Tengeri tárolók

A hajókon tárolt rengeteg orosz gázolaj felhalmozódása arra utal, hogy a vevők kerülik a szankcionált üzemanyagot, mivel rendkívül enyhe téli időjárás lecsökkentette a keresletet - számolt be róla a Bloomberg. A Kpler Inc. Bloomberg által összeállított adatai szerint jelenleg 1,9 millió hordó orosz dízel típusú üzemanyag lebeg a tengeri raktárakban, ami 2020 októbere óta a legnagyobb mennyiség.

A mindössze három héttel az uniós szankciók életbe lépése utáni felhalmozódás már azt jelzi, hogy az orosz kikötőkből vevők nélkül rakodtak be jónéhány rakományt.

A rakománytöbblet az ideges globális piacok egyfajta biztosítéka volt, melyek attól tartottak, hogy a szankciók következtében a szállítmányozáshoz és fűtéshez szükséges üzemanyag elfogyhat. A hiánytól való félelem arra késztette az európai finomítókat, hogy fokozzák a termelést, hogy ezzel felkészüljenek a télre, mely végül a szokásosnál melegebbnek bizonyult, amit persze senki sem láthatott előre.

Mindeközben a beszállítók hatalmas mennyiségű üzemanyagot importáltak még az EU orosz olajra kivetett importtilalma előtt, így az Amszterdam-Rotterdam-Antwerpen elosztási csomópont gázolajkészletei például az elmúlt két év legmagasabb szintjére emelkedtek.

A hajókon tárolt rengeteg orosz gázolaj felhalmozódása arra utal, hogy a vevők kerülik a szankcionált üzemanyagot, mivel rendkívül enyhe téli időjárás lecsökkentette a keresletet.

A hajókon tárolt rengeteg orosz gázolaj felhalmozódása arra utal, hogy a vevők kerülik a szankcionált üzemanyagot, mivel rendkívül enyhe téli időjárás lecsökkentette a keresletet. Kép: Wikimedia


Lebegő dízel

A tengeren eladatlanul lebegő orosz dízelkészletek tartós gyarapodása végső soron nyomást gyakorolhat a nyersolaj feldolgozási és termelési áraira, melyek hasznából immár az ukrajnai háború második évét finanszírozzák. Mivel az időjárási viszonyok nehézségeket okozhatnak a kirakodás során, az egyes hajórakományok átmenetileg úszó tárolónak minősülnek az észak-afrikai partok közelében, ahol az orosz olajat szállító hajók egy része gyülekezik.

A múlt héten újabb rekord született, rekordszámú orosz dízelszállítmány hajózott konkrét úti cél nélkül a tengereken.

Bár az orosz olaj előbb utóbb mindig megtalálja az utat a vásárlókhoz szerte a világon, még azok is nehezen tudják megállapítani, hogy pontosan ki szállítja, akik a napjaikat azzal töltik, hogy nyomon követik a mozgását az óceánokon át.

Egy rejtélyes tankerflotta

Miközben az Ukrajna inváziója miatti Oroszország elleni nyugati szankciók fokozódtak, újabb hajók csatlakoztak egy rejtélyes tankerflottához, mely készségesen könnyít Oroszország olajexportján- írja a CNN.

Iparági bennfentesek az „árnyékflotta" méretét nagyjából 600 hajóra becsülik, ami a nagy tankerek globális számának körülbelül 10 százaléka, és ezek a számok tovább emelkednek.

Az, hogy ki a tulajdonosa és üzemeltetője ezeknek a hajóknak, továbbra is rejtély. Mivel az orosz olajkereskedelem bonyolultabbá vált az elmúlt egy évben, sok nyugati szállítmányozó beszüntette az ilyen típusú szolgáltatásait Oroszország számára. Új, homályban rejtőző szereplők léptek színre, néhány esetben dubaji vagy hongkongi fedőcégek bevonásával. Volt olyan cég ami európaiaktól vásárolt tankereket, míg mások régi, szétesőfélben lévő hajókra csaptak le, melyek egyébként a roncstelepre kerültek volna.

Egy olajkereskedelmi cég vezető tisztségviselője egyenesen "sötét művészeteknek" nevezte a CNN-nek, az átláthatatlan hálózat működését.

A radar alatti flotta jelentősége megnőtt, mivel Moszkva igyekszik elkerülni a nyugati szállítókkal való együttműködést, és a kínai és indiai ügyfelek kiszorítják a piacról az európaiakat, akiknek megtiltották tengeri orosz olaj és finomított termékek, például gázolaj vásárlását. A földrajzilag távolabb lévő vevőknek való szállításhoz további hajókra van szükség, és persze hajótulajdonosokra, akik hajlandóak kezelni a bonyolultabb helyzetet és elviselik a felmerülő jogi kockázatokat, különösen azután, hogy a G7 országok csoportja árplafont írt elő az orosz olajra.

(Forrás: CNN, Bloomberg)