A Freshfel Europe 2022-es évre vonatkozó felmérése szerint az EU-ban 350 g/fő/nap volt az átlagos zöldség-gyümölcs fogyasztás, ami éves viszonylatban 5%-os visszaesést jelent – írja a fruitveb.hu.
A bizonytalan gazdasági időszakok hátrányosan befolyásolják a fogyasztást – fotó: pixabay.com
Csökkenő tendencia
Mint írják, a Freshfel Europe áprilisban hozta nyilvánosságra az Európai Unió tagállamaira kiterjedő felmérésének az eredményeit: a Consumption Monitor nevű, éves rendszerességgel megjelenő kiadvány szerint az átlagos gyümölcs- és zöldségfogyasztás szintje az EU-ban 2022-ben 350 g/nap/főre csökkent.
A koronavírus-járvány idején kezdődött pozitív tendenciát a gazdasági válság fékezte meg, ami nagy hatást gyakorolt a fogyasztók vásárlóerejére. A Freshfel Europe kiemeli a friss gyümölcsök és zöldségek egészségügyi előnyeit és húsfélékhez képest alacsony fokú környezetre gyakorolt hatásukat.
Álláspontjuk szerint a gyümölcsök és zöldségek részét képezik a társadalmi problémák megoldásának, és fogyasztásukat a WHO által ajánlott napi 400 g/fő/nap minimális célértéket lényegesen meghaladó szint elérésére kell ösztönözni.
A jelentés összehasonlítja a fogyasztási trendeket – az EUROSTAT és a FAOSTAT hivatalos statisztikái alapján – az EU-27 egészében és az egyes tagállamokra vonatkozóan is.
A fogyasztás ösztönzése jelentős feladat lesz
A jelentés az évek során következetes módszertant alkalmazott, és egyedülálló referenciadokumentummá vált az ágazat és a döntéshozók számára.
Az idei kiadásból kiderül, hogy az átlagos gyümölcs- és zöldségfogyasztás az EU-ban 2022-ben 350 g/nap/főre csökkent, ami 5%-os csökkenést jelent 2021-hez képest, és csaknem 3%-kal marad el az előző öt év átlagától
– írja a fruitveb.hu.
A 2022-es szint több mint 12%-kal marad el a WHO által ajánlott minimális 400 g/nap/fő értéktől. Az EU-ban mindössze 6 ország éri el a legalább 400 g/nap/fő/nap friss gyümölcs és zöldség ajánlott célértékét, így a fogyasztás ösztönzése előtt még jelentős feladatok állnak.
Az EU-27 frisspiaci zöldség-gyümölcs termékek piacának mérete 71 350 965 tonnára zsugorodott, véget vetve annak a 2020-ban a COVID-19 világjárvánnyal kezdődött pozitív tendenciának, ami az európaiak életmódját az egészségesebb táplálkozás irányába változtatta meg.
2022-től az egész Európai Unióban a gyümölcs- és zöldségfogyasztás ismét nyomás alá került a gazdasági válság, az emelkedő árak és az általános infláció eredményeképpen, ami negatív hatást gyakorolt a fogyasztók vásárlóerejére, korlátozva az értékesített mennyiséget. A fogyasztók elkezdték keresni a legkedvezőbb árú opciókat, nőtt a vásárlók árérzékenysége.
A gyümölcsök és zöldségek sok előnyös tulajdonsággal rendelkeznek, és megfizethető alternatívát jelentenek a táplálkozásban – fotó: pixabay.com
A vásárlók gyakrabban, de kevesebb mennyiséget vásárolnak
Philippe Binard, a Freshfel Europe titkára így nyilatkozott: "A bizonytalan gazdasági időszakok során a fogyasztók hajlamosak a kevésbé egészséges táplálkozás felé mozdulni, amelyről úgy vélik, hogy a gyümölcsöknél és zöldségeknél energiatakarékosabb és olcsóbb alternatívát kínál. A 2022-es Consumption Monitor megállapításain túl a 2023-2024-re vonatkozó előzetes adatok megerősítik a csökkenő tendencia folytatódását, amelynek mértéke sok esetben meghaladja a 10%-ot. Ez azt jelenti, hogy a pandémiát követően megfigyelhető fogyasztásnövekedés mára teljesen megszűnt."
A Freshfel Europe a tagjaival több olyan közös tényezőt is azonosított, amelyek a legújabb fogyasztási trendek mögött állhatnak:
- a háztartások zöldség-gyümölcs vásárlásainak csökkenése,
- az alacsonyabb jövedelmű háztartások nagyobb mértékben érintettek a visszaesésben,
- a bio- és prémium termékek nyomás alatt állnak,
- a vásárlók gyakrabban, de kevesebb mennyiséget vásárolnak,
- valamint összességében csökken az értékesítési volumen, amelyet részben a magasabb árak kompenzálnak.
Salvo Laudani, a Freshfel Europe elnöke kijelentette: "A Freshfel Europe ideális platform az ágazat számára, hogy tájékozódjon a legújabb trendekről, és a legjobb hozzáféréssel rendelkezzen a piaci információkhoz, hogy megértse a piaci dinamikát, valamint hogy összehangolja a friss termékek pozíciójának megerősítésére irányuló erőfeszítéseket a versenyző élelmiszerpiacokon, valamint hogy frisspiaci termékek új imázsát közvetítse a fogyasztók felé. Közösen kell demisztifikálnunk ennek az imázsnak a téves megítélését, meg kell oldanunk a fogyasztás előtt álló akadályokat, és vissza kell állítanunk a friss termékeknek a világjárvány idején biztosított "hősies" státuszát."
Nem sikerült elérni az egészségesebb és környezetbarátabb étrendre való átállást
Az EU jelenlegi elnökségi ciklusa a végéhez közeledik, az ilyenkor szokásos értékelés egyik lényeges pontja, hogy megkérdőjelezhetővé vált az általa ajánlott növényi alapú étrend felé történő elmozdulás sikere.
Az európai zöld megállapodásból, a "Termelőtől a fogyasztóig Stratégia", a körforgásos gazdaságra vonatkozó cselekvési tervből, valamint a rákbetegségek elleni európai tervből eredő intézkedések többszörös politikai inkoherenciája és következetlenségének hiánya miatt nem sikerült elérni az egészségesebb és környezetbarátabb étrendre való átállásra irányuló törekvés céljait – olvasható a fruitveb.hu cikkében.
A frisspiaci termékek pozitív megkülönböztetésének lehetőségét nem sikerült kihasználni. A pandémia idején keletkezett lendületet nem voltak képesek fenntartani vagy erősíteni annak érdekében, hogy jelentősen megerősítsék a gyümölcsök és zöldségek helyzetét az élelmiszer-kínálatban. A gyümölcsökre és zöldségekre közjavakként, a társadalmi kihívások megoldásának részeként kell tekinteni, és mint ilyeneket, alapvető fontosságú termékeknek kell minősíteni.
Kiderült, hogy az átlagos gyümölcs- és zöldségfogyasztás az EU-ban 2022-ben 350 g/nap/főre csökkent – fotó: pixabay.com
"A nemzeti táplálkozási iránymutatások, az Északi Tanács (Nordic Council) ajánlásai és az EGEA tudósai egyetértenek abban, hogy a fogyasztási célt a 800 g/fő/nap szint felé kellene elmozdítani. Bár a tudatosság megvan, még mindig túl sok akadály gátolja a növekedést. A gyümölcsök és zöldségek előnyeit jobban el kellene ismerni a promóciós politikában, de a közelgő taxonómiai, nevezéktani vitában is.
Emellett foglalkozni kell az árakkal és a biztonsággal kapcsolatos téves elképzelésekkel, hogy a fogyasztók megalapozott döntéseket hozhassanak. Ezzel párhuzamosan az ágazatnak folytatnia kell az innovációt és erőfeszítéseit a nagyobb kényelem, a jobb íz és állag elérése érdekében, a promóciós intézkedéseket a legfiatalabbakra kell összpontosítania, valamint támogatást kell keresnie annak érdekében, hogy a friss termékek megfizethetőek és elérhetőek legyenek a leginkább rászoruló és alacsonyabb jövedelmű háztartások számára" – tette hozzá Binard.
A gyümölcsök és zöldségek sok előnyös tulajdonsággal rendelkeznek, és megfizethető alternatívát jelentenek a táplálkozásban. A gyümölcs- és zöldségágazatnak és az állami hatóságoknak össze kell fogniuk annak elérése érdekében, hogy fenntartható fogyasztói magatartást alakítsanak ki a frisspiaci gyümölcsök egészségre, valamint az éghajlat és bolygónk megőrzésére gyakorolt hatásaira alapozva – írja a fruitveb.hu.