Az elmúlt három év eredményeként minden harmadik magyar ember találkozott már Fruttival és Veggivel, a 8-14 évesek körében pedig – akik kifejezetten kevés zöldséget- és gyümölcsöt fogyasztanak – 30% feletti az ismertségük. A zöldség-gyümölcs kabala testvérpár az elmúlt időszakban az egész országot bejárta: 35 ezer kilométert utazott, és 45 roadshow helyszínen, valamint 100 nagyáruházi helyszínen várta a családokat, a gyermekeket. A kitelepülések alkalmával 4 kamionnyi zöldséget és gyümölcsöt (7750 kg) kóstolhattak meg az érdeklődők.
Az uniós országok közül ugyanis hazánkban az egyik legalacsonyabb a zöldség- és gyümölcsfogyasztás – fotó: Pixabay
Az Európa Friss Kalandok nagykövetei minden évben olyan hiteles személyiségek voltak, akik szakmájukban és magánéletükben is azonosulni tudtak a kampány célkitűzéseivel – többek között Vincze Ottó és Görbicz Anita, Wolf András vagy épp Marton Adrienn, akik személyes tapasztalataikkal, ötletekkel, receptekkel segítették a szülőket, nagyszülőket abban, hogy hogyan építhetnék be a zöldségeket és a gyümölcsöket a család mindennapi étkezéseibe.
A gyerekek számára készült 24 részes animációs sorozatot a legnagyobb hazai mesecsatornák sugározták, így 355 ezer 4-14 év közötti gyermek ismerte meg izgalmas kalandokon keresztül Vegapolisban a zöldségek és gyümölcsök “szupererejét”. Az Európai Friss Kalandok program az online térben is aktív: honlapján és közösségi médiaoldalain hasznos információkat, érdekes videótartalmakat, aktualitásokat és játékokat találhatnak a látogatók. A program Facebook-oldala eddig közel 4 millió embert ért el.
„Iskolai osztályok is megkerestek bennünket, és kértek a program foglalkoztatófüzetéből, hogy különleges természetismeret óra keretében oldják meg a játékos feladatokat, fedezzék fel a zöldségeket, gyümölcsöket” – mondta el Győrffy Balázs, a NAK elnöke. Hangsúlyozta továbbá, hogy az Európai Friss Kalandok célja volt az is, hogy ösztönözze a keresletet a jó minőségű hazai zöldségek és gyümölcsök iránt, amiben szintén sikerült előre lépni.
A következő három év
A NAK az elmúlt három év tapasztalatai és a pozitív visszajelzések miatt döntött úgy, hogy pályázik a program 2021-től való folytatására, a nemzetközi szakmai partnerekkel benyújtott pályázat támogatást nyert.
A 2021-2023-as időszakban Frissesség Ereje néven új arculattal és megújult kabalafigurákkal folytatódik a program, amely továbbra is elsősorban a családokat és a gyermekeket célozza meg, mert alapvető fontosságú, hogy minél több szülő, nagyszülő ismerje meg a zöldségek, gyümölcsök jótékony hatásait, és építse be ezeket a gyermekek étrendjébe.
2021-től folytatódnak Frutti és Veggi kalandjai.
A gyerek célcsoport azonban bővül a következő három évben, ugyanis az eddigi 6-14 éves korcsoport mellett a 14-18 éves középiskolás, tini korosztályt is szeretné megszólítani a kampány. Ennek oka, hogy a WHO friss adatai szerint ebben a korcsoportban évről évre jelentősen csökken a napi rendszerességgel zöldséget és gyümölcsöt fogyasztók aránya.
Az új célcsoport hatékony elérése érdekében a program közösségimédia-jelenléte és aktivitásai még változatosabbak és intenzívebbek lesznek a jövőben. A korábban sikeres programelemek szintén folytatódnak a következő periódusban: új epizódokkal jön az animációs minisorozat, Frutti és Veggi ismét országos roadshow-ra indul, és újra lesz lehetőség a legnagyobb áruházláncok boltjaiban zöldséget, gyümölcsöt kóstolni.
A program folytatása nagyszerű lehetőséget jelent, hiszen a fogyasztói magatartás formálásához hosszabb időn, több éven keresztül kell közvetíteni a zöldség- gyümölcsfogyasztás fontosságához kapcsolódó üzeneteket. Ez a fajta edukáció elengedhetetlen ahhoz, hogy a családok szemléletmódja változzon, és egy olyan generáció nőjön fel, amely számára alapvető az egészséges, friss zöldségen és gyümölcsön alapuló táplálkozás.