuk.tarló 1 sor rövidtárcsa után lett vetve szintén gond nélkül.
Terranozott kuk. Tarlóba is simán belevetett.
Válasz szanberg #4917. hozzászólásáraA CO-nak a kerekein jól tudom, hogy nincs semmilyen sártisztító? Ez egyrészt jó dolog, mert a gumi és a tisztító közé beragadó szármaradvány csak eszi a gumit pl. a rapidon, viszont nincs olyan probléma, hogy a nedves föld ráragad körbe a kerékre, és megnöveli az átmérőjét? Tárcsával sokszor van olyan, hogy ráragad alaktalanul a föld, akár 10cm vastagon, és akkor bukdácsol az egész. CO-nál nem tapasztaltál hasonlót?
Válasz GREVEN #4913. hozzászólásáraAkkor foglaljuk össze eddig mit akarsz:
- tárcsás legyen a vetőegység
- magágykészítő tárcsasor legyen rajta
- talajkövető vetőegysége legyen
- könnyű legyen húzni
- laza és középkötött talajokra kell
- jó alkatrészellátottság
- (szimpatizálsz a Horsch márkával)
Gyakorlatilag nem is nagyon kell gondolkozni rajta, ez a Horsch Pronto pontos leírása. Esetleg a Vader Spirit is lehet még. Ezekkel 1 sor tárcsától kezdve tudsz vetni. Homokos földbe akár direktbe is. Egy 4m-essel a Ferga repülne, a hevederes meg csinálhatja előtte a talajt. Az extrém nedvességi állapotokat, mikor elakadsz a földön is, meg kár figyelembe venni, akkor épeszű ember nem megy ki vetni. (Csak Szanberg kolléga! Bocs, nem lehetett kihagyni! ) Ha meg mégse annyira számít a talajkövetés, és a magágykészítő funkció sem létszükség, akkor meg késes vetőgép, ahogy Szanberg is írta. Abból is elvisz 4m-t a Ferga, bár jóval nehezebben. Mondjuk a szórva vetés egyenetlen mélységéhez képest a vetőkultivátor már hatalmas előrelépés lenne. Függesztettben nem nagyon van választék, de ha egy alaktalan földet meg tudod vontatott géppel tárcsázni, azt vontatott vetőgéppel is be lehet járni uganúgy.
Válasz 4964 #4918. hozzászólásáraMindenképpen vetőgép jön először,a a talajt majd megoldjuk valahogy ha mástnem marad az rt addig.
Fogas biztos nem jó,mert az összehúzza még tavasszal is a kuki meg a napra tarlót.
Egy 6 méteres vetőgép biztos ideálisabb lenne,mert van jó pár nagyobb terület is amibe rendesen haladna csak a ferga keves lenne elé a hevederessel meg hát, elégé össze barolja az ember a forgót forduláskor
Válasz .Szabi. #4916. hozzászólásáraaxiál-nál ami van mit kérnek érte
Válasz szanberg #4917. hozzászólásáraZúzott napraforgó vagy kukorica tarlóba hogy lehet vetni ezekkel a kultivatoros geppekel? Videokon csak gabona után látni őket vetni. Pl napraforgó szárát nem húzza össze? Kukorica gyökeret elkapja meddig tolja?
Válasz GREVEN #4913. hozzászólásáraSárba nem érdemes belehúzni ezeket a nehéz vontatott gépeket.
Olyan előfordul hogy a teteje pirkadt és alul mancsos, de amikor a gép megy bele egy ilyen foltba akkor érezni hogy kapar a traktor. Olyankor gyorsan rá kell emelni és kifordulni belőle.
Igaza volt itt lentebb egy kollégának hogy vetőgépet érdemes venni először.
Nehéztárcsa és fogas után egy prontóval is simán lehet vetni.
Sőt azzal az aprómagok vetését is tökéletesen meg lehet oldani.
Tárcsa+lazító+prontó kombináció tökéletes szerintem egy közepes gazdaságban.
A tigernek ott lehet létjogosultsága ahol egymenetes előkészítésre van szükség a nagy terület miatt. Viszont oda már 100 le kell méterenként. Ráadásul kötött sáros földeken nem tudom hogyan lehet azzal dolgozni. Ilyen földeket és henger nélküli függesztett terranoval szoktam megcsinálni.
Válasz .Szabi. #4916. hozzászólásáraValamelyik nap láttam 8000 euróért egyet.
Nagyon nem lehet lelakni ezeket tudod jól, az enyém annak tűnt elsőre aztán mégis fillérekből rendbe vágtam úgy, hogy 6-8kerékcsapágy löttyent csak rajta de aztán mindet végig csapágyaztam egyszerre, hogy tudjam egy darabig nem kell hozzányúlni.
A tandem párok csapját perselyét viszont hiába cserélgettem ki, az a gyári löttyenése megvan neki, de szerintem annyi kell is ,hogy ne szorulva járjon.
de nyílván aki egy fain rendbenlévőt akar venni amit csak akaszt és húz rögtön, annak többet kell majd ettől fizetnie.
Válasz szanberg #4910. hozzászólásáraMutassál már 4 m-es co-t,2,5misiért!
Annyiér esetleg lelakott régi 6-ost kapsz......
Srácok.
A Köckerling AT300 vetőgépet ismeri valaki? Vastag szalmás szármaradványos területen mit tudhat? Mondjuk 1 sor tárcsa vagy gruber után?
Válasz GREVEN #4913. hozzászólásáranem dúr be, ha meg olyan sár van, hogy beragad akkor a trakid úgyis már elásta magát a vetőgép előtt és kell a duplakerekes rába hehe Szóval ha pici esély is van arra, hogy elforog a kerék akkor az elfog forogni, tovább mint más gépen.
Válasz szanberg #4912. hozzászólásáraNézegetve a Sprintert meg a CO-t. Talán a Sprinternél hátrány lehet hogy ha belehúzza az ember a mancsba véletlen,akkor minden súly a kis kerekeken van hátul. Ha beragad és megáll a keréksor nincs mód kivenni a sárból.
De ugyan ez a helyzet a prontoval,rapiddal mindennel. CO-nál talán jobb hogy a súlyt a bucik viszik, a kis kerekek csak a vetőelemeket cipelik.
De ez nagyon csak elméleti síkon mozog, de tavaly ősszel láttam nyomát,hogy a rapid megállt a sárfoltba. Jó,hát a dupla kerekes Rába kihúzta, hason csúszva,de nah,fájdalmas lehetett azt kipucolni utána. Csoda hogy nem szakadt ki alóla az egész gumisor.
Válasz GREVEN #4911. hozzászólásáraÉn járkáltam vele megrakodva, múltkor szombaton amit írtam előbb akkor beleengedtem bigbag-ból a vetőmagot telephelyen, 3tonnát és úgy mentem ki vele a földre.
Ésszel 25-30-al vonultam nem 50-el de így kényelmesen szépen súhant a traki után, szerintem bírja a súlyt hosszútávon is majd, egyébként van feltöltő csiga pótkocsira nekem, kint azzal tankolok.
Válasz szanberg #4910. hozzászólásáraEzeket a gépeket csak kizárólag a táblán szabad tölteni vagy lehet vele azért andalogni rakottan pár km-re?
Van mondjuk 3-4 kisebb tábla 3-5 km-en belül. aszfalt,földút vezet hozzá.
Oda is vonulni kell vetőmaggal vagy megtöltve is elmehet az ember?
CO-nál mondjuk a nagy keréken ez lehet kivitelezhetőbb,de mondjuk a Sprinternél vagy Prontonál?
Ezeket a nagy tartályos gépeket lehet tölteni homlokrakodóról vagy a teleszkópos éri el inkább?
Ja és ami főleg nálad fontos!
A kapák egyszerűen nem tudnak bedúrni akármelyik tábládba húzod bele és a tömörítőkerekek sem.
Kettesével eltolva egymástól tandem himbatengelyeken alkotnak párokat, lekövetik a talajt, nem áll meg nem baxakodik, gurul és tömörít naggyon jól, sok súly esik rá gyönyörű visszazárt pályát hagy maga után.
Te nem látod azt amin túlvagyok nagyon mostoha körülmények között ezért kínlódsz itt nekem, közben meg ha jól szétnéznél meglátnád, hogy 2,5milláért jó 4méteres CO-t tudnál venni vagy nagyobbat is akár.
Egyszerű primitív szerkezet és mindenre jó. Csapágy csak a tömörítő kerekekben van, a kapákon ha jók a kopók akkor neked azokban a laza talajokban soksok évig csak húznod kéne.
Szórtól sem kell félni, ahol egy tiger elmegy ott ez is lazán vet.
Hallgass akire akarsz de az itt jelenlévők közül majdnem senki nem vetett még ilyen géppel így hiányosak az ismereteik, tapasztalataik.
Én nagyon sajnálnám, ha mást vennétek mert mindegyik mással szívnál már most látom.
Válasz GREVEN #4906. hozzászólásáraMúltkor két eső között szombat este vetettem.
Grúberezett szója tarlóba, ami fullra átvolt ázva bő 100mmeső után, elhiheted. Nem a leg ragadósabb talaj, de semmi köze homokhoz, nyirok itt mindegyik, csak ez omlósabb valamelyest.
Ollyan puha volt, hogy ha 3C-ben akartam menni ásta el a 6497-es a CO6 előtt magát, ha fel löktem 3D-be és padlóztam akkor meg repült a masína és kuuva gyorsan elvetettem, utána be is jött az eső. Ollyat süppedt a traki, hogy nem is értem mivel hogyan húzta be a nyomát de asztal sima pálya volt utána. SEMMI mással NEM tudtam volna vetni ezt hidd el, köckerling ultimával csak vagy seed hawk-al talán, ugye ezek mind vetőkultik.
Utólag forgózok, a letaposott szét nyomott forgó is olyan a vetőgép után mintha nem lett volna előtte összeforgolódva.
Ha bakhátas hulámos a pályád azt is úgy elpanírozza mint a mese.
Válasz ano #4893. hozzászólásáraMegint azt mondom, illetve még mindig, hogy horsch duett rendszer kell. Neki mindenképpen! A prontóval szívna több ízben, túrna dúrna feszt neki.
A Sprinter vagy ha régebbi akkor CO az meg nemtud, csak akkor amikor a ragadóson már olyan a sár, hogy nemtud elforogni a hátsó tömörítő keréksor.
Válasz GREVEN #4828. hozzászólásáraÚgy szétpirítja a mocsok nagy hanntos darabos kötött réti pályát, hogy csak lesnél, nem is láttál még olyan munkát életedben, de ezt egyed szó szerinte ahogy leírom most ezt itt neked. kb. hihetetlen kategória, megint mondom semmi mással nemtudsz vetni akkor amikor ezekkel igen, mindegy, hogy szántásba húzod bele vagy tarlóba vagy tárcsába vagy...
Ha elétapos nyomot azt azért dolgozza el mert a vídiás bontócsúcs mélyebbre nyúlik sokkal a vetősíkot megadó csúszótalptól.
Válasz .Feco. #4905. hozzászólásáraÉrtem, köszönöm!
Válasz GREVEN #4904. hozzászólásáraez igazából csemegekukorica, két sor rövidtárcsát kapott
a vetőgép előtt azért még csúnyábban nézett ki, ezt már a végén fotóztam.
Válasz .Feco. #4900. hozzászólásáraSzabad tudni milyen eszközzel lett elmacerálva ez a kuki tarló?
Válasz Dinnyés Laci #4902. hozzászólásáratavaszig egy Rpid 300S volt, ez már egy 400C...
Válasz .Feco. #4900. hozzászólásáranekem is rapid van azt hittem már megváltál tőle
Válasz Mézga #4888. hozzászólásáraMert a Terrano-nak 3 gerendán vannak kapák kb. 26 cm-es osztással, és max 25-28 cm mélyen dolgozik, gabonák és repce alá alapművelésre valamint tarlóhántásra tervezték. A Tiger AS-en 4 sorban vannak a kapák, kb. 20 cm osztásközzel, a max. 35 cm-es munkamélségével elsősorban cukorrpa és kukorica alapművelésére való.
Válasz Dinnyés Laci #4892. hozzászólásáraígy: